Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1662 ggr
LinaN
0

Täcke eller ej?

Nu börjar jag känna mig tveksam till att ha Harry utan täcke…

Att det regnar och är plusgrader och han går naken kan jag känna mig komfortabel med, men att det nu regnar och sedan droppar udner nollan har jag litet svårare för…. vädret är ju itne längre idealiskt för blöta hästar utan ytterjacka.

Känns inte riktigt schysst, och i förrgår var han tvärblöt och stelare än vanligt (förutom hans växtvärk då.). men han var fortfarande varm i ljumskarna och i skapet. Men nu börjar det kännas jobbigt för mig, just med tanke på att ha när våt, blir kall och stel…

Så det blir nog att slänga på honom regntäcket nu faktiskt…. ska bara ta och laga alla miljontals småhål i täcket först. trot jag nöjer mig med att köpa silvertejp/vävbandstejp o tejpa över hålen med…

Täcket kommer ju bara passa honom denna vintern sen är det för trångt i bogen på honom (är faktistk litet trångt redan) men 145 täcken är lagom i rygg på honom nu iaf. 

Vad tror ni? Är det dags o lägga täcke på så ha nslipper bli våt nu när vädret är så tråkigt? Täcket är ett ofodrat regntäcke med tunnt "foder" för att hindra skav o så. och nu iom att det är litet småtrångt i bogen, ska jag lägga bogskydd på honom från början för att undvika skav? tror faktiskt jag gör det, dumt om han får bogskav….

Täcket åker av så snart det är stadiga minus igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tessa
0

Jag tycker att det låter vettigt att du lägger på honom regntäcke när det är blöt OCH kallt.. Tänk som det regnande här igår t.ex, huga…

Däremot är jag lite smått allergisk mot ofodrade regntäcken då jag får för mig att man i vissa fall kanske gör hästen en björntjänst, - då jag tror att ett sådant täcke lätt kan kyla ner hästen, vars päls inte kan "burra upp sig" och skydda hästen som vanligt. Å andra sidan lär ju Harry ha en rätt stadig päls och har dessutom ditt täcke lite foder så borde det funka, så länge täcket står emot väta.

Har fått tips om att spraya firefox/pälsspray på bringan för att motverka ev. skav och det tycks funka.. fast vet du med dig att täcket faktiskt är lite trångt, så är nog ett bogskydd en god investering. Hellre förekomma än…

Fast frågan är hur han trivs med ett täcke inne, var det inte din kille som blev så varm i stallet? Dumt att det inte finns möjlighet till täckesbyte..

bubbelbubbel
0

jag tror ju iof att han skulle klara sig bra utan täcke.
men nu vet jag ju inte hur det regnade hos er.

men jag vet att jango går utan i ur och skur och hon lider inte.
såg att dom andra hade haft täcke på sig i kanske måndags, men dom är ju så tunna dom tre.
rocky är ju så gammal, dragon är lite svår i hullet, och lillan är ju bara liten och söt :D

men om du känner att du vill ha ett täcke på honom, så sätt på ett då ! han kommer ju inte dö av något av det.
men om han har ont av växtvärk kanske det kan hålla honom lite varmare och på så sätt lite smidigare. dvs, mindre stel. :P

NovaRoll
0

Nix, då en häst som har att äta inte fryser + att hästar har det täcke den behöver i sin vinterpäls, skulle sen tro att det är du som omedvetet tycker att om du fryser så gör nog hästen med det, vilket inte är helt ovanligt men det är min åsikt då mitt eget varmblod har klarat sej utan i nio år nu oavsett väderlek eller temp..

VeNyRa
0

det är väll bäst att vara på den säkra sidan?! man vet ju aldrig riktigt vad dom känner.

Snuttan2
0

Har han ingenstans han kan gå undan i hagen för regnet så tycker jag absolut man bör täcka när det är kallt och regnar. Vilt kan hästarna välja, i hage kan de inte det…

Har du på täcke, ta bogskyddet, skadar ju inte på något sätt att ha på det, utan är bra sak för att minska på skav.

gejsa
0

Vissa hästar tål ju väta mer eller mindre. En del behöver täcken på sig fast dom har tjock päls. Har dom inte fri tillgång till grovfoder och du känner att han börjar bli stel så är det självklart ett täcke som gäller.

