är benlindor stötdämpande?
En häst jag rider, slår i sitt vänstra ben ganska ofta.. han går konstigt med sitt höger ben, så han slår ofta i vänster benet. han går nästan som en modell med frambenen, om ni förstår hur jag menar? Hans benskydd har börjat gå sönder nu, dom blir så nötta.
Så jag undrar om benlindor och padd är stötdämpande, så jag kan använda de vid ridning?
tror det är likadant. köp ett par kraftigare benskydd. Benlindor är väl bara som bandage för oss, de stödjer, men det gör ont om du slår imot. senskydd, är som våra benskydd.. det skyddar mot slag osv..
okej.. jo, men har ju haft ett par kraftiga, men nu har dom börjat gå sönder :(

Det är lite stötdämpande, men skydd och framförallt BRA skydd är väldigt mkt säkrare för att ta emot stötarna.
#2. jag vet jur det är. men dom i neopren? ska inte dom va bra? eller va heter det? lite plastiga?
ja vet inte :P men jag har sånna här nu http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-610500
men dom har som sagt börjat gå sönder..
#6 men man kom bara till startsidan på hööks ju :P
#6 - du får kopiera bilden, eller spara den menar jag. x)
Benlindor är inte stötdämpande, men ger ett bra stöd. Ska du ha dom för att hästen slår i är det ett bra allternativ, förutsatt att du kan linda=) Jag själv rider alltid med lindor fram, skydd bak.

För att skydda mot att hästen slår i använder jag dubbla paddar, helst eskadron. Många lindar helt utan paddar, det skyddar i princip inte mot något, plus att trycket inte fördelas lika jämt längst hela ytan. Använder lindor framför skydd för att stödja bl.a kotan.