Stel häst
Fick tips om att använda ligament mot stelheten hos min häst, vilket använder ni och vart? För visst vill man kyla benen efter träning men värmande på ryggen? Undrar även efter tillskott osv som är bra mot stelhet och så? Samt bra övningar är alltid kul med lite nya :)
Liniment ska det va
Om du vill kyla eller värma beror helt på vad problemet antas vara. "Stelhet" kan ha många orsaker, mer eller mindre allvarliga. Detsamma gäller tillskott, man måste veta vad problemet är
Använder du bara liniment kommer det inte göra någon märkbar skillnad. Som Gronstedt skriver bör man kolla upp varför hästen är så stel.Har det kommit plötsligt eller har den alltid varit stel? Jag skulle ta det till en massör eller equiterapeut som fick gå igenom den. Om det inte är något som behöver ”rättas till” bör du nog bara rida lösgörande och stretcha mycket.😊
Erika, ~värd på dressyr~
Självklart använder jag inte bara liniment
Sen finns det ju olika typer av liniment också. Ibland vill man kyla, ibland vill man värma. Det har ju med varför man vill just lägga på liniment. Kylande är ju i första hand vid akut skada. Tex arnica använder du mest för att mjukgöra trötta muskler och leder. Var exakt är det den är stel och i vilket sammanhang känns problemen mest?
Erika, ~värd på dressyr~