Blåser det samtidigt som det regnar och är nästan nollgradigt ute så blir det ju väldigt kallt för hästen.

linasvovvar
0

Mina hästar har täcke om det regnar när jag släpper ut, annar går dom utan, är dom väldigt blöta när dom kommer in så åker ett innetäcke på tills dom är torra.

bebbe
0

Mina ston går ute utan täcke året runt, men nu tyckte jag att dom var dumma som inte höll till i lösdriften när det regnar varje dag, jag gick ut och "borrade" in mina fingrar i deras päls, jag hittade inte någon som inte var varm inne vid skinnet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Molla
0

Ett ofodrat regntäcke skulle jag kanske lägga på nu innan temperaturen blivit stadig under noll. Men å andra sidan hade vi våra isisar på lösdrift året om utan täcken… Harry har väl ganska mycket päls?!

Viktigt är väl iaf att om han ska gå utan täcke är att han inte får bli svettig när du jobbar han. Då blir han nog snabbt kall ute.

gejsa
0

#8# Men du har väl fri tillgång till grovfoder? Då äter hästarna sig varma.

LinaN
0

Såhär är läget, Det har pissregnat mer eller mindre stadigt i en vecka, han hinner precis torka upp när han stått inne över natten (kallstall).

Ute finns fri tillgång men eftersom han är en av de tre ranglägsta i hagen får han ju itne alltid komma åt och äta. och stallägaren är itne intresserad av att flytta ena tråget med hö till ett anant ställe i hagen så att hästarna inte står alla på samma ställe. 

Ni som känner mig vet ju att jag itne lägger på täcket i onödan. och att jag egentlgien vill ha honom så naken det går.

Men han är nästan våt in på skinnet om rygg och rumpa, och då tycker jag itne det är riktigt försvarsbart att inte lägga på täcke, speciellt med tanke på att det inte finns vindskydd i hagen, varken uppbyggt eller naturligt.

Dessutom ligger hagen litet i en "vindtunnel" så det blåser ju alltid mer eller mindre där. Så det är nästan som att vara hemma i skåne ^^  tyvärr har vi inte täckesbyte  i stallet utan ha nfår stå med det på 24/7, så därför får det bli nrä det är som "sämst" väder några dagar i sträck så ha nfår torka upp ordentligt….. Han har som sagt alltid gått utan täcke oavsett årstid innan, men det har ju mer elelr midnre regnat hela det senaste halvåret…. o nångång måste han väl få vara helt torr….

Har redan ett bogskydd så det är ignen nyinvestering, nu får ajg nytta av det istället. :)

Vi provar ett par dar o ser hur det går….. han har ju bara haft täcke på sig en gång tidigare i 20 minuter i veckan som gick och sedan provade jag ett par gånger förra vinterna att ta på och av honom ett täcke.

vi jobbar inte så mycekt emd honom heller, mesta är ledövningar och lydnadsövningar, litet tömkörning om 20 minuter ett par gånger i veckan så han blir emr svettig om ha ngår i hagen än när han jobbar känns det som.

Han har j uen rejäl vinterpäls, men so mjag sa så är den våt nästan inpå skinnet….. och det tillsammans med stelheten som bekymrar mig.

bebbe
0

#10 ja naturligtvis

QuickStep
0

jag har fått lära mig att om man väl har börjat o täcka får man forsätta me det vintern ut… lägg på ett regntäcke om du känner för d. du kan ju din häst bäst.
Men hästens hårrem ställer ju sig liksom uppåt lite för o kunna torka om den blivit blöt… hästen sköter ju d där bäst själv…

[japptravare]
0

ok

josss-e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästar klarar sig jättebra med den päls de har, bara de är vana att gå utan täcke. Jag har själv inget täcke på mina. Kan hända att jag slänger på ett regntäcke en dag deet regnar mycket och jag skall rida å eftermiddagen. Men inte annars.

Hästar är födda till utedjur och på så sätt klarar de sig bra som de är skapta. Hellre att man ger dem lite extra mat och skippar täckete. :)

Men alla gör som de vill,och lite är upp till var häst också, jag hade en som var jättefrusen av sig eler vd man skall säga och henne hade jag täcke på under den ruggigaste tiden, för det är ju som sagt vätan och blåst som är värst för dem .:)

Molla
0

Om han blir stel tycker jag du ska täcka honom.

jen
0

om en häst blir stel pga regn, så tycker jag den ska täckas.

min arab har alltid gått utan förut tills han fick problem med ryggen.

när det regnar kallt så spänner han sig jättemycket och blir öm i ryggen.

