Omotiverad häst
Hej! Jag skulle verkligen vela ha lite tankar/tips kring min ponny. Hon är väldigt omotiverad i ridhuset och går knappt att galoppera på. Skritt och trav går bra, där kan hon även gå riktigt fint och jobba i en väldigt fin form osv. Hon är hela tiden seg men med lite övergångar och beröm brukar jag kunna få henne hyfsat framme för skänkeln, även fast de oftast fortfarande går väldigt långsamt (vi har tagit hjälp av tränare osv). Nu däremot är hon väldigt seg i galoppen. Jag måste driva i varje steg för att hon inte ska sakta av. Lägger jag spöet på rumpan så bockar hon. I galoppfattningarna fortsätter hon antingen trava eller galopperar tre långsamma steg osen saktar av. Berömmer jag henne lite i galoppen saktar hon av direkt, så det blir lite svårt. (Berömmer henne med duktig och inte bra, bra kan ju likna trava så det är ej det som är problemet). Alltså går det knappt att galoppera på henne inomhus. Ute på uteritt är det absolut inga problem, då är hon nästan lite för pigg. I padocken är de inte heller så bra men ändå bättre. Hon har inte alltid vart såhär utan det är nu på den senaste tiden hon blivit sån. Innan har vi kunnat hoppa i bra tempo utan problem men nu går de ju knappt eftersom vi knappt kan galoppera inne :(. Jätte tacksam för alla svar❤️
Kan hon ha ont någonstans?
#0: Jag skulle också i första hand misstänka smärta och skulle definitivt kolla upp hästen noga hos en bra equiterapeut samt få all utrustning kollad.
Hon var skadad på ett av bakbenen förra hösten och då hade vi olika vetrinärer osv som var där och sen blev hon friskförklarad. Efter det var hon som vanligt igen. Det var efter jag började försöka rida henne lite i form i galoppen som hon blev så trög i galoppen. För hon protesterar inte på något sätt det är bara de att hon är väldigt trög och jag måste driva i varje steg. Ute är hon som sagt hur pigg och glad som helst. Galopperar vi efter någon häst i ridhuset är det inte heller några problem för då tycker hon det är roligt. Det är just när vi ska galoppera själva. Hon kommer från ett ridläger så utrustningen osv är utprovad
#2: #3
Hon var skadad på ett av bakbenen förra hösten och då hade vi olika vetrinärer osv som var där och sen blev hon friskförklarad. Efter det var hon som vanligt igen. Det var efter jag började försöka rida henne lite i form i galoppen som hon blev så trög i galoppen. För hon protesterar inte på något sätt det är bara de att hon är väldigt trög och jag måste driva i varje steg. Ute är hon som sagt hur pigg och glad som helst. Galopperar vi efter någon häst i ridhuset är det inte heller några problem för då tycker hon det är roligt. Det är just när vi ska galoppera själva. Hon kommer från ett ridläger så utrustningen osv är utprovad
#1: hon var skadad förra hösten på ett av bakbenen men blev sen friskförklarad. Och ute är hon hur pigg och glad som helst o galopperar mer än gärna. Galopperar vi med en häst tycker hon det är väldigt kul och kan tillome glädje skutta lite ifall den andra hästen också är på bushumör. Så jag vet faktiskt inte🧐
#4: Att hon kommer från ett ridläger är knappast någon garanti för att utrustningen passar? När kollades den senast? Hästen kan ändra sig fort så att utrustningen inte passar längre.
När kollades tänderna senast?
Att det går bra att galoppera ute och i sällskap och att det rentav kan gå lite fort säger inte heller så mycket. Hästar är flyktdjur och springer gärna. Och i sällskap triggar de varandra att springa fortare. Att bli efter är att bli uppäten, man springer antingen det gör ont eller inte.
Ensam på ridbanan aktiveras inte instinkten på samma sätt, där kan de bli sega och bråka för att slippa gå fram när det gör ont eller tar emot.
Även om hon blivit frisk efter sin skada kan hon ha stelheter och snedbelastningar i kroppen, som kan behöva riktad träning, massage och stretching för att lösas upp.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att prata med någon kunnig terapeut.
#6: jo, absolut. När hon var friskförklarad var hon rätt pigg efter hon hade vilat några veckor o då var de inga problem. Men när hon kom var hon precis lika Dan som hon är nu med att hon inte ville galoppera i ridhuset. Det går men jag måste verkligen driva i varje steg. När hon kommit igång så kan vi galoppera lite mer ”som vanligt” men tidigare har de inte äns behövts. När jag longerar henne har hon inte heller några problem för att galoppera. Men det vore nog bra att prata med någon kunnig.
Såg nu att de va lite luddigt skrivet, men när hon kom var hon som hon är nu. Då var det väldigt varmt och hon hade gått massa läger så det är ju förståeligt. Sen blev hon bättre men det är just n nu då som det börjat. Efter skadan var hon också bra. Så ifall de skulle vara någon stelhet kanske det hade visar sig redan då eller kan de börja visa sig nu några månader efter också?
#8: Om hon är bättre efter vila och sedan blir gradvis sämre, så tyder ju det på att något i arbetet är jobbigt och gradvis gör det svårare för henne. Det kan vara en snedhet eller skada, eller att utrustningen inte passar.
Tänk dig själv du brukar ha lite småont i ryggen. Så stukar du foten och blir sjukskriven. Medan du är hemma från jobbet märker du att du blir bra i ryggen också. Så börjar du jobba igen och för varje dag på jobbet blir du lite mer stel igen och får lite mer ont i ryggen. Då börjar du förstås fundera över om det är din arbetsplats som är fel utformad och gör att du får ont i ryggen.
Så kan det vara för din häst också. Massa läger = jobbigt, ont. Inga läger, bara en person som rider = det känns bättre. "Sjukskriven" för något annat = det onda går över. Friskförklarad, tillbaka till "jobbet" = det börjar kännas jobbigt igen.
Titta över hennes "arbetssituation" och försök hitta orsaken.