Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: vårdstalletallmänt
Läst 159 ggr
Lona
5

Se till att hästen dricker!

När det är såhär kallt är det stor risk att hästarna dricker för lite vilket bland annat kan leda till kolik. Vattnet fryser både i vattenhinkar och ute i hagarna och även om man tar bort isen så är det just - iskallt.
Kylan i sig kan också göra att hästarna blir mindre benägna att dricka.

Försök få i hästarna mer vatten om det behövs!

Det finns ett antal trick för att hindra vattnet frysa i hinkar och vattenbaljor, mycket kan man fixa till själv om man är lite uppfinningsrik men se upp med eluppvärmda baljor!
Gör aldrig sådana hemmabyggen, det kan gå riktigt illa även om ni använder kablar mm som är avsedda för utomhusbruk.

För att få hästarna att dricka bättre så kan man erbjuda dem ljummet vatten om man har möjlighet. Ta helst inte ljummet/varmt vatten ur kranen utan använd en vattenkokare eller dyl.
En del hästar är förtjusta i mash eller andra foderprodukter som kan/ska blötas upp med rejält med vatten, det kan vara ett billigt sätt att undvika kolik.

Har ni andra tips eller knep för att se till att hästarna dricker ordentligt?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
3

#0 Jätteviktigt att komma ihåg! Bra att du tar upp det Lona!

Gronstedt
3

Jag har ju en "kolikhäst", men lyckligtvis är han väldigt duktig på att dricka. Hans underhållsbehov av vatten är 10-12 liter per dygn.

Vid intag före arbete får han cirka 4 liter ljummet vatten med morotsbitar i. Även om han inte är så törstig så dyker han i och fiskar upp morotsbitarna, och då får han i sig minst 2 liter. Morötter funkar bättre än äpplen, eftersom de sjunker till botten så han inte kan fiska upp dem lika lätt.

Efter arbete får han mineraler, 1 dl kraft, salt och morotsbitar i 4 liter ljummet vatten, det brukar försvinna helt.

Sedan ställer jag en balja med 1 dl kraft och morotsbitar i boxen. Alla hästar i stallet har liknande baljor med olika gottis i. Den som tar in på kvällen går först runt och häller ljummet vatten i baljorna så det är nyblandat när hästarna kommer in. Samtidigt hälls hetvatten i det kalla vattnet i hinkarna, så att det inte ska frysa för fort.

I år har stallägarna investerat i en värmebalja i hagen. Vi var överlyckliga över att hästarna drack så otroligt bra och vi sprang om varandra för att fylla på. Tills vi insåg att alla traktens hjortar verkar ta vägen genom hagen för att förse sig …