tessa
0

#17: Samma med min vbl.tös… Arabgossen är robustare =)

entill
0

Jag tror nog att du lungt kan lägga på honom ett täcke tillfälligt om han verkar frusen och stel. Du verkar ju inte vara drabbad av "täckeshysterin" som utbreder sig alltmer. Självklart kan man använda täcke i speciella situationer, och jag tror inte att det förstör hästens förmåga att sätta en bra päls, om den vanligtvis får gå utan. Använd sunt bondförnuft, och läs gärna var jordbruksverkets föreskrifter säger: Använd bara täcken när det verkligen behövs.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

LinaN
0

Det är ju knappast som om en eller två veckor emd täcke får honom att tappa vinterpälsen, och med tanke på att han gått ute sedan siste maj och blev stallad den sista veckan i oktober så är ha nju inte pälsslös så att täcka honom resten av vintern lär inte bli aktuellt….

För om han skulle bli "frusen" av två veckor med tunnt regntäcke som skyddar mot vätan så är det något fe lpå hästen…. De fäller ju itne vinterpälsen bara för att det blir 10 plusgrader i fyra dar….

Så jag tror att ajg lägger på honom regntäcket emd gott samvete i ett par dagar, sen får han gå ute några dagar o sen på med det igen. Helt beroende på hur vädret håller sig…

Jag anser ju att han egentligen skulle klara sig utan men då förutsatt att han hade kunnat gå in i skog eller ställa sig i lä, men nu finns det inget lä förutom litet bakom stallet men det är knappast tillräckligt. 

Någon täckeshysteri ligger itne för mig ^^ brukar ha ett täcke per häst (när jag hade flera) den enda som hade två var min lilla travare Anna, hon frös stackarn ^^ 

Med en tät vinterpäls och ett tunnt regntäcke så håller han sig både torr o varm. ^^

Skulle pälsen lägga sig kan man ju rugga upp den ordentligt med piggborsten, sen rykta av honom och låte honom stå över antten så rättar pälsen till sig!

gejsa
0

Gör så du. Det tackar han nog dig för ska du se. :)

Mixie
0

Jag satte också på min täcke när det regnade som värst å sen ramlade hon i hagen och blev jättestel så sen dess har hon ett tunnare vintertäcke å d får hon behålla på.. Har du bara ett tunt regntäcke kan du ju ta av det när det bli bättre väder utan följder tror jag ;)

//Mickan

LinaN
0

Täcket är ju vanlig denier ytterst (med litet hål i som ska lagas) och sedan är det et tlager emd mjukt bommullstyg som "foder" så att själva deniertyget inte ligger direkt mot hästen.

Jag fryser so men gnu när jag har det täcket på mig i ridhuset o tittar nrä de andra rider, men med Harrys vinterpäls så lär han hålla värmen utan problem, och framförallt vara torr. Det är ju det som är det viktigt, är han itne torr är han itne vidare varm o då spänner ah nsig o blir stel…… 

Jag vågar ju itne ha täcke på förlänge heller då han inte är van vid att gå med täcke. 

På bilden nedan är han förhållandevis torr. Det hade bara duggregnat hela dagen. Igår…. igår såg det ut som om han hade blivit duschad…. fick ingen bild på min dränkta häst igår då vi glömde kameran i bilen och ingen hade lust att gå ut i ösregnet o hämta den…

ridhuset0005.jpg picture by Caija 

Emmelie91
0

Har bara täcke om vädret är uruselt… fast mina har aldrig haft mycket täcke så de har rejäl päls och skydd i hagen.

montana63
0

bestämmer du dig för att sätta täcke på honom så har jag ett i storlek 155 som du kan få så att det inte klämmer.det är ändå för stort för min häst.och vad jag har förstått så har vi hästarna inte allt för långt ifrån varann så det vore nog inga problem för mig att träffa dig och lämna över täcket.annars kanske jag kunde fråga min hovslagare om hon kanske vill lämna det till dig.förutsatt att du vill ha det alltså.men som sagt var så får du det gärna.

LinaN
0

#25 Hade var tjättesnällt om jag kunde få ditt stora täcke ^^ om inte anant så växer ha ni det :) jag pmar dig!

warum_nicht
0

om han får komma in och torka någonstans och om han har päls som inte är för vältvättad och välborstad så borde det inte vara några problem med att ha honom utan täcke? bra hull är ju viktigt såklart.

LinaN
0

Med risk att bli påhoppad av folk som är pedantiska. Jag borstar väl Harry en gång i vekcan på sin höjd, småtjejerna sköter den biten. Hovarna tar jag vartannan gång ungefär, mest för at tah nska sköta sig när ma nlyfter fötterna på honom.  Jag har aldrig badat honom, tanken är att jag ska göra det till sommaren, snygga till honom rejält, storstädning och helschamponering i juni.

