Sommar exem
Hej! Jag har en häst som får exem på sommaren, funkar bättre att stå inomhus på natten. Men tänkte kolla om det är någon som vet om man kan göra något åt exem? Kör ju såklart flugspray och heltäckande täcke men om det finns några bra medel/tillskott?
Vet några som haft hjälp av någon algmedicin. Ska kolla med dem vad det var för något.
Nej, de hade tydligen slutat med det då det sades innehålla för mycket jod.
Men jag vet inte…
Om det fungerar bättre att stå inne på kvällar skulle jag chansa att det är knott din häst är allergisk mot? Min har värmeexem, så för min del hjälpte det enormt att låta honom gå med stubbman.
Annars är mitt bästa tips "no rub", finns att köpa på bla Hööks. Det finns två olika behandlingar man kan kombinera om hästen kliar sig mycket, och ibland räcker bara en av dem.
- Redigerat 2021-03-25 14:15 av Amephyst
Okej, hade ni övervägt att inte köpa en häst pga exem även om ni klickar med hästen för övrigt?
#4: Det beror på hur illa exemet är. Innan jag kom på hur jag skulle sköta min exemhäst så var det långt ifrån kul så fort sommaren kom och all hans vackra man och svans försvann. Har hästen stora problem av exem skulle jag tänka till en extra gång innan jag köper, i och med att det blir mycket mer arbete. Har hästen lindriga besvär (ungefär som min) skulle jag inte låta exemet hindra om allting annat känns rätt.
Tack :)
För att jag skulle ha en eksem häst så behöver den vara extremt speciell.
Viktigt att behandla eksem innan den blossat upp.
Sen finns olika preparat som funkar olika på olika hästar.
Leovet Bio skin oil funkade super på en häst i vårt stall förra sommaren.
Jag har egentligen bara erfarenhet av eksem på islandshäst och vad som funkar är ju så individuellt, både när det gäller foder och annan hantering/behandling.
De eksemhästar som vi har haft i stallet har haft ganska olika upplägg både när det gäller foder & tillskott och övrig behandling som tvätt, salvor, täcken etc.
Men några tips:
Boosta hästens immunförsvar redan före sommaren! En foderstat i balans och att hästen är i god kondition ökar naturligtvis motståndskraften. Jag tycker mig märka att hästar som av någon anledning är stressade/inte mår bra får eksem mycket lättare alternativt att det blir värre om de redan har det.
Några tillskott som kan hjälpa är linfröolja och MSM, sen finns det ju hur mycket som helst som sägs funka - men det är ofta beroende på individen.
Ha gärna en foderstat som är baserad på grovfodret och så lite kraftfoder som möjligt. Undvik socker och stärkelse så gott det går.
Vänj hästarna gradvis vid betet på våren, likaså om ni byter mellan väldigt olika typer av hagar.
Undvik om möjligt att vaccinera vår/sommar utan planera in det under höst/vinter. Det kan påverka immunförsvaret negativt och bli en utlösare av ev eksem. Givetvis är det bättre att vaccinera på vår/sommar än inte alls (beroende på vilket vaccin det gäller).
Försök ha så öppna hagar som möjligt, utan sly och annat där flygfän samlas. Att det blåser är bra!
Ofta funkar eksemhästar bra vid havet men det är ju inte så lätt om man inte bor vid kusten…
Sätt hellre på eksemtäcke "för tidigt" på säsongen än tvärtom. Har eksemen redan börjat komma så är de betydligt svårare att lindra än om man kan förebygga dem. Satsa gärna på ett i bra kvalité än ett billigare som sannolikt går sönder stup i kvarten.
(Även för hästar som inte har eksem kan det vara skönt med ett flug/insektstäcke under den värsta perioden av sommaren. De är betydligt tunnare men skyddar bra mot blinningar och skit.)
Var noga med att hålla päls och hud i bra skick!
Åtminstone en del islandshästar blir lätt feta i mankam och svansrot sommartid vilket verkar vara mumma för knotten.
Sommartid brukar jag tvätta "min" hästs man och svans minst en gång i veckan, antingen med Head & Shoulders(!) som får ner "fetheten" i hud och tagel eller Probs produkter.
Tvättar jag kroppen så använder jag Probs schampo som dessutom har en repellerande effekt för både flygfän och fästingar. Låt gärna sitta i pälsen ett tag innan du sköljer.
Samtidigt ska man naturligtvis inte tvätta för mycket heller, det gör att huden lättare blir irriterad och tar även bort hästens naturliga skydd mot regn och rusk.
Huden får heller inte bli för torr.
Många eksemhästar får en särskild slags hud innan själva eksemet och krustorna "kommer igång", då gäller det att vara där och smörja.
Jag tycker att Vegebom är outstanding för det mesta; mugg, skav, småsår, insektsbett - och eksem. Smörj minst en gång dagligen och gå igenom hela hästen, missa inte mankammen och i hårbotten under pannluggen!
Så småningom lär man sig ju var och när hästen brukar få problem. Den hästen i stallet som haft svårast eksem är numera ganska lättskött, matte har koll på vad som funkar på just honom och var kliandet brukar dyka upp.
Se till att använda ett bra insektsmedel! Förutom att minska knottangreppen som ger eksem så är det förstås skönt för hästen att slippa myggor och andra flygfän, för att inte tala om fästingarna med eventuell smitta.
Det låter kanske som att vi har hela stallet fullt av eksemhästar, det har vi inte men det har ju blivit några som passerat under åren.
Tyvärr får väldigt många islandshästar som importeras (från Island) efter ett års ålder eksem, det är nästan något man får räkna med.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
…och nu insåg jag att jag inte svarade så mycket på TS grundläggande fråga, angående foder och tillskott. :-P
Nåja, Jag tänker att allt hänger ihop när det gäller en eksemhäst - man får ta hänsyn till hela vardagen inklusive foder, skötsel och allt annat.
Angående om jag skulle köpa en häst med eksem? Nja, rätt osäker där faktiskt. Beror lite på omständigheterna och vad eksemen beror på.
Är det den där Hästen med stort H så hade jag nog köpt den men med ett rejält prisavdrag i så fall. Om det vore en häst jag redan känner och vet hur svåra eksemen är så hade jag nog slagit till.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com