Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 879 ggr
Lorita
0

Det här ska

Miljö och hälsoskydd syssla med det ska inte behöva gå så här långt, det är skrämande att inget gjorts tidigare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bubbelbubbel
0

det är absolut skrämmande att inget gjorts tidigare!

undra om dom kommer göra samma sak med honom som dom gjorde med någon här, som också hade massa hundar som dom tog ifrån människan.
efter ett tag så var det så synd om personen att dom hävde förbudet om att ha djur. =/

gejsa
0

#0# Är du säker på att det inte var för tidigt då? Du som alltid förespråkar att man inte ska anmäla i tid och otid. :)

Det är ju just sånt här som alla ska försöka hjälpa till att undvika. Att anmäla så fort man tror att det är djurplågeri på gång. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Flört

Hade någon anmält det tidigt så hade detta inte behövt gå så långt.

bubbelbubbel
0

men det var ju anmält tidigare gejsa, det var ju andra gången dom åkte ut nu, och då var det ju "för sent"…

gejsa
0

Ja, då är det ju ännu lustigare. Vad gör då miljö och hälsa eg? Det är ju dåligt av dom att inget hände första gången. Då är det ju ännu viktigare att anmäla tidigt för att det tar så lång tid för dom. Eller hur?!

bubbelbubbel
0

jag tycker dom verkar lite mesiga…

dom borde ju ta tagi det från början om dom misstänker djurmisshandel, inte bara säga till dom lite lätt "nu skärper du till dig lite".

gejsa
0

Fast det står ju att han stack med hundarna. Dom kanske inte visste vart han tog vägen med dom.

bubbelbubbel
0

men dom visste tillslut att han hamnade i ljusdal ;)
iaf visste aftonbladet det :P

undra vad det ska till för att bli djurskydd, hm, var det inte någon här som var det ?
kanske borde tas att kolla upp..

lisette
0

jag har faktiskt tipsat rita om hundarna, läste om dem i metro igår.

bubbelbubbel
0

är hon djurskyddsombud lis ?

Lorita
0

#2 du måste hata mig Hemlis

Jag tycker våra skattepengar ska gå till att skydda djur som far illa inte till att åka ut och titta på hästar som får mat och omvårdnad och gnäggar.

gejsa
0

#10# Undrar detsamma Lorita!

Och hur vet man att alla hästar får mat och omvårdnad då? Det syns inte alltid bakom stalldörren. Det är många hästar i vårt avlånga land som far illa och ingen vågar anmäla. Det har man ju bevis på här på ridsport. En del hästar får bara 4 kg hö och är en stor häst tex. Hur tror du den mår? Nej, anmäl så fort man tror den far illa det är det bästa. Så slipper man få veta att det är för sent. Finns många djur som avlivas pga det inte finns någon räddning för den osv.

bubbelbubbel
0

det är väl en knepig fråga.
för att få reda på om en häst inte får nån mat, så kanske man måste åka till hästen som gnäggade, men man ser ju ofta skillnad, om man har något öga för djur.

juliapettersson
0

#10, håller med. Eller varför inte åka runt och kontrollera hur alla barn har det?

Här i våran kommun blev det i år hästinventering. Grejen var att man fick BETALA för att dem skulle komma och kontrollera (vilket var obligatoriskt!). Hade man under 5 hästar gick  kontrollen på drygt 1500:-, sen bar det bara av uppåt ju fler man hade. Massa stall blev underkända p.g.a att någa centimetrar fattades i takhöjd osv… Varför inte lägga ner enegi på de djur som faktiskt har det dåligt kan man undra.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vist ser man skillnad på hur fuxen och isabellen blir fodrade.

Det är ju helt uppenbart hur mager fuxen är och inte kan den får mat (ironi) eller vad tycker ni helt klart ska hon anmälas och inte isabellens ägare.

Tänk om man istället kunde komma åt och stoppa dåliga djurägare innan det går för långt.

gejsa
0

#14# Att dom anmält dig är ju pga att dom inte gillar dig som person. Tror inte att det är för hästarna. Tyvärr är det ju så det går till också. Eftersom det är uppenbart att dom inte är smala osv.

Tur man grannar som inte gillar en. :)

gejsa
0

#13# Det var dyrt. Här kostar det ca 600 kr för mig.

Men det måste ju finnas någon gräns med mått till hästar och lag att följa. Dom kan ju inte säga ja till ett stall med för små mått och nej till ett annat som det gärna blir om dom inte har något att följa.

fridak
0

jo de går väl efter bestämda regler. stallet jag står i var tvungna att sätta in extratrösklar i vissa boxar för hovarna kunde visst fastna i springor på 2-3 cm.

Lorita
0

#13 jag slapp och betala för dom var ju ändå ute och kollade en anmälan, anars så kostar det ca 700 kr får ett stall här. Jag tycker det är bra att dom åker runt regel bundet och kollar stallen. Barn dom blir normalt kontrollerade via BVC, dagis och skola.

Gammal stall kan få ha lite fel mått

#17 vi har också satt in extrara trösklar i vårt stall och man ska vara glad att någon kommer ut och ser åt en. Man blir lätt hemma blind.

fridak
0

#18 detta var mellan tröskel och boxdörr som en springa på 2-3 cm fanns, en häst skulle säkert klarar av att fastna med mkt otur men annars tror jag inte att de lyfter på benen en ca 5-6cm och petar in tån. Men det är ju bra att de kommer ut och kollar.

funderar på om ridskolorna går efter samma bestämmelser eller om det är annorlunda då. en av ridskolorna jag gått på hade nämligen rätt stora hästspiltor som de sen satte en dörr på bak och voilá ponnyboxar! de borde inte ha de bestämda måtten…

Lorita
0

#15 Om dom inte gillade mig som person förklara då var för dom anmäler en av hästarna och inte dom två andra? Det troliga är att efter som "New Foresten" gnäggar så är hon hungrig, det stod det till och med i anmälan. Knabstrupparna ha vett att hålla tyst mot alla utom mig så dom måste var mätta.

gejsa
0

#20# Dom måste ju ha något att hitta på när dom anmäler.

Lorita
0

#19 det ska vara samma för ridskolor, nu är måtten för A-ponny väldigt små. 4 kvadratmeter det är inte mycket (om det nu var A-ponny som det var tal om)

Lorita
0

#21 om det är den jag tror då, tror hon på riktigt att hästen är hungrig för att den gnäggar Hemlis så jag tar det inte så personligt faktiskt, inte längre Flört

Dom måste föresten ha skrattat på miljö och hälsoskydd också, när dom fick in en anmälan för att hästen gnäggar Skrattande

[slo]
0

Miljö och hälsa åker runt och mäter stalldörrar och så vidare, så det inte saknas vissa viktiga centimetrar här och där ;) Det trodde jag alla visste…

lisette
0

#9 nej men hon vill ha hund :D

bubbelbubbel
0

#25, hahaaa !! :D

Klasson
0

Tror inte rita vill ha en så stor hund..

jag bor i ljusdal.. Å jag tycker detta är HEMSKT

Lorita
0

#27 Det är fruktansvärt

hjullan1
0

visste inte att det va så noga med takhöjd. tror att det fattades cirka 10 cm i takhöjd och nånting med dörröppningen i förra stallet, men det blev godkänt ändå för allt annat , helheten såg bra ut.

juliapettersson
0

På vårat stall fattades det också ett par centimetrar takhöjd i ena boxen, men kontrollanten gick på helheten. Beror helt på vem man får. Vet en bekant med ett kanonfint stall som fick avslag p.g.a centimetrar, är bara glad att inte vi fick den kontrollanten.