Konsten att döpa en galopphäst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter att ha spelat Rival Stars (ett hästspel där man föder upp, tränar och tävlar galopphästar) så slog mig tanken; Varför har galopphästar (likt travhästar) ofta lite 'speciella' namn?
Som flera gånger tidigare när nyfiken i en strut sökt efter svar så hade Simon Whistler ett redo. 😄
Från videoklippet så tror jag Gee Spot var min favorit av de som kreativt tänjde på gränserna för ett registrerat tävlingsnamn. 😆
// Harley
- Redigerat 2021-02-13 16:32 av Herveaux
Härligt med en uppfriskning av minnet! Vet att jag och pappa diskutera det för många år sen och sökte upp svaret men sen har en del av den kunskapen galopperat vidare under årens lopp :P
Men blev massor av "juste, det var så det var" när jag såg videon!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Mitt personliga favoritnamn på en galoppör är en hingst från 1800-talet som hette Potoooooooo, vilket uttalas "Pot-eight-O's" (Potatoes).
#2: Hahaha, klockrent namn! 😂
// Harley
Hoof Hearted är min favorit tror jag. Ser så oskyldigt ut, till man säger det högt lite snabbt.
#4: Haha! Jag måste börja gräva i arkivet jag också, vilka guldkorn ni har hittat! 😂
Jag är väldigt dåligt insatt i galoppsporten och hade en fördom om att det till största delen var humorbefriade snofsar som döpte hästarna men ibland är det härligt att ha fel. 😆
// Harley
#5 När jag började på ridskola för hundra år sen blev jag skötare på ridlärarens fd galopphäst. Hon hette det så "fantasifulla" namnet Lady Henrietta, kallades Hettan. Varken fancy eller snofsigt.
Har för övrigt noll koll på galoppsporten heller, men har hört Hoof Hearted i andra sammanhang kring roliga ordvitsar och fick veta att det var en galopphäst.
Jag minns en som hette Feather Plucker och en annan som hette Bend Tail för att han föddes med böjd svans.