Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridninghoppning
Läst 327 ggr
Ellen_
0

Hopprädsla

Jag är 17 år och har ridit 11år nu. Började på ridskola och efter sisådär 6-7år hade jag även medryttarhästar vid sidan om och red hoppspecialen och vanlig lektion på ridskolan och hopptränare varje vecka med min medryttarhäst samt tävlade henne en del i hoppning. Sedan två och ett halvt år tillbaka äger jag nu min första egna häst. En outbildad och oriden 8 årig irländare (liten d ponny) och hon köpte vi med ambitioner om att jag skulle börja tävla mer då min medryttarhäst hade sålts ett år tidigare. Ville även starta lite fälttävlan för skojsskull. Hur som visade sig min ponny vara het och slog ofta av och bara sprang så jag fick sikta på väggen. Min hopptränare sa att jag borde sälja henne och köpa en ny häst men eftersom jag tyckte om henne så ofantligt så lyssnade jag inte. Slet och tränade men hoppträningarna var inte något kul och det var sällan jag hade koll på vart hon skulle hoppa av vilket gjorde mig osäker då hon är väldigt böjlig och slingrig. Slutade hoppträna och tyckte inte hon var riktigt ren så vi åkte till veterinären och fick reda på att hon hade trauman från Irland som gjort att hon nu hade fått inflammationer i bakknäna för att avlasta korset där si-leden var inflammerad. Detta var förra hösten och med ett halvårs lång rehab med massor arbete från ryggen och styrkeövningar är hon nu så bra hon kan bli. Bytte stall i samma veva till ett där säljaren hade hästar och hon hjälpte mig massor så att min ponny blev mer ridbar och lärde mig hur jag skulle anpassa min ridning för att få min ponny att prestera som bäst. Hon tävlar fälttävlan och hoppning och är unghästberider och tillridare och har inte en uns rädsla.

Nåja jag började smått hoppa för henne och följde med till terrängbanan där vi hoppade lite h100 hinder och annat och det gick hur bra som helst. Började lita mer på min ponny och ville komma igång med hoppningen igen. Nu under denna höst har jag börjat träna för en känd hopptränare och första gångerna gick super men senast flög jag rakt in i två hinder och när jag påpekade att jag inte fick ihop min ponny för att hon var helt slut så sa han att det bara var att bita ihop och jag flög såklart av igen. Satt och kämpade mot gråten och han sa åt mig att det var mitt fel (vilket jag vet att det var men att höra det var jättejobbigt och jag har stora problem med självförtroende). Alla i hoppgruppen jag är med i är ute och tävlar minst LA och det är en som tävlar msva så de gör allt lekande lätt såklart. Hinderna blev snabbt alldeles för höga uppemot 110-115 och det var svåra övningar så den lilla självkänsla jag byggt upp raserade. Detta var tre veckor sedan och fick höra att jag inte får ge upp och sluta träna nu men jag hatar att jag inte har koll på när hon ska ta av då hon fortfarande inte är så hoppad och att jag känner mig som en så extremt dålig ryttare. Allt som min tidigare hopptränare sagt om hur jag och min ponny aldrig kommer bli något osv bubblar upp igen och jag är livrädd för att hoppa. Mår illa bara av att tänka på det men samtidigt visar jag inte rädsla så mycket utåt så de i min omgivning tycker jag är stentuff som vågar rida och hoppa.

Sedan måste jag säga att min ponny numera är lydig och jobbar iform i alla gångarter och vi har kommit väldigt långt men just hoppningen gör mig osäker.

Är det någon som varit med om liknande? Finns det något sätt att få tillbaka glädjen i att hoppa och kunna rida mot hinder över 70cm utan att behöva hålla tillbaka tårarna? Vågar inte ta upp det med säljaren då vi är nära vänner och i hennes ögon är jag ambitiös och jobbar hårt mot det jag vill och hon har planerat hur vi ska börja tävla nästa år och jag vill inte att hon ska veta sanningen och inse hur rädd jag är😕 saknar min trygga 16 åriga medryttarhäst för när jag red henne var jag aldrig rädd för hinder eller något och allt var bara kul. Men älskar min nuvarande ponny av hela mitt hjärta och i och med gamla skador som upptäckts så skulle hon vara billig vid försäljning så skulle aldrig kunna köpa en ny häst. Plus att hon är en riktig enmanshäst och vill bara hennes absolut bästa så hon kommer få bo kvar länge oavsett om vi hoppar igen eller inte

• Redigerat 2020-12-07 19:23 av Ellen_
Bjallstal
2

Börja om. Du skriver att din ponny inte är hoppad så mycket innan. Att tränaren då bara slänger upp höga hinder är ingen bra idé. Många irländare(vi har två själva) rids och hopps in ute i naturen och går jakt tidigt, så ofta har de från början väldigt lätt för just terränghinder. Men banhoppning kräver lite annan teknik av hästarna.
Så jag hade börjat om helt. Jag hade försökt hitta en tränare som förstår sig på markarbetet och grunderna i hoppning. Skola om och skola rätt din ponny så kommer ni båda få ett betydligt bättre självförtroende och resultat. Ni
Kommer då hitta varandras knappar och lära känna vara dra på en helt ny nivå. Där ni kan lyfta och hjälpa varandra. Vill du, så skriv vilket län det gäller så kanske vi