Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2011 ggr
LinaN
0

Harrys riktiga sadel!

Idag kom den med RitaS o hennes man!

Och såhär blev det!

Ryggen från hans högersida

sadel0001.jpg picture by Caija 

Denna bilden är tagen från i höjd emd korset… med vy över rygg o manke.

sadel0003.jpg picture by Caija

Här kommer sadeln på! Han brydde sig itne nämnvärt, vi skojjade en hel del om det jag, rita o hennes man, hästen var ju skräckslagen, hysterisk! man bhövde 5 starka men för o hålla honom rolig ^^

sadel0004.jpg picture by Caija

Den är litet skrapad på bakvalvet o spretig precis vid stigläderfästet. litet sliten vid benen/stiglädrena men vaddå? för 500kr? men förutom det så verkar den vara i väldans bra skick.

sadel0006.jpg picture by Caija

sadel0009.jpg picture by Caija

sadel0010.jpg picture by Caija

sadel0011.jpg picture by Caija

Sadlen är en X-vid allround mot dressyr.

tror ni denna komemr duga som inridningssadel? för smalare bom kan han ju verkligen inte ha! 

Och själva beviset för att Rita verkligen var hos oss!

sadel0017.jpg picture by Caija 

och vad tyckte harry om att ha sadel på sig då? Njah, litet fundersamt var det ju, men inga kosntigheter ens när jag spände sadelgjorden ^^

njah, jag vet itne riktigt hur jag ska ställa mig till det hära…. men den bits iaf inte! :)

sadel0013.jpg picture by Caija 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

De jag kan reagera på är att den ser för trång ut mellan bossorna, får hans rygg verkligen plats där??

Bobby
0

Vad är det för märke på sadeln??

Snuttan2
0

Jag skulle vilja se bild på sadeln på framifrån för att avgöra om den är för trång eller inte.

Däremot är jag inne på samma som MiaMaria, den är väldigt trång emellan bossorna…

Och som vanligt så tycker jag sadeln ser för rak ut för hästens rygg Oskyldig Ser ut att släppa emot mitten och bort med kilbossorna! Han har ju rätt böjd rygg, kommer vara mkt svårt att ha sadel som ligger bra under rörelse med kilbossor på den!

Vill ha sadeln längre bak även ;)

MalinSandman
0

Hästen verkar inte ha något problem med sadel , och hästen verkar bred så den sadeln skall nog passa :D, jag hade x vid på min sadel när jag red in min häst,, för att han var vääääldigt tjock , och fin inte på sig nån mindre . nu har han en  normal bom :D lycka till :D

LinaN
0

Jag köpte sadeln av Klasson här på forumet, och minns inte om hon sa att den var X-vid eller XX-vid, hon hade haft den på nån av sina kallblod innan.

#3 om jag lägger sadeln ännu längre bak (Rita tyckte jag lade den långt bak redan) så ligger den utanför de sista revbenen på njurarna nästan… Så längre bak vill jag inte ha den. Jag har ungefär en handsbredd mellan bogen och sadelns framkåpa.

Sedan är ju stallgången väldigt trång så det är svårt att få en bra bild därinne.

Men vojlock ska jag inte ha, rent värdelöst o få dem att ligga hyfsat ens.

När jag kände under sadeln så var det ett jämnt tryck under hela sadeln där den ligger an. Däremot så är jag orolig för att om jag skulle ha en sadel som är ännu vidare kommer den att gå ner över manken o trycka PÅ manken. ska försöka ta nya bilder imorrn o se om ajg akn få honom att sänka huvudet så jag kan fota rakt framifrån in i sadeln så att säga…..

Men i framtiden blir det nog bomlöst ändå ^^ Men det är mer än min plånbok fixar i dagsläget….. o med bomlös slipper man oroa sig för hurvida den "passar hästen eller ej" ^^ För det är oerhört sällan en bomlös inte passar…. har träffat en häst emd det problemet, hon hade ingen manke, cylinderbröstkorg och inget satt kvar, itne ens ryttarna barbacka….. hade man sadel på, även med svanskappa o brösta gled den runt. ^^ Såg lika skoj ut varje gång! :D 

Men som sagt, flera bilder. Jagf blev faktiskt förvånad över att den passade så bra som den ändå gör.