Han är litet lagom fluffig, tjock päls och är defintivt inte låg i hull… han är välvadderad men inte fet (itne ännu iaf)

Inne hinner han torka med nöd o näppe över natten, men det är jsut när det är genompissigt väder…. menmen, sedan jag skrev det här inlägget har vädret börjat bli bättre ^^ Så jag avvkatar ett tag till, me nska ändå låta honom ha täcket på nångång nu o då för o vänja honom att ha det längre stunder. (tex lägga på det när vi går till o fårn ridhuset för o jobba o så…. dels slipper ha nbli våtare än nödvändigt ute där o dels så vänjer ahn sig att gå med täcket på.)

warum_nicht
0

#28 ja då ska det inte vara några problem… man ska inte borsta en häst som hålls på det sättet du beskriver. han är antagligen inte ens fuktig vid huden om han har en bra och naturligt satt päls som är naturligt återfettad. så länge han inte står och fryser så ser inte jag några problem att låta honom gå utan.

du borde inte löpa nån risk för att bli ansatt pga det… ju naturligare du vill hålla en häst, destå mindre ska man borsta den och påverka den i kondition. lämnad ifred är dom bäst rustade! =)

LinaN
0

jo, jag ska börja pilla honom mera i hårremmen för o se hur statusen är. känna hur långt in och hur ofta han blir blöt….

Jag borstar o har mig mycket på våren, men på vintern så grejjar jag så litet som möjligt förutom litet för att han tycker det är skönt o bli genomgnuggad med borsten. men oftast använder jag fingrarna o ger honom fingertopps kli/massage då håller han på att slå knut på sig själv :D

Däremot så när han är inkörd sedan får vi se hur vi löser det hela, för då kommer jag ju köra en 2-4 gånger i veckan och då är det nästan grymt o ha full vinterpäls om han blir svettig…. funderar på att göra en islandsklippning då (bara klippa bringan och längs med halsen) men den dagen den sorgen.

Vi får se hurmycket han svettas då och tyvärr är jag itne så tålmodig som man var förr o gnodde hästarna torra med halm… o dessutom har vi ingen halm i stallet :S Så det blir ju svårt….

Men som sagt, nu har vädret stabiliserat sig, det har blåst idag och markerna torkat upp litet, det var minusgrader nu när jag var ute o körde, samt så är det stjärnklart ute så inatt blir det kallt.

warum_nicht
0

där håller jag med dig, när den börjar arbetas så kan man inte ha samma hästhållning som innan. då har man ju rubbat batansen så då får man jämka istället. den kommer att behöva borstas, ryktas, tvättas och eventuellt klippas om han ska vara i arbete.

LinaN
0

#31, jepp, men den dagen den sorgen, det lilla arbete vi gör i ridhuset nu är så pass lite att han svettas mer om han busar i hagen än om han jobbas i ridhuset.

Så ännu finns det inget behov för det, men planen ser ut som sådan att ha nska isisklippas ^^ så han har den mesta pälsen kvar….. vi börjar med o klippa litet o räcker itne det får vi klippa mer helt enkelt.

bebbe
0

Jag borstar inte mina ston som går på lösdrift, tar bara in dom då och då så jag kan kratsa hovarna och försöka reda ut dessa förbenade rastaflätor.

LinaN
0

#33 vi flätar Harry med jämna mellanrum. ena tösen tog ju o tvätta svansen på harry häromdagen…. det märks inte… :S

JÄkla lortgris till häst :)

tessa
0

Lina: Här har du fler lortisar… ;)

tessa
0

De upplevde antagligen ett "Halleluja Moment" i helgen då de i solsken, fick springa nakna och vältra sig i leran…. Det är livet det minsann ;)

gejsa
0

Att låta bli att borsta hästarna vintertid är inte ok tycker jag. Har ju sett mina hästar efter några dagar hur liksom pälsen blir tovig och stannar så när dom varit dygnsura. Nästa gång när det regnar så blir det ju att det inte skyddar lika bra. Så en jämn borstad päls vintertid är det bästa.

Däremot på sommaren ska man inte hålla på för mycket med borstning för att skydda mot mygg och knott har jag märkt. För tex är hästen nybadad så letar sig knotten in bättre. Ni har väl märkt att knotten sätter sig i  huvudet mer när du är nytvättad tex?

tessa
0

#37: "Ni har väl märkt att knotten sätter sig i  huvudet mer när du är nytvättad tex?"

