Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustninghoppningsadel
Läst 601 ggr
EvertPevert
0

Köpa sadel från Hööks??

Hej kära hästmänniskor!

Nu är det så att jag kollar lite sadel till min foderhäst -fick endast med en dressyrsadel och har fått låna min kompis hoppsadel men får dåligt samvete så har bestämt mig för att leta efter en egen, lite billigare hoppsadel-, och jag har sett att Hööks har några sadlar, hoppsadel Fairfield och även hoppsadel Lippo, båda kostar runt 4-5 tusen kr. Nu är min fråga, är sadlarna från Hööks någorlunda bra/värt att köpa? Jag tänker att Lippo sadlar är ju ändå "lite kända" så det borde väll vara helt okej? Eller vad tror ni?

Tacksam för svar!
//Thea och Evert

Shia1
3

Hör med någon sadelkunnig i din närhet :) Blir oftast "billigare" att få det rätt från början. Kan även finnas "dyrare hoppsadlar" billigare begagnat- allt behöver inte vara sprillans nytt :)

själv är jag ett stort fan av wintec. förvisso dressyr och allround sadel vi har därifrån, men de passar både mig och min häst perfekt!

Du kanske även kan höra m ägaren till hästen? den kanske vet någon hoppsadel i billigare prisklass som kan fungera?

Lona
1

Sent svar, men mitt råd är att kolla efter en begagnad av bra kvalité. Det lönar sig förmodligen i längden, det är till exempel lättare att laga eller stoppa om en bra sadel än en som är lite sämre.
Ta gärna ut en sadelutprovare, det brukar iofs kosta en slant men ni kanske är flera i stallet som kan passa på samtidigt?

Tänk på att sadeln inte bara skall passa hästen, det är lika viktigt att den passar dig också. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com