Max vikt på shettis
har hand om en 12 årig shettis på ca 90cm mankhöjd, hon är ganska grov i kroppen och i stort behov av motion
själv är jag 1,58cm lång och väger ca 47kg
tror ni att jag skulle kunna rida ut barbacka på henne?
tänker inte kasta mig över 85cm höga hinder på bana utan mer typ mysa runt i skogen några gånger i veckan
hon behöver motionen och jag klarar inte av så långa prommenader längre på grund av min astma
somsgt, tror ni att vi skulle kunna rida ut med henne
En grundregel är att en häst inte ska bära mer än 20% av sin egna vikt (ryttare inklusive utrustning) men hur mycket en individuell häst kan bära beror på många faktorer.
Hästens egna balans, kondition, muskler, kroppsbyggnad (en bredare rygg bära mer än en smal rygg) därpå spelar ryttarens egna balans in (nån med bra balans och följsamhet upplevs lättare än någon med dålig balans och följsamhet).
Är hon inkörd? Körning är ett bra alternativ för motion!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
har rättt bra balans, samma med henne, hon är inte inkörd och väldigt sporadiskt riden
hon har en välmusklad framsida med en sämre musklad bakdel, troligtvis pga bristen på motion.
hon är typ uppsutten och uttagen på en äng under sommaren vad som som hon går på sommarbete hos, men inte riktigt klokt inriden.
körning är inte riktigt ett alternativ då jag själv inte har varken möjlighet eller intresse för det, speciellt som stallet ligger mitt i skogen så inns inga kloka vägar att köra på.
men då kanske jag kan testa lite försiktigt imorgon och se hur det går och bedömma utifrån det?
kommer inte använda sadel då shettissadlar är well- very tiny därav tappar man ju några kilo på den
#0: De där 20 % av hästens vikt ska räknas på hästens idealvikt, så om den är överviktig så måste man räkna bort övervikten. Dina 47 kg motsvarar en häst som väger 235 kg, men en grov shettis på 90 cm borde väga omkring 150 kg, kanske uppåt 170 om den är grov och väl musklad.
Jag skulle inte rekommendera dig att rida, i alla fall inte förrän hästen byggt upp sina muskler och gått ned i vikt. Speciellt inte på en häst som inte är van att bära ryttare.
En sak du kan göra är att ta hästen i lina eller töm och gå ut, då kan du låta hästen gå runt dig och en bit ifrån dig och därmed gå mycket längre och jobbigare väg än du själv behöver gå. Så har jag gjort i perioder när jag har haft svårt att ta mig några längre sträckor till fots. Jag pustar sakta fram på lättaste möjliga väg, medan hästen får gå eller trava i cirklar runt mig där det finns plats, eller skutta över diken och stockar eller kava upp och ned för backar och slänter.
hann inte läsa din kommentar tidigare, red henne en bit, vilket gick bra, sedan gick jag bervid resten av sträckan, inte för att hon svettades eller klagade på nåt sett, utan för att jag vill ta det långsamt, har nog aldrig sett henne så pigg och frammåt utan att bråka, annars är hon hyfsat grön, har sedan tidigare longerat henne i bett och hon är ju somsagt uppsutten och har fått följa med men har aldrig blivit riktigt skolad. idag köpte jag en repgrimma, tror att hon kommer gilla det ännu mer när hon slipper bettet, men korta sträckor i taget för att bygga muskler somasagt.
Om hon är snäll att leda kan du prova att cykla med henne!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Om än det gör ont, så är du nog "för lång" för att "rida" henne.
Men som du skrev red du en bit och gick sen och att det gick bra och hon var pigg och glad! så om än du är "för lång" så tror jag inte hon tar skada av att du skrittar henne någon bit eller så- sålänge du läser av henne noga! vilket det verkar som du gör.
Skulle tipsa dig om att försöka lära dig tömköra! inte tömköra som att sätta i vagn, utan för att bygga muskler/jobba från backen som om du rider.
och ju mer hon lär sig, kanske du kan hitta en kort liten ryttare som vill lära sig, och du hjälper från backen m "lektion" osv.
Det tror jag både du och fina shettisen skulle tycka vore kul!
vet inte hur astman är om du tömkör, men korta stunder kan ju fungera bra :)
hur lång jag är blir bara ett problem om man har dålig balans. kommer skritta henne längre för varje gång och kanske trav eller galopp i framtiden när hon börjat bygga muskler.
skulle för det första inte sätta en yngre ryttare på henne utan att hon är inriden.
såhär är läget: jag började sköta om Babben(hästen på bilden) för två år sedan, jag har skött om henne dagligen sedan dess.och jag har fått göra det gratis.
det finns inga andra hästar i stallet som inte redan är upptagna. Babben fanns för mig efter jag fick ta en ofrivillig paus från ridningen. och så fort jag kunde gå på egen hand efter knäoperationen var hon den första jag åkte till.