Snuttan, en mer svängd bom? kan du ta o rita så snyggt i paint som jag brukar göra o visa vad du menar på en av bilderna ovan?

Snuttan2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lat å tror att du är smart å kan hur en bom ser ut?

Har klonat in hans egna rygg ifrån första bilden (vinklar om, röda strecket är för att markera ryggen och inte andra sidan utav baken som sticker upp på sadel-bilden).

Tycker du fortfarande bomen följer hans rygglinje bra?

Jag tror att han skulle behöva vidare sadel och mer sväng bom. Får du svängdare bom följer den hans form och kommer "lyfta" i formen med manken och därför inte komma nära manken trots vidare bom. Men då blir det också att inte titta på biligare sadlar då det ju är så få som har böjdare bom bland biligare…
Jag gissar på att vid rörelse kommer denna sadel om du inte spänner fast den, vilja klättra iväg framåt om han inte får nedtryckt rygg utav den och väljer att inte röra ryggen istället.
Nu är ju inte han inriden, men annars skulle jag säga, provrid den utan gjord å se hur bra den ligger kvar då! haha, inte så stor chans alls ;)

Hade du tänkt att ha på den här sadeln bara vid sadelinvänjning eller vid insittning? För är det bara utan ryttare så kan han kanske röra sig i den, absolut om du inte spänenr åt sadelgjorden så mkt, vilket man ju däremot brukar göra på unghästar framförallt… Men ska du lägga till tyngden ifrån en ryttare i den så blir det nog inte så bra..

Varför inte rida in bomlöst?  Vänta med insittningen tills du har råd med sadel som ligger bättre (eller bomlöst vilket nog ändå är biligare alternativ för dig eftersom det är så jäkla få biligare sadlar som har svängdare bomar (jag har själv det problemet å har desutom häst som ser ut att bli ultravid, så ultra-vid sadel med svängd bom som inte kostar 20.000 är jag ganska körd på å svårt att få tag på begagnat :/))?

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar verkligen bomlöst.. själv är jag jättenöjd med min. - men tills dess, hoppas jag att det löser sig med sadel för dig och Harry =)

LinaN
0

snuttan, jag är bara så otroligt imponerad över hur du kan göra en sån grej med ett program i datorn alltså. jag är så impad att jag itne begriper vad jag ska titta effter! jag ser bara den urcoola effekten! :D

Men som sagt, bomlöst är j ungt jag funderar på…. o det finns ju en del olika prisklasser….. däremot blir det nog itne en av börjes elelr hööks bomlösa, litar itne på dem, men ngn begagnad barefoot elelr gnt sådant isf……

För jag är ju egentlgien itne så glad i bomsadlar…..

Tessa, vill du testa sadeln på din eller? se o mden ligger bättre på din pålle.

Snuttan2
0

haha, hånar du mig eller har du inte photoshop? Fundersam

Lindbygarden
0

#9 tror inte hon hånar dig:O) Du är verkligen grym jag satt själv precis och kliade mig i huvudet och undrade hur i hell har hon gjort det där????

Smart… men hur gjorde du???  (Jag vet knappt hur man lägger in bilder)

Blir så vansinnigt sugen på kallblod så fort jag ser din häst LinaN!!

Jag har inte lika gott öga för sadelinpassning som bla MiaMaria och Snuttan2, tyckte den såg lite smal ut men jag har som sagt inte öga för det!! Tänk va roligt när du ska börja rida på honom!!

(Just nu är jag så sugen på pålle att börja rida så jag vet inte vaaad)

Snuttan2
0

Jag gissar isåfall på att du inte heller har photoshop ;)

Det är mkt enkelt gjort. Man riktar in bild nr 1 efter bild nr 3 så att vinkeln och avstånden blir detsamma, sedan så tar man kloningsverktyget, drar ner på opacity och så klonar man dit det man vill ha :P

Jag håller med dig värkligen om att man blir sugen på att sno LinaNs pålle, den typen utav kallblod är väldigt tilldragande! Har sagt det förrut och säger det igen, han har många kvalitér som min tränares lärmästare som jag fått rida en del, en nordsvensk herre utav grövre typ som jag bara älskar.

MiaMaria
0

Hummm j*vlar snuttan!! Där överbevisade du mig!! Tänkte först att nja ok, jo den bommen går men din bild säger ju allt - mer svängd bom!

