Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 542 ggr
Scandi
0

Lite funderingar..

Jag ger ju eli inget mineral foder då jag inte vet värdet på höslilage o ska byta till hö så fort jag får tid att hämta det..:S utan han har bara himalya sten och han får bara 3 dl utan grunden men kan det täcka mineralbehovet? Sedan undrar jag om man nu gör en analys på grovfodret o sedan kompleterar med krafft hur vet man då att de får i sig tillräckligt av alla vitaminerna som är i fodret? och att hästen får just de vitaminerna som den behöver? Har hört att man kan göra ett test ( ta ett hårstrå) o på nåt sätt kunna se vilka vitaminer hästen behöver? Och hur mkt kan man som minst ge av ett fullfoder för att man ska få med alla vitaminerna o mineralerna? Sedan undrar jag också om ngn vet vad det är för havre i fibergi? Jag funderar på att börja ge eli ngn dl matildahavre, har hört att det ska va bättre än vanlig havre ? Många frågor :P

-Japp-
0

Man behöver oftast ge hästen miniralfoder för att det ska täcka behovet!
man kan räkna foderstat själv på hippocamus, och där skriver man i värdena på grovfoder, krafftfoder, miniralfoder så räknar datorn ut om det är bra, för lite, för mycket o.s.v. det är jättelätt.
annars kan du mejla till krafft så hjälper dem dig.
har aldrig hört det med hårstrået. men man kan ju se i pälsne på hästen omd en är välmående, blank o.s.v, men det svarar jag inte på om hästar får tillräckligt med miniraler eller ej.
det beror helt på vad du har för värden i grovfodret för att veta hur mycket kraftfoder ska ges för att täcka behovet, i vissa fall behövs inget krafftfoder alls.

Scandi
0

putt