#8: Du bör inte trava eller galoppera, ens om hon blir starkare. Belastningen på ryggen blir större i gångarter där det rör sig mycket. En häst klagar sällan förrän det gör riktigt rejält ont, och då kan det vara försent.
Jag förstår att du vill vara med din häst på alla sätt du kan, men tänk dig noga för så att det inte blir problem.
- Redigerat 2021-03-05 10:10 av Gronstedt
#9 jag förstår att du ser det på det sättet och alla är tillåtna att ha sin egen åsikt. men jag kommer fortsätta på mitt(försiktiga) sätt. alla har olika åsikter om hurvida man är för stor och tung. men man får också komma ihåg att alla känner sin egen häst bäst och hantera situationer utifrån det :>
#10: det är bara dumt att fortsätta, en shettis ska helst ha en ryttare på 140cm å mindre…det du gör kan bli kallat djurplågeri. För hästen kan få ont i längden
Meow:3
#10: Nja, det där med att belastning större än 20 % av hästens idealvikt påverkar hästen negativt finns det forskning på (en av de få vetenskapliga studier som faktiskt utförts rörande ryttarvikt). Den studien är lätt att hitta på nätet. Det finns en del andra mer eller mindre genomarbetade studier som visat att större ryttarvikt gör det svårare för hästen att röra sig korrekt, även om man inte påvisat akut påverkan.
Jag förstår som sagt att det är svårt att acceptera att man inte kan rida sin häst. Jag vet det därför att jag har varit i precis samma situation och tvingats inse att jag inte ska rida hästarna i mitt liv. Det har gjort otroligt ont att acceptera, men jag har helt enkelt inte rätt att riskera att orsaka hästar smärta eller obehag för att jag vill rida. Därför har jag inte mycket att välja på. Jag kan skaffa större häst, jag kan jobba häst från marken eller jag kan köra häst. För närvarande har jag valt de sista två sätten.
I viss mån har du rätt när du säger att var och en gör som den vill, men när man har med djur att göra är det inte riktigt sant. Hänsyn till djuret måste alltid väga tyngre än människans önskemål.
- Redigerat 2021-03-08 11:30 av Gronstedt
#12: jag menar mer att vill hon utsätta sin häst för smärta visst, det är mer hon som blir att råka ut för det. Det blir hon som får betala kostnaden för att ryggen på hästen är skadad, hon kommer att få gå igenom smärtan att få ta bort hästen av hennes misstag. Hästen lider å då bör man ta bort den…vilket är humanast
#10: Du skrev och frågade här om vi tror att du är för tung. Du har fått ett enhälligt svar med stöd i vetenskapliga studier att hästen är för liten för att kunna bära dig utan att få skador.
Om du vill undvika att skada hästen måste du hitta ett annat sätt att motionera henne, hon kommer att få förslitnings/belastningsskador om du rider henne. Som det ser ut i första inlägget är hon inte ens din häst, du skriver att du tar hand om henne.
Så om jag förstår din inställning rätt har en person gett dig förtroendet att ta hand om deras häst, och som tack tänker du med berått mod utsätta henne för en belastning som har mycket stor sannolikhet att orsaka henne permanenta skador och långvarig smärta, bara för att du absolut vill rida på en häst som är alldeles för liten för dig?
Det finns många andra sätt att motionera henne på utan att du behöver springa, tex kan du cykla med henne.
#13: Det är inte ens hennes häst…
Saker du kan göra med henne utan att hon tar skada:
Tömköra på ett fält. Då går/står du i mitten och hon går/springer runt dig. Väldigt bra för att "rida in" utan att sitta på!
Cykla. De allra flesta hästar går jättefint bredvid en cykel och cykla är mindre ansträngande än att gå.
Trickträna i hagen. Lär henne konster som att longera utan lina och komma på inkallning. Sen kan du ta nästa steg och belöna när hon bär sig i form i volt runt dig.
Kombinera promenad med trickträning. Gå på promenad, men när astman börjar bli jobbig och du behöver en paus stannar ni och tricktränar en stund.
Agility. Bygg upp en liten bana i hagen och träna henne att göra de hinder du pekar på. Tex små hinder, gå över en presenning/ mellan bommar, slalom mellan hinderstöd, etc.
Det finns väldigt många saker du kan göra med henne utan att hon blir skadad, men ridning är inte en av dem och det vet du.
#15: om det inte är hennes häst ska hon ABSOLUT INTE rida på den då får hon betala alla veterinärskostnader för ryggen