blå häst
någon som har en bild på en häst som är blå? blå till färgen dvs.

Hur menar du blå?
För BLÅ som färgen blå, typ marin-blå kan hästar inte vara naturligt…

En häst jag red i spanien blev blå när hon var svettig :) hahah men jag tror inte det va det du menade :)
Hmm… Jo snuttan, jag har för mig jag läst om några norska hästar som är blåa, men minns inte vad dom hette!

Hur blå är dem då?
Det är inte som Marster tagit upp, skimlar där man ser egenom huden som kan vara lite blå-aktig i färgen?
Jag är inte alls säker, men det ringer en liten klocka när jag läste det… :)

Har du sett bild? Var de blå som färgen Blå eller som mer grå/svart/nåttannat med skiftning till blått?
Nej, färgen heter blå. Hästen är blå, jag såg en annons på equippa för några veckor sen, den var blå med röd man, men nu hittar jag inte den.
Eftersom färgen va så ovanlig så kostade hästen en miljon euro.
Har ni sett blåmaskade katter, den färgen.

Känner till andra djursorter där man kallar färger blå som ju inte är blå efter himels-blå standard, så som katten ja.. Men aldrig hört talas om det på häst…
Som mest att man säger Blue Roan på engelska, men det uttrycker ju inten Blåa-blåa häst…
slo, du menar inte den…eehm, åååh. *hjärnsläpp* har för mig att jag sett en "blå" döle nångång…..
#10 Det finns en "Blå" döle.. hm.. undrar om jag kommer ihåg hans namn.. *får fundera lite*
ah Hallingblåen!
såååå var det ju han hette ! han är superfin!! :D

Det är inte Eva Järnbrant som håller på med AR ni tänker på?
jaaa men jag får inte hemsidan att funka.. :( synd..
Peps blir blå när han är blöt (:
#14 Jo de är de..

jag hittade en bild på honom här http://www.nordiskridhast.se/eva_artikel.htm rätt långt ner….

För hennes häst är ju inte alls särskilt blå och på svenska gills den nog som en skimmel väl… :/

Aha, just det, den var en skimmel ja…
räknas den där verkligen som blå? eller är det bara namnet som antyder på det? fin dock.
http://www.northstarstud.se/index.php?page=large&type=large&horse=70
här har ni en shettis som går som.. blåskimmelskäck.

Fast den var ju inte heller blå, utan ser ut som en skimmelskäck…?

den stora hästen var ju helt vanlig skimmel?!

#22 Ohh min killes stuteri!! :D
det fanns en benämning på en färg förr som var "strömsholmssvart" eller nått i den stilen. det var en speciell skimmelfärg (tror jag) som kunde upplevas som blåaktig.
#12 Stämmer bra det! Var nåt reportage om honom i nån tidning för ett tag sen :)
På bukefalos var det en gång en tråd om en blå häst, någon hade saboterat för ryttaren inför en dressyrtävling och sprayat hästen full med blåspray! O.O

på engeska finns det ju en färg som heter "blue roan", antar att den räknas som någon variant av skimmel på svenska?
#7 såg också den annonsen, häftig häst :)

#29 Blue roan har jag för mig är svartskimmel.
#30 Japp, blue roan är svartskimmel. Blue dun är musblack… Och tror nog inte det är nån av dem trådskaparen är ute efter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#31, ne, jag vill se en blå häst :)