Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2696 ggr
-malls-
0

Varmblod

Hur många här e de som har ett varmblod och även hur mycke kan den?

DojoKelder
0

när du skriver varmblod.. snackar vi varmblodtravare eller "halvblod" då??

fridak
0

eller kategorin varmblod när man delar in hästar i varmblod, kallblod och ponnyer?

Snuttan2
0

Tackar FridaK och DojoKelder som håller isär olika begrepp http://www.xbox360achievements.org/forum/images/smilies/bow.gif

AusaBausa
0

har en varmblods travare(kör på gamla benämningen) ägt honom i 6 år. rider ut i naturen med honom…ingen dressyrridning på bana eller hoppträningar…vi har kul ihop. Han fattar rätt galopp direkt oftast. En gång om året rider vi Hubertusjakt o det gillar vi båda två!

Maja
0

Har.. *räknar* Två och ett halvt varmblod i "mina" två stall:

1. Sto, född -00. Hon blir inte riden såååå ofta, så hon är ju lite egen, men väldigt trevlig att jobba med, har bara ridit henne en gång, sedan har det varit en del markarbete och då har hon skött sig exemplariskt!! :D Har tyvärr lite ryggont som kommer och går..

2. Valack, född -90 (?). Supertrevlig, enorm, lugn som en filbunke, trevlig häst, har tyvärr lite problem med ryggen, även han..

3. Valack, född -90 (korsning vb-fb). Den mest underbaraste individen som jag någonsin har stött på!! Underbart steg, såg väl inte direkt ut att vara någonting för världen första gången jag såg honom, men han har växt till sig och blivit min lilla sötnos.. :)

Ehm.. Jag som ska kalla mig själv för islandshästmänniska.. ^^

Snuttan2
0

Och mitt varmblod kan särskilja på olika gångarter, stanna, backa och flytta på fram och bakdelen. Går nästan att rida rakt, kan nästan böja sig åt båda hållen Oskyldig

Mitt varmblod är till hälften fullblod, till hälften trakhner.

NovaRoll
0

Höger/vänster och förvänd galopp, öppna/sluta, piaff & passage, och sen spansk skritt och även hoppad/startad i 110 klubbnivå….men tuvärr raserades det av att vi vart på körda av en gammal man i bil ordentligt och rullade ut för slänten och blev av den erfarenheten trafikfarlig och går i dagsläget som sällskapshäst och unghästuppfostrare vilket hon är suverän på.

Zahara
0

Barmblods travare som går som ridhäst och kan skritt trav galopp undan för skänkel div dressyr steg :) halt men tyvärr inte hoppa längre då hon inte ser så bra :/

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

divansson
0

Har fyra varmblodstravare :)

Yang Scoop - två år, ostartad, Hingst, sutten på

Supremacy Player, tre år, Vallack. hanns rek. i travet är ca 1.17, inridning är på g, allt går bra med det.

Latitud, Vallack, tre år, rek. i trav är 1.15,3. Inridning på g. Allt med det går bra hela tiden.

Cleveland Cobra, Vallack tre år, ostartad innom trav, han har kommit längst av alla med inridningen.

-malls-
0

Tack för alla svar :) Hoppas på mer :) hihi

#1 & #2 Förlåt för att jag var lite otydlig.. ja menade varmblodig travare ;)

Casper
0

Ras Dashan, varmblodstravare, 8 år, under utbildning. Har startat lätt A dressyr och hoppar till husbehov. En underbar häst som vi köpte som 3-åring. Han var då inte startad och inridningen påbörjades direkt men långsamt. Har aldrig strulat med något. Fick dock ha ut kiropraktor några gånger i början för att rätta till hans sneda bäcken.

