Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicallmäntridsportifokus
Läst 271 ggr
Lona
5

Den osynliga mobbingen

@Grodan postade nyligen ett tänkvärt inlägg på Mus. Här på Ridsport har vi för det mesta en god stämning vilket vi skall vara rädda om, men detta gäller så mycket mer och är värt att tas upp i många sammanhang:

Förekommer det mobbing på nätet?
Ja, det gör det.

Förekommer det mobbing på iFokus?
Kanske, svårt att säga om det är medveten mobbing. Det förekommer absolut att när vissa personer skriver så gillas deras inlägg och de får svar på allt de skriver. Medans andra kan märka att de inte får gillningar eller är osynliga i rätt stor utsträckning.

Tänk gärna på det! Låt inte folk vara osynliga!

Mitt tillägg: Det här gäller ju inte bara på nätet. Förekommer det mobbing i "ditt" stall? Blir alla sedda och accepterade? Kanske kan du göra någon annan sedd genom ett "Hej!" och ett leende? Det kan betyda oerhört mycket och göra att man känner samhörighet!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-01-30 18:51 av Lona
Vixxen
6

Så sant Lona! Ett leende betyder så mycket!

Maleficum
5

Första ridskolan jag red på var det hemsk stämning på, riktigt snobbigt! Man våga inte fråga någon om något för man dumförklarades de behandla dessutom inte hästarna något vidare.

Men de övriga tre ridskolor jag ridit på har det varit bra stämning och man har känt sig hemma och ingen har dumförklarat en för att fråga om något och alla försöker hjälpa varandra i den mån de går.

Brukar alltid försöka tänka på att heja på andra i stallet och hjälpa till om det behövs (om det är något jag kan). Nu pga av coronan får vi tyvärr inte vara i stallet utöver när man har sin lektion men annars så är jag utnämnd som "heders medlem" i min kompis grupp (fast jag inte rider där) för jag bruka vara med henne i stallet och hjälpa till med saker både i stallet och sen när de ska sitta upp. Tycker det känns bra att hjälpa till och dem uppskattar det! (De brukar fråga efter mig om jag va nån anledning inte är där).

Men har tyvärr märkt det där om att inte alltid få respons på sina inlägg på vissa av iFokus sidor (och då menar jag inte inaktiva sidor för där förstår jag att man kanske inte alltid får svar speciellt inte fort) där andra verkar få massor av respons vilket resulterat i att jag undviker att skriva inlägg på dem sidorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
3

Viktigt påpekande!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
5

#2: Det är så lätt hänt att det blir olika grupperingar även på nätet.
Man får några som man diskuterar med oftare och brukar hålla med - och vips så har man glömt andra som också skrivit kloka svar, eller att ens "se" och bemöta någon annan.
Det är så lätt att skriva en kommentar eller åtminstone klicka på "gilla". Förmodligen något vi alla kan bli bättre på, i synnerhet när det gäller nya medlemmar på iFokus eller på en viss sajt.
Dessutom gör det hela iFokus till en ännu trevligare och mer levande sajt. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
3

#4: Eller hur! Brukar försöka tänka på att försöka svara något, speciellt på de mer inaktiva sidorna jag är medlem och speciellt om inge verkar ha svarat på ett meddelande som legat ute ett tag.

Men sen har jag tyvärr dagar när jag knappt orkar svara mig själv men då är det ju rätt enkelt att bara trycka på gilla knappen iaf.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu