Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 381 ggr
Gronstedt
0

Erfarenhet av häst-corona?

Är det någon här som har erfarenhet av häst-corona? Symptom, hur länge varade det, drabbades alla hästar i stallet? Hur sjuka blev de? Behandling?

• Redigerat 2021-01-16 20:36 av Gronstedt
Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ekvint coronavirus är ett virus hos hästar som inte har fått så stor uppmärksamhet förr. Det kan orsaka trötthet, nedsatt aptit och feber hos hästar, och även ...
Gronstedt
0

#1: Tack, den har jag läst, jag söker mer personliga erfarenheter, om någon har.

Lona
1

TS, har ni det hos er?
Vi hade ju en häst som var dålig för några veckor sedan, skyhög feber (nästan 42 grader), ville inte äta och givetvis påverkat allmäntillstånd.
Inga specifika magsymtom som typiska koliktecken men magen var inte ok heller.
CRP ("sänkan") var också rejält förhöjd.
Veterinären hade en liten fundering på "hästcorona" men provet var negativt.

Vi hittade inget konkret fel, "en virusinfektion" men Þeyr mår bra nu igen. ❤️

Inte mycket till svar, tänkte bara att det kan vara symtom på corona eftersom veterinären misstänkte det.
Jag har inte hört om något fall här i Västsverige, har du?

Obs! Coronavirus som hästar kan drabbas av är inte nära släkt med Covid-19 och smittar inte till människor!
Bara påminde om det så ingen läser och blir orolig. 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-01-19 17:59 av Lona
Gronstedt
0

#3: Det är bekräftat med prov på en häst i stallet (kolik, hög feber, dålig aptit, slutade dricka). 2 andra har fått symptom men inte alls lika allvarligt som den första.

Jag funderar på detta med isolering. Man ska ju hålla stallet isolerat i 4 veckor efter sista symptom. De två först insjuknade har inga symptom längre utom att de är lite ömma när man trycker på buken.

Lona
0

#4: Åh, fy!
Hur behandlar man det?
Jag skulle nog räkna ömhet i buken som symptom för säkerhets skull.
Vet du hur lång inkubationstiden är?

Med tanke på pappskallarna i vårt stall som red med grannstallets hästar när det gick kvarka där, se till att alla i ert stall är införstådda med karantän och vad det innebär!

Krya på pållarna, hemskt när de är så sjuka. ❤️

Gronstedt
0

#5: Vi är bara två ägare, så vi har koll på oss!

Det finns egentligen ingen behandling, vad jag förstått, bara understödjande. Den som var sjukast var tvungen att få dropp och febernedsättande. En har haft rejält ont och lös avföring, men ingen feber, den har fått halv dos smärtlindring när det knipt som värst. En har varit lite håglös och ätit lite dåligt, den har bara fått noggrann tillsyn. Vi har givetvis rådgjort med veterinär om varje häst.

Tillsyn med täta mellanrum, koll på att inte rullar sig så att de kan snurra till inälvorna, noggrann koll på att de äter och dricker, erbjuda smaksatt vatten och god mat om de inte äter och dricker som vanligt. Och hålla tummarna.

Enligt SVA är inkubationstiden kort, 48 till 72 timmar, och det smittar via avföring. Ändå gick det en vecka mellan att första hästen blev sjuk och andra hästen fick symptom, trots att de gått i samma hage. Det verkar som om det är mycket man inte vet om den här sjukdomen!

Lona
0

Hur går det för er? ❤️

Gronstedt
3

#7: Alla verkar friska, och ingen mer blev riktigt sjuk, tack och lov!

Lona
0

#8: Vad skönt!