Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridningträningridsport
Läst 337 ggr
Mickan_2007
0

Nybörgar tips för ridning?

Jag red när jag var 6-8 år och slutade. Nu (5 år senare) vill jag börja rida igen. Jag har alltid haft svårt för takten när man ska upp och ner i sadeln och hur mycket eller lite tränset ska hänga ner för hästens hals. Jag har även haft svårt med att få igång och behålla en viss hastiget, styra hästen.

Några råd skulle vara gätte snällt! :)

Lona
2

Hej och välkommen hit! :-)

Det är ju lite svårt att förklara i skrift men med takten när du rider lätt så kan det hjälpa att räkna "ett-två, ett-två, ett-två" eller kanske "upp-ner, upp-ner" för dig själv när du ska resa och sätta dig. Det tar lite tid att få in, vi har alla varit där…
Försök att inte stödja dig i tyglarna, ta hellre mantag eller håll i sadeln med ena handen om du känner att du tappar balansen.
Titta gärna på andra ekipage som travar och rider lätt och "känn" takten fast du inte sitter på hästen. Räkna "ett-två" för dig själv så får du en känsla för det som kan hjälpa när du sen ska rida.

Med "tränset" så antar jag att du menar tyglarna?
De skall vara så att du har en mjuk kontakt med hästens mun men inte så att du hänger eller drar den i munnen. Handen skall vara följsam, hästen rör ju på huvudet när den går och då ska inte handen hålla emot.
Det är bättre att ha lite för långa tyglar än tvärtom (anser jag i alla fall), visserligen får du sämre kontroll över hästen men det är mindre risk att du blir för hård i handen eller rycker den i munnen.
Be din ridlärare visa dig precis hur långa tyglar du skall ha och hur hårt du ska hålla i dem!

Att ha rätt gångart och hastighet samt att styra kräver helt enkelt träning men en sak som är bra är att tänka på den gångart du vill ha. Det låter kanske lite flummigt men det funkar bättre att tänka "trava, trava, trava" när du ska trava än "sakta inte av, sakta inte av…"
Om du ska styra och svänga så titta dit du ska! Upp med blicken och vrid på huvudet åt det håll du vill svänga.

Lite tips på vägen, annars är det förstås bäst med en bra ridlärare som kan hjälpa dig på plats och visa och förklara. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com