Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 774 ggr
hjullan1
0

HJÄLP hästen kommer dö

En tjej här i stan har ett varmblod på foder, som fått ont i ryggen av sin sadel. Veterinären säger att hon behöver kortison men 99% av dessa hästar blir helt bra, relativt snabbt. Problemet är att tjejen inte vill ha kvar hästen på grund av detta och vägrar göra något åt saken. hon har "gett upp" utan undersökning och ägaren kommer slakta hästen!!! hästen är för övrigt frisk! Vad ska man göra? Vad kan man göra? Ska en häst behöva dö i onödan?

Klasson
0

Du kan ju alltid ta över hästen å fortsätta utredningen.. men de kostar pengar…

Men många hästar blir bra.. Å får hon vara utan sadel å ridning ett tag blir hon nog bra

gejsa
0

Varför vill inte ens ägare behandla då? Ta den du och låt den få gå på lösdriften några månader med behandling så blir han nog ok igen. Då kan du ju sälja den till någon som verkligen bryr sig om den. Ifall om du får den vill säga.

hjullan1
0

problemet är att vi inte FÅR ägarens nummer av hon som har hästen på fodret! Men jag har namn, så ni som bor i eskilstuna kan väl skicka ett pm till mig om ni känner igen namnet (vill inte skriva ut här)

ägaren vill att hon som har hästen på foder ska behandla hästen, men hon vill själv inte ta tillbaka hästen.

gejsa
0

Skicka namnet till mig så får jag se om jag känner henne.

Believer
0

skicka till mig med

gejsa
0

Nej, tyvärr ingen jag kände igen.

tessa
0

Vill alltså inte fodervärden ge ut telefonnumret till dig?? men vet du namnet på ägaren, måste du väl kunna få fram det via eniro.se, hitta.se eller liknande utan fodervärdens inblandade?

Jag tycker att det är fel att låta djur lida men om det finns en chans att de kan bli bra och må gott, tycker jag att man ska försöka i alla fall… oavsett om hästen kan bli ridhäst eller inte. har ju själv en promenadkille här hemma, som får "skrutta" så mycket han vill, bara han mår bra..

hjullan1
0

nu har allting ordnat sig, fodervärden har bestämt sig för att behålla hästen tills den är frisk, sen ska den säljas vidare!

jag är så glad nu!

mazze
0

Vad skönt!

hjullan1
0

#9. ja det känns bra att hon tog sig samman, så hästen får leva.

gejsa
0

Skönt att höra!

tessa
0

Tur!