LinaN
0

Nej jag hånar dig itne… jag är skitimpad! jag har photoshop, men jag kan itne använda det…..

Alla bilder ajg fixar med gör jag ju i paint ^^ litet b-igt….

Men jag ahr sovit på saken, o jag ska nog låta sadeln passera vidare, ska ta o snygga till den litet, men stoppningen var fin i den, den var ju nyligen vidgjord hos Klasson innan hon såde den.

Men ska nog börja lägga undan pengar till bomlöst…. med en 200-400 i månaden så tar det ju minst ett år innan jag är där…. köper beegagnat då iof men ändå, en beg ligger ju på en 3-4K liksom.

gejsa
0

Vad kostar ett photoshopprogram? Har märkt nu när jag gör hemsidor att jag också behöver det.

Vad heter ditt program snuttan?

Snuttan2
0

LinaN

Men sälj den här för iallafall 500 och så lägger du undan 200kr i månaden och kanske kan få sponsring vid jul eller så?

Han borde ju ändå inte vara färdigväxt för insittning? Sadeltänjning eller vad man vill kalla det kan du ju göra med denna, men jag skulle inte börja lägga på ryngder med den.

Annars går det ju att få galopp eller monté sadlar biligt, både nytt och begagnat, kanske är något?

Gejsa, Photoshop är ett specifikt program ifrån Adobe, heter just Adobe Photoshop. Enda programet som är nära att vara i samma klas är Paint Shop Pro, men jag gillar det inte alls lika mkt personligen.
Har inte riktigt koll på vad det kostar i butik längre då jag inte köpt mig något nytt på över 7år iallafall Oskyldig Det är iallafall hyffsat Dyrt. Jag får mina nyare versioner via kontakter eller olagligt ;)

gejsa
0

Ja, jag har också fått mina via kontakter. *ler*

Jag har ju Adobe photoshop album 2,0 men det är ju inte samma sak. Har även Paint shop pro.

Får väl söka vidare efter bara photoshop.

Lizzan
0

Kul att det gick så bra :)

LinaN
0

#15, som jag har sagt till småtjejerna att absolut tidigast till sommarn ska de få börja hänga på harry eftersom de är mindre o lättare än vad jag är…. o dessutom är de smidigare :)

Men att hänga på ska vi göra utan sadel. så där spelar det ignen roll.

Men då har jag kvar den tills jag får den såld, ska sätta upp lappar på ridskolan, den stora gården härbortom och i djuraffären och i de vanliga affärerna. o är den inte såld tills efter nyår så slänger jag upp den på tradera…. kan lägga till mina stigläder o stigbyglar samt den gröna vojlocken i priset så den är komplett.

Tittade runt litet idag på blocket, hittade en fin bomlös för 5000:- men ska fortsätta kika rundor.

LinaN
0

bumpar tråden till Rita

Rita-S
0

;)

jovisst var vi där, och fick beskåda harry näka gå ut for första gong ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

LinaN
0

Har aldrig vart emd o men häst so mvägrar gå ut i hagen! ha ntrodde verklgien han skulel stanna inne från kl 15 till 19 när de andra hästarna kom in…….

Han vägrade litet dagen efter cokså men det gick lättare då….

och nu sist gick det utan problem alls. :D

tessa
0

#18: vad är det för typ av bomlös du vill ha? Ser att det finns en del billiga beg. bl.a här

men det är ju bara en variant av bomlös förstås.. =) och utan pad tyvärr.

LinaN
0

#22 tack :) men en pad kan man alltid köpa ny…. men fårgan är ju om denna sadeln stannar lågt…… det är trots allt många pegnar hon vill ha i "köp nu" summa…..

FÅr helt enkelt avvakta, har som sagt ingen brådska, har ev fått en köpare på sadeln nu via hastannonser, så vi får se….

Rita-S
0

Jag kommer inte över den paniska kampen till Harry när vi lade på sadeln.. *flinar*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

LinaN
0

haha! som han bockade o stegrade sig, lade sig ner på stallgången o önskade sig död ^^

(*funderar* tror itne ens ha nskulle kunna bocka o stegra ^^)

tessa
0

#25: Mulle upp i dagen! ;D