Hjälp med ung ridtravare
Hej
Behöver tips och råd då min 3 snart 4 åriga sto inte kan slappna av och jobba rätt när jag rider, alltså går med huvudet uppe i vädret, har försökt med att göra många övergångar men då slutar det bara med bråk mellan mig och henne då hon stänger av, har testat att låta henne springa av sig innan de blir mer jobb men då blir hon mer springig
(Hon är en travare men aldrig varit travtränad)
låter lite som min var när han var ung!
travtränades förvisso samtidigt och tävlade.
så kommer m lite tips/osv. men kortfattat
1.-släpp ALLA krav. och fokusera på din egna sits och balans. skritt på helt lång tygel. skritta i skog, backar osv. beröm när hon slappnar av.
- "lek". experimentera m dina hjälper, se hur hon bäst svarar för att flytta undan, lek lite m skänkeln, kanske räcker det m sitsen?
(parantes, min var "galen" m huvudet, slängde upp å ned så fort det blåste, han var pigg, jag glappade, eller vad som helst. var omöjligt att kunna ha ett bra å jämt stöd. "gav upp" å lät han ha lång tygel, ända tills han började slappna av och inte ruska m huvudet lika mkt, då avbröt jag. och förlängde för varje gång. efterhand började jag jobba så även m trav. Kan säga tog TID innan det började bli något, men efterhand blir det bättre å bättre. Först när han började kunna trava lugnt på lång tygel (notera-lugn-inte sakta, utan i hans tempo och takt. givetvis steg om steg att länga tygeln, men det förstår du nog)
så började jag jobba m övergång från skritt-trav-skritt osv. (innan dess i skritten ofc, skritt-halt-skritt osv)
nu har jag helt glömt hur jag tänkt strukturen men ja XD
efterhand började jag träna på ridhuset för dressyrtränare, och då blev mkt jobb på min sits, att jag är avslappnad, skänkeläge, hand osv. och sen att kunna skritta/trava lugnt-och "sakta".
volter, skänkelvikningar, framdelsvändningar, övergångar.
men innan man kan "jobba" övergångarna, måste både du och hästen vara "mottaglig" för det.
många år senare och gett upp många gånger XD så häng vi fortfarande ihop, och han är min sen 1.5 år tillbaka.
kämpar på m galopp, och har nu börjat behöva öka tempot i ridhuset, vart för van att alltid dämpa tempot XD
lite bilder, de vintriga från idag och dressyren från några år sen när vi debuterade i dressyr XD hela 47%.
några 7or och åttor i trav, men sen blev det krångel m galopp å lite pigg å laddad så några ettor haha…
du får gärna skriva till mig om du vill ha mer konkreta tips osv!