Mangis
0

Mangarella; varmblodig ridtravare f-89 e Allen Hanover. Är utdömd men på bättringsvägen? 151 cm över havet, hoppar 1.10 med ryttare (tränat 1.30). Går i balanserad galopp, även förvänd. Påbörjade piruetter.

fridak
0

#10 jag avr bara tvungen;) många verkar blanda ihop alla bregreppen till en enda stor soppa. har en i stallet som var övertygad att allt som kallades varmblod var travare och att travare därför visst gick grand prix dressyr och svåra hopptävlingar. vet inte om jag lyckades reda ut det för henne…

jag har en varmblodig travare på foder, roger kallas han, eller egentligen kallas han lilleman,lillpojken, bäbisen, nicke nyfiken m.m. han kan inte så mkt. skritt,trav, galopp(både h och v, länge var det bara v). en sak han definitvt itne kan är att stå stilla med ryttare….

-malls-
0

#13 haha jo ja förstår dig :) de va ja som va lite slarvig bara ;)

bubbelbubbel
0

vi har två st i stallet.
en gammal gentleman, Rocky, på 26 stadiga, min gullgubbe, det är nånting med den hästen, jag kan inte sätta fingret på vad, men han är så…härlig :) vad han kan och inte kan, det vet jag inte, han har varit pensionär i 4 år snart pga en hovspricka.

sen har vi en yngre gentleman, Dragon, som är 8.
han är lite nervös, och en riktig enmanshäst, men har man väl kommit honom lite in på skinnet så gör han nog nästan allt för en. vi är fortfarande i lära känna varandra-fasen, och det går framåt, han är riktigt snäll, men väldigt mycket nerver.
han kan nog inte så mycket, men han verkar vara villig att lära sig.

E_hjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett sto på 16 år, vilken man kanske inte kan tro då hon beter sig som 3.  :P
Hon är en väldigt pigg dam, hon trampar på som… Ja, jag vet inte vad. Men hon är världens snällaste.
Hon är ju defenitivt ingen häst som alla kan rida då hon är mkt pigg, väldigt stark och så har hon mkt idéer för sig. Hon är aldrig dum men ändå.

Hon kan väl inte så jättemkt. Hon har tre växlar och back (funderar på om hon inte har lite anlag för tölt också!? ;) Haha)
Hoppar gör hon mer än gärna. Hon tycker att det är sååååå kul, vilket inte matte tycker. :D

Dior
0

Vi fick hem en tolvårig vallak i lördags, en vecka efter sitt sista lopp, och han är urmysig och gudasnäll i all hantering. Aces Dream, kallad Esset.

Gubben provred honom en sväng i padocken igår, och jag får säga att mina små araber kommer få fullt upp med att bara hänga med i skritt. JÄTTEKLIV!

Pigg var han, men lyssnade bra och sökte sig ner på tygeln själv. Dressyrtränad är han är mellan loppen, men hur mycket han igentligen kan vet vi ännu inte. Helt orädd, bortsätt från när de svarta små nyfikna trollen (shettisarna) kommer farande.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

-malls-
0

#15 va kul :) Hoppas ni kommer bra ihop och växer och blir duktigare tillsammans :D Berätta gärna sen när ni börjar växa framåt hur de går osv :)

#16 Vilken söt rackare :) hihi Hon ser mycke yngre ut än va hon egentligen e ;) Haha man kan ju alltid se , då har ju så mycke ideer hela tiden så hon kanske skulle kunna lära sig tölt ;) haha Va roligt :)lite synd att matte inte gör de ;) ja som älskar att hoppa ju ;)

#17 Gud va roligt :) Låter som de är en väldigt duktig och fin häst :) Kommer säkert bli en jätte fin dressyr häst me lite träning efter ett tag ;)

jen
0

vi har en varmblodstravare som kan

hoppa bra, båda galoppfattningarna, rygga, håller just nu på att lära honom bakdelsvändning.

går i rätt form gör han när han har mjukats upp ordentligt. (fast man får lirka lite)