Det har du faktiskt rätt i.. fast jag trodde att det berodde på att de gillade… fukt ;D

gejsa
0

#38# Nytvättad och torr menar jag. *ler*

LinaN
0

#37, jag borstar itne varje dag, utan någnång i veckan…. o tjejerna borstar väl varje gång de är där. Men det är iten något överpretantiöst borstande……

gejsa
0

#40# Ja, jag läste hur ofta ni borstade. Men jag skrev till dom flesta som skrev att dom inte borstar sina hästar knappt alls.

tessa
0

#38: haha jasåå.. jag tycker de är värst då man nyss har badat och fortfarande sitter med handduk om sig och blött hår.. ;)

gejsa
0

Eftersom jag har en knottkänslig häst så märker man sånt mer. NÄr dom attackerar alltså. :)

hjullan1
0

Att borsta är bra för blodcirkulationen. Det jag har större problem med är att schamponera hästen för ofta, jag har gjort det en gång sen jag köpte min ponny ( på 2 år ) det förstör funktionen pälsen har. Har man en skitig häst är det ett bättre alternativ att borsta för mkt än att tvätta den.

tessa
0

#40: Säger icke att detta är fel, måste bara nämna som parentes att jag kände knas idag när strömmen gick i stallet och jag inte kunde ta in mina hästar. Däremot blev allat annat gjort, med hjälp av en pannlampa ;D Självklart förstår jag att du känner igenom och pysslar med Harry ändå så detta är bara en parentes…

Lite kul att nämna är att jag höll på att få spel på mig själv bara för att jag inte kunde borsta på mina hästar. Har inte låtit bli att ta in dom och pyssla med dom en enda gång sedan jag blev hästägare för 1 ½ år sedan - och nu tvingas till detta ofrivilligt… Usch! Snacka om dåligt samvete.. Stallägaren såg dock till dom på kvällen och fixar rätt täcke till imorgon, beroende på väder. Hon försäkrade mig om att de mådde bra..och att jag kunde sova lugnt. Fast jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite dålig.. där stod de ute i mörkret och undrade vart deras matte tagit vägen… Jag sa ju att vi skulle ses och mysa idag. Som alla andra dagar. Bad bad owner… ;)

Mvh en daltande Tessan

gejsa
0

#44# Precis! Jag har inte heller använt champo på ett par år. Mer än på svansen och ev manen lite grand. Det går bra med ljummet vatten med. Fast då har jag såpa.

Däremot om jag skulle ställa ut min häst så champonerade jag.

hjullan1
0

#46. ja pälsglans använder jag också i svansen o manen för att inte slita ut den när man kammar. dom där korvarna som blir i tjocka svansar är inte att leka med :D

gejsa
0

Ja, det gör jag med ibland. Det är suveränt. :)

Believer
0

Ni som påstår att hästar klarar sig utan täcke oavsett väder, får nog tänka om lite. I det vilda klarar dom sig säkert ja. Men instängd i en hage? Det är inte alla hagar som har skog och/eller skydd. Vissa hagar är helt öppna. Hästarna har ingenstans att gömma sig undan regn/blåst.

Ta min Kiara som exempel. Hon har alltid stått utan täcke förut. Förra vintern stog hon utan när det var 20 minus och snöstorm. Hon frös inte. Men då har hon alltid haft skog och träd att gå under. I stallet vi står nu är tyvärr alla hagar helt öppna. Finns ingen skog att "gömma" sig i. Så efter en regning dag för nåra veckor sen när jag fick in en blöt och väldigt frusen Kiara (hon stog och skakade) så har hon täcke på sig ute nu.

LinaN
0

#47 Tacka gudarna att det finns pälsglans! utan det hade jag itne haft sån fin man o svans på min lelle häst…. tovan han hade i svansen när ha nkom in fårn betet vart inte att leka med…. nu sprayar jag i glansmedel när jag ryktar honom.

#49 Sålänge hästarna kan röra sig fritt i hagen så påverkas deras temperatur, kan de gå omkring (som i vår vinterhage, den är STOOOOR) så då håller de ju värmen bättre än om de bara stod stilla eller har förliten rörelseyta.

Men jag håller emd dig, finns där ignet skydd och ingen möjlighet att gå undan för väder o vind så kna täcken behövas. Men det är ju något man som hästägare får ta ställning till….. huruvida man anser hästen bli kall eller frusen…..

Nu har ju vädret stabiliserat sig här, o Harry verkar väldigt nöjd (förutom all geggamojja i hagen då)