Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2929 ggr
joytick
0

Pessoa...

Någon som kan länka till en bra bild där man kan se hur ett pessoa-bett inverkar på hästen? Håller på att övertala en tjej att inte köpa det, men det skulle vara lättare med en bild som förklarar… Tror jag har sett en animerad bild tidigare på det..

Snuttan2
0

Allas favorit-källa för sånt här ;)

Sustainable dressage 

A regular gag-bit with running side pieces

The bizarre function of a  pessoa gag

joytick
0

Tack Snuttan :)

Snuttan2
0

fler ifrån sökning på google ;)

Bilden “http://perso.infonie.be/guideduchemin/rando/img_rando/tete_pessoa.gif” kan inte visas, då den innehåller fel.

Bilden “http://perso.infonie.be/guideduchemin/rando/img_rando/polo.gif” kan inte visas, då den innehåller fel.

Virtual
0

btw ett sådant bett är ett Belgiskt gag( Belgium gags). Inte pessoa-bett som många kallar det.

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För oss funkar pessoa kanonbra! Har provat många bett för att det ska passa både ryttaren och hästen.

Snuttan2
0

Virtual, du menar att det inte är ett pessoa på alla bilder jag la in?

Nej, det är "vanligt"/"engelskt" gag på två utan bilderna, men de ger samma funktion i stort som pessoa, som också är ett gag bett.

Virtual
0

#6 jo, det är sk "pessoa" bett du lagt in. Men jag tycker det är fel att man kallar dom pessoa-bett för att många använder sig av det till sin fördel i diskutioner "Men om dom nu är så dåliga varför heter dom pessoa då?" När riktiga namnet är Belgiskt gag.

=)

Snuttan2
0

Två bilder är annars inte på pessoa ;)

Men jag håller med dig, pessoa är ett förvirrande namn…. Absolut med tanke på att det är ett efternamn på ryttare och ett märke även…

Virtual
0

#8 Hahah visst du(A) tittade inte så noga.

Det va de jag ville få fram=)

Due-Boje
0

Var noga med att hon använder det rätt.. har sett så många ryttare som använder pessoabetten på förfärliga sätt… usch… det är ett otroligt skarpt bett, som endast ska användas av kunniga ryttare. Precis som kandar som också har en slags hävstångseffekt.

tessa
0

men nu blir jag lite förvirrad… Om man jämför vad jag kort och gott bara kallar ett gag-bett (översta fotot bl.a) med just pessoa - vad är skillnaden?? Förstår att de båda är gagg-bett men enligt bilderna verkar de olika.. Är du ett "vanligt" gag-bett bättre/hyggligare än pessoa?

Snuttan2
0

Jag gillar inte funktionen på ett gag-bett alls, så inga hiss-bett utav något slag skulle jag säga…

Skillnaden mellan ett "klassiskt gag" och ett pessoa är att sidostycket faktiskt kortas upp på "gaget" och på pessoat så vrids det bara framåt-nedåt. Olika sätt att ge spändare tryck emellan nackstycket och sidostycket, och att höja bettet i hästens mun, men de ger samma verkan. De gör alltså i stort samma sak på olika sätt. Att föredra utav dem två är ändå det mer klassiska gaget enligt mig, då det inte vrider sig lika mkt och är lättare för ryttaren att anpassa.

tessa
0

Tack snuttan, du svarade precis på det jag undrade.. =)

Jag har ju ett 3-delat "klassiskt gag" som ligger hemma oanvänt.. min hopptränare som rekommenderade det. Hon rekommenderar det till många ;) men har aqldrig provat det men någon gång vore det kul att testa.. Fast OM det skulle fungera, dvs hästen skulle trivas och fungera med det - vore det då ändå knasigt att använda det när man vet vilken effekt det har?

Vet ryttare som rider med två tyglar till gaget, är det mer vettigt?

Snuttan2
0

Jag har kommit helt av mig medans jag skrev detta inlägg så jag har ingen aning hur det blev nu Generad Så jag reserverar mig för tokigheter :P

Varför rekommenderar hon det?

För gaget ber ju hästen att både sänka nacken samt höja munnen samtidigt, jag tycker det är mkt fröbryllnade bett ärligt talat.. Och det ger ju just knäppa av i nacken-effekt på det hela, hästen kan inte riktigt ta ett naturligt stöd i det, utan antinge får du häst utan stöd i ur-läge, häst som går som skimmeln på bild och kortar upp sig i överlinjen (är vad gag ber om) eller som stoppar in nosen..

Hoppar man och har häst som man behöver fiska upp huvudet på och korta upp mkt och snabbt, då skulle jag nog fundera på som nödlösning att ha ett rakt gag (gillar inte när effekt-bett är delade och det blir ojämn styrka på sidorna) för att kunna just klämma upp och ihop hästen. Men det är ju ingen bra arbetsställning alls, utan en nödlösning då man kanske borde fundera på att jobba mer på grundrindingen…

De som har två tyglar i det engelska gaget, har de en i snöret och en i ringen då? Eller har de ett "smyg-gag"?

Due-Boje
0

Jag såg precis att jag läst ditt inlägg fel! trodde det stog att du försköte övertala henne, inte att du försökte övertala henne att Inte göra det :P men aja, samma åsikt ändå! Tycker pessoabett och liknande borde förbjudas för inte minst ponnybarn. Det har samma effekt som kandar, och det ser man ju aldrig en 11åring rida med på sin ponny? På ponnydressyr är det två eller tredelat som gäller, borde inte det vara samma regler på hoppning? Lär ungarna rida sina hästar, eller låt bli att tävla…