Scandi
0

jag har en 5årig varmblodstravare som heter eligible, fast han har aldrig varit tränad eller tävlad. jag har haft honom i ca 3-4månader och han är min största skatt! tyvärr så verkar det vara ngt fel med honom just nu..problem med svullna ben och med lite annat i kroppen så ska till hutely kliniken nu på tors…:S håll tummarna för oss! Annars så är han en väldigt härlig och gohäst och är super pigg. Han är bara riden sedan i våras och även kastrerad då men han söker sig jätte fint neråt :)

-malls-
0

#19 Hur gammal e den och hur länge har den ridits ? Jätte söt va den verkligen :) Gillar varmblodiga travar :) lite och kämpa me liksom ;)

#20 Jätte fin häs va kul att den redan vill börja arbeta i en fin form trotts den inte ridits sålänge och att den e så ung :) å nej de lät inge bra :( blir alltid orolig när sånt händer! aa de ska ja verkligen gör ! hoppas me allt ja har att de blir bra igen :) Hör gärna av dig sen och berätta hur de gick :)

-malls-
0

Jätte roligt om ni alla visar lite bilder på era hästar också :)

jen
0

#21 tack! ja han har ett näpet och sött huvud..

han är 7år och har först travtränats, men startade aldrig. sen blev han inriden och skulle tränas för montè, men det passade han inte till heller.

när han var 4 såldes han och de red för instruktör och tävlade lite klubbtävlinga i hoppning. De hade bara honom ca 1år, sen köpte vi honom för 1½år sen.

Då såg han ut så här :(

bubbelbubbel
0

ja just det, bild också. :P

dragon från i somras.
tyvärr kapade jag hans ben, men det är ju en petitess :P

jen
0

#24 vilken fiin :)

bubbelbubbel
0

jaa, han är fin ! :)
jag tycker han har ett sånt ponnyhuvud, han ser så liten och oskyldig ut, trots att han är jääättestor. tycker jag iaf :P

-malls-
0

#23 va läskigt de såg ut :( han är grymt mycke finare nu ju :)

#24 Guuud va fin häst ! åå ja blir helt kär :) sån häst vill ja ha :D

reddie
0

Här är min stjärna. En numera tvåsiffrig herre (10 år), varmblodstravare. Gått premie och kvallopp som 2 åring men sen blev det inget mer. Köpte honom för 3 ½ år sedan för 2000:-

Vi rider mest i skogen och längs vägarna, började träna för instruktör i somras men kom av oss under betet- ska ta upp det till våren igen. Hoppa har han börjat förstå hur man gör. Ska fortsätta med det när snön smälter eller vid ngt tillfälle i ridhus.

Han kan framdelsvändning, skänkelvikning, galoppfattning, halt, rygga…

reddie

reddie
0

En bild till…

Reddie

bubbelbubbel
0

#27, tack får jag väl säga :D

jen
0

#27 ja, det var väldigt mycket revben som stack ut :(

Johanna
0

#29 tjusig han ser ut! :)

hjullan1
0

reddie: Jag har aldrig sett ett så snyggt varmblod! Fin!

reddie
0

Tack! I mina ögon är han den vackraste på denna jord, alltid roligt att höra andras snälla åsikter också.

lisette
0

reddie, vilken är pappan. flying irishman va?

reddie
0

stämmer bra det, lisette. Han lämnade tydligen lite grövre avkommor. Inte som Reddie kanske där många på dressyrträningen kliade sig i huvudet i funderan om han var varm- eller kallblodstravare

lisette
0

det syns verkligen på bilden i inlägg 29 att han är efter irishman. ser ju nästan likadana ut.. jätteläcker är han!

skulle gå in på din sida för att kika, men fick inte. =(

DojoKelder
0

Har en liten varmblodstravare.. en dam på 4 år.
Hon är riden i skritt och trav och påbörjad galopp.
Liten envis dam som jag älskar över allt annat! Hon har sina småegna idéer och man får sig både goda skratt och en del elände med henne. =)
Har ägt henne i ett år nu. Vi skyndar långsamt och tar livet lite som det kommer.
I framtiden är det tänkt att hon ska gå både dressyr- och hopptävlingar om det nu vill sig.

reddie
0

#37 - har ändå inget på min sida just nu…

kolla gärna in på www.freewebs.com/mrrepoort istället. Eller klicka på en av bilderna så hamnar du på min pixbox sida

-malls-
0

#28 Jätte vacker häst :) aha okej , lycka till me träningen :)

#38 Va kul me lite äventyr :) ni ser ut och passa perfekt ihop ni är jätte fina tillsammans på bilden :) Va roligt  , tävlingar är allt kul :D

Tusen
0

#28,29. Gu, va fin han ser ut.

Jobbar i ett travstall och tävlar monté på varmblod, våra hästar ridstränas en hel del, å då blir det ofta "skogsdressyr" d.v.s volter runt träd och hösilage-balar, lite små skänkelvikningar (de som kan) fram- å tillbaka på vägarna osv.

Jobbade i USA, Florida vintern 05-06, då "fick" jag ett eget litet projekt. En utan hästarna travade så himla dåligt, drog ett bakben och var allmänt obalanserad, så efter ett snabbjobb "kastade" tränaren hästens tömmar åt mig å sa:

-Den där kan du rida på, de blir ändå aldrig någonting av henne! hon har året ut på sig! De var då slutet på november. Så jag red in henne (gick hur bra som helst!) och började rida dressyr på henne. I slutet på december testade de å köra henne igen och hon gick redan mtcket bättre. Hon drog inte bakbenet lika mycket och hängde inte lika mycket töm. Så jag fick forstätta jobba med henne. När jag åkte hem i mitten på april så gick hon stadigt i form, gjorde fin-fina galoppfattningar. gick t.o.m kort galopp på tygeln och lite skänkelvikningar.

Någon månad efter att jag kommit hem så läste jag om henne i Trav-ronden. Då hade hon varit trea i ett utav de större unghäst loppen i Jersey. Var jättekul att läsa om "min" häst som hade varit sååå nära att åka med nästa slaktbil!

På bilden är hon bara riden i 2 veckor!

gejsa
0

#41# Ja, det måste ju verkligen ha känts härligt. Men att dom inte mejlade eller ringde dig och berättade?!

fridak
0

sitter vid rätt dator så nu kommer en bild på lillemannen roger

[piraten90]
0

Jag jar en vbl vallack. Han kan inte så mkt, vi har trav hoppat 80cm. Han kan galopp i skogen men inte skänkel än.

Han heter Långbo Oliver och är 8år. Jag köpte honom i sommras.

[piraten90]
0

En till bild

reddie
0

#41 tack!

Tusen
0

# 42 Jag tappade helt kontakten med dem när jag åkte tillbaka. Hade kontakt med en kompis, men han jobbade i ett annat stall, så han hade lite svårt att hålla koll på "mina" hästar oxå. Tyvärr så käns det som att de inte riktigt brydde sig om vad man gjorde. bara det fungerade så att hästen sprang in pengar. Och att höra av sig till den tidigare skötaren… det tror jag inte ens att de hade en tanke på.. det enda som gäller verkar vara här och nu…

-malls-
0

#41 Gud vilket äventyr :) Va roligt att de gick så bra för henne ! du borde verkligen vara stolt över att du fick henne att gå så långt , de e ju inte så enkelt direkt ! Gud va duktig du e ! Hoppas fler hästar får njuta av din kunskap :)

#43 Guuud va söt han va :) Jag gillar fuxar me bläs :) Man blir bara helt kära i dom så fort man ser på dom :D

#44 Åå herreud vilket charmtroll! vilken päls :) Han ser jätte ung ut :) Man vill bara springa fram och pussa på när man ser hur gosig han ser ut :)

-malls-
0

#47 De lät inge vidare :( men ja tror att innerst inen kommer han nog aldrig glömma de du har gjort för honom! tror bara att han e väldigt egoistisk och gör allt för att han själv ska må bra liksom och då har han inte tid och ork att bry sig om andra liksom.. Vilket jag tycker är skit dålig stil! men men alla e ju olika..