Telefonstolpar?
Det ligger ngr telefonstolpar i hästarnas hage o nu hade ägaren sagt t min svärfar(varför inte till mig???) att ludde börjat gnaga på dem! Hur farligt kan det vara att de äter på dem? Ngn som har erfarenhet av dessa giftiga stolpar??? Självklart ska stolparna väck nu sen han börjat äta på dem…

Är dom giftiga ??? Jag har telfonstolpar som hörnor i min ena hage…..
Visste inte heller att de var giftiga :S
Men de är väl insmord med typ tjära eller nått för att hålla länge ?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2med det gjorde vi med våra ekstolpar också fast bara den delen som är under jord !

varför ligger dom i hagen från början?

De är giftiga, elr iaf de gamla .. vi hade ngr som ramade in vår rabatt innan men vi tog bort dem pappa har typ jobbat med sånt innan så han sa de va giftiga :/
Telestolpar är tryckimpregnerade med gamla "reglementet" dvs där finns litet allt möjligt i träet….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

oki, då ska man alltså vara glad att mina hästar inte går på stolparna då…men det är ju ström i linorna…så det vore ju korkat av dom om dom böejade gnaga

Klart dom är giftiga.
Dom ska användas till att göra bindbommar och tjärar man dom så gnager inte hästarna 
Ja, dom är nog giftiga. Tryckimpregnerat är ju inte så bra att äta mm.

Men dom flesta stolparna man använder till hagar är ju tryckimprignerade !
#10 Jo, jag vet. Det är ju inte så bra om dom äter dom heller..
#10, men för en 20 år sedan eller mer, när ma ntryckte dessa telestolpar var reglementet för godkända impregneringsmedel annorlunda.
låt säga att de gamla stolparna innehåller 80% gifter så innehåller dagens bara 30%, det är inga reella siffror utan bara så ma nska förstå principen.
Dagens tryckta stolpar håller högre kvalite vilket gör att tryckmedlet itne läcker ur trät och ut i marken tex som de gamla telestolparna gjorde.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kreosot innehåller stolparna. Det är en annan sorts impregnering mot vad dom har i häststolparna.
#4 hagen är inte min o där ligger rätt mkt skräp och stolparna ligger under en presenning men nu har ludde hittat dem o gnager tydligen på dem…får fråga markägaren om det är ok o plocka väck dem eller får jag lägga om presenningen bättre…vill ju inte stöta sig m dem vill ju komma tillbaka nästa sommar o få ha hästarna där på sommarbete….

#14. okej. men det låter ju inge bra om det ligger skräp och så I hagen. kan dom inte sätta stolp runt det då? om dom nu inte vill ta bort det från hagen.
#14 nej men det är inget skräp som skadar…cementrör, bräder etc.