Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8822 ggr
Loa-bg
0

Äppelbett?

Någon som vill förklara vad äppelbett ska vara bra för?

Kan nämligen bara komma på att det skulle bero på att hästen ska tugga/suga på betet, men jag kan inte se någon logik i det :/

Mvh //Loa

fridak
0

smakar de ens äppel? min kompis köpte ett och förskte smaka på det innan pållan fick testa det men hon kände inget. jag har ett som luktar ngn mysko godisäppellukt men roger verkar inte tycka att det är ngn skillnad. skulle kanske få en svårtränsad häst att bli lite lättare att ta bettet? vad vet jag???

Snuttan2
0

Jag tror ärligt att det inte gör hästen något otrolig skillnad jmf med exakt samma bett fast utan smaksättningen, men det kan ju vara aningen trevligare.

[japptravare]
0

Det är bra till unghästar som ska lära sig att ha bett i munnen

Snuttan2
0

Varför är det bra för unghästar som ska lära sig ha bett i munnen?

linnrisedal
0

Jag hade detta på en ponny som jag hade, det är ju plastklätt och inte lika skarpt som ett vanligt bett. det smakade ingen äpple vad jag kunde känna men det funkade bra för min ponny var världigt känslig i munnen.

Det kanske bara är ett sätt att få oss att tro att det smakar äpple och att hästen skulle gilla det mer än ett vanligt bett, bara ännu ett sätt att lura oss på pengar kanske.

Marija
0

Jag har hört av min ridlärare att unghästar ska ha ett tyngre bett så att dom inte kan lattja med tungan, så att dom verkligen känner att dom har ngt i munnen. Men jag har faktist ingen aning. Vet en häst som reds på äppelbett och ridläraren föreslog ett tyngre bett efter som hon höll på med tungan och skulle (om hon ville) kunna lägga tungan över bettet.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Backman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte ett rakt äppelbett till min 05:a när hon skulle köras in, just för att jag trodde hon skulle tycka att det var lite trevligare med ett "gott" bett i munnen. Vet inte om hon tycker det är gott precis men hon tar bettet och är ganska mjuk i munnnen (än så länge) i alla fall. Hon har aldrig lagt tungan över bettet för att det är för lätt, men vi får väl se om hon gör det är hon börjar träna med våra andra ponnytravare. De har en tendens till att bli väldigt pigga tillsammans :)

http://vickelbyponny.blogg.se

Sehvrin
1

Finns en annan praktisk sak med det som gör det värt pengarna: Man slipper värma det på vintern ^^

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

hjullan1
0

Jag hade ett äppelbett till min första ponny. Han tugga sönder det, det blev vasst o kunde inte användas mer.

Cavello
0

Min medryttarhäst har ett äppelbet och hon är rätt känslig i munnen och trivs bra med det. Hon brukar tugga på det en del när hon rids.

[japptravare]
1

#4 Då ser dom bettet som någon gott och vill ha bett i munnen

Snuttan2
0

Fast det kan du få genom att ge hästen en godbit samtidigt som bettet, eller framförallt göra det man gör när tränset kommer på till något roligt.
För det finns inget som visar på att de betten skulle smaka särskilt mkt godare så att hästar vill ha dem i munnen än andra vad jag vet.

Due-Boje
0

Jag hade ett sådant till min första ponny, men det var för att jag ville ha ett plastbett. Han är nu 31, men fick honom när han var 21. Emaljen var så nedsliten så det ilade helt enkelt när han hade vanligt bett. Bytte bara precis till tävling…

-malls-
0

Jag vet inte helt säkert men ja skulle kunna tro för att själva smaken av äppel då ska få hästen att tänka på något annat än att bettet är jobbigt.

Hoppsan
0

Japp… Håller med #3.

hjullan1
0

när jag köpte mitt äppelbett tänkte jag först o främst på att ha ett gummibett, sen om det är smak på det, så är det väl ännu bättre.

frågan är om det är nån smak på det eller inte, eller om det är bättre på nåt vis.. jag tror mycket handlar om marknaden bara och hästmänniskor är riktigt bra konsumenter.

Loa-bg
0

Ok, tack för alla svar!

Någon som vet om det finns D-bett med "äppelsmak"?