Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningridningfilmer
Läst 481 ggr
Herveaux
2

Är bettlöst bättre?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I det är klippet pratar Warwick Schiller om bettlösa träns och huruvida de är bättre än träns med bett.

Tycker det var riktigt bra. Gillar Warwick.

// Harley

Hubert.prp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är väl klart att det är bättre. Vad skulle du tycka om att få en metallpinne i munnen?

Herveaux
3

#1: Alla (hästar, mulor och åsnor) håller inte med dig Hubert. De flesta trivs bra med bett. Det finns en hel djungel med olika bett som är konstruerade på otroligt många olika vis för att det ska finnas ett som passar de flesta.
Alltifrån supermjuka gummibett till olika metaller. En del gillar att pilla med och suga på sina bett, så det finns bett för dem också.

Precis som Warwick säger i klippet så kan ett bettlöst alternativ göra hästen riktigt illa om det används på fel sätt, precis som ett träns med bett kan göra.

// Harley

Lona
2

Jag tror att rent generellt så har vi ofta för mycket utrustning till våra hästar. Många sätter på diverse benskydd, hjälptyglar och täcken utan att det egentligen behövs - vilket även gäller en del bett.

Men, som alltid när det gäller sånt här så får man se till individen. Vissa hästar funkar bäst på en viss typ av bett, andra på ett annat - eller på ett bettlöst.
Det beror väl lite på vad man gör med hästen också. Köra ett fyrspann på bettlöst - tror inte det. Rida en häst man känner väl i grimma och grimskaft, ja, det gjorde jag faktiskt med min foderhäst ibland.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Amephyst
3

Överlag tror jag på att lyssna till det hästen känner sig bekväm med. Jag har en som trivs bäst med ett oledat bett och en som trivs bättre med att ridas på lång tygel, vilket gör att bett eller inte spelar ingen roll alls.

Men det var en väldigt intressant video. Jag såg däremot inte riktigt vad de gjorde med tränset som hade korsande remmar under huvudet på hästen, var det någon som förstod och kan förklara?

Herveaux
2

#4: Ett krux med träns där remmarna korsas under hakan är att remmarna kan fastna och inte lättar på trycket fast man lättar på tygeln så att säga.
Det var så jag förstod det iaf. 😄

// Harley

Herveaux
4

Tycker citatet från videon “The biggest bit you need is a bit of knowledge” sammanfattar det hela väldigt bra.

Håller med er andra att man ska lyssna på hästen och vad denne behöver och trivs bäst med i utrustningsväg.

Sen håller jag med Lona om att det nog råder en viss pryltokighet inom hästvärlden. Ibland stämmer "less is more".

// Harley

Amephyst
2

#5 Ja så förstod jag det också 😊 Men de sa att man kunde fästa ringarna på något speciellt sätt så kunde det inte fastna längre tror jag?

Herveaux
2

#7: Ah sorry, det jag tror han sa där var att man kunde fästa tyglarna i båda ringarna och skippa att ha dem korsade så det blir som ett "vanligt" bettlöst?
Uselt minen jag har, måste titta om. 😅

// Harley

TatsuOni
2

Ponnyn jag hade, saknade flera tänder efter en operation. När vi köpte honom från en ridskola, så fick vi med ett sidepull (alltså bettlöst). Det fungerade bra på honom.

De andra hästarna (travare), började med "standardbett" som unghästar och därefter så fick man leta vidare och testa sig fram, bland dem som inte gillade bettet.

Min stora häst fick ett riktigt tunt bett när jag red in honom. Han kände sig nämligen aldrig bekväm med "standardbetten".

Jag tror att man rent allmänt ska testa sig fram och känna av sin egen häst för att se vad som behövs och passar i utrustningsväg. (Ska man tävla så måste man såklart följa reglerna.) Travare brukar ofta tränas med tussar i öronen. Min ena häst gillade inte alls det, så han fick en mössa istället.

Skydd började vi med runt om på unghästarna. Vi köpte nya eller målade dem gamla, för att se om de slog i någonstans. Om en häst inte slog i, så plockade vi helt enkelt bort dem skydden. Och slog de i så kunde detta ofta minska med rätt skoning.

Sen så kan all utrustning skada hästen om den används på fel sätt. Vissa bettlösa alternativ är ju dessutom riktigt skarpa.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lona
2

#9: Klokt med att testa benskydden - och att försöka åtgärda eventuella problem med hjälp av hovslagaren!

Ja, en del bettlösa alternativ är betydligt skarpare än ett vanligt tränsbett, lite beroende på hur de används förstås. Det är nog rätt stor risk att folk tror att bettlöst är så "snällt" så de tar i betydligt mer än vad de hade gjort med ett bett.

En aspekt till som är värd att reflektera över såhär års är kylan. Vi tycker att metallstigbyglar är kalla att ha på fötterna trots rejäla skor, hur känns det då att ha ett metallbett i munnen? Även om man värmer det innan man tränsar så leder det naturligtvis kylan.
Vintertid använder jag alltid gummibett om jag inte rider bettlöst. Det är visserligen metalldelar där med men inte i lika stor omfattning som ett vanligt bett.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
4

#10: Det där att metallbett leder kylan på vintern har jag alltid funderat över speciellt då jag kikat på dokumentärer och bilder på Jakutponnys som lever där temperaturen kan sjunka till -70 grader och rids med metallbett.

Kan hålla med övriga att det ibland känns som många skaffar massa utrustning som egentligen inte behövs. Känns lite som en del går i mode också. Hur ofta såg man tex hästar med aachengrimma (snokrem)? Nu känns det som att "alla" ska ha det på sina hästar. Och ibland känns det som folk hellre vill ha "quickfix" än att faktiskt jobba på sig själv och sin häst från grunden och själva samspelet försvinner i jakten på tex rosetter (gäller ju såklart inte alla men om man bara kikar lite på diskussionen som kom upp nu när tävlingar inte får hållas där föräldrar protestera för de inte visste hur de skulle motivera sina barn att rida sin häst när de inte fick ut och tävla stup i kvarten får iaf mig att fundera på om många som håller på med hästar verkligen bör göra det)

Sen tycker jag det är bra det verkar komma lite mer forskning om hur utrustningen faktiskt påverkar hästen och om den faktiskt är skadlig (men skulle väl behövas ännu mer av det).

I slutänden är det ju hästen som ska ha på sig sakerna så då får man ju lyssna till vad individen trivs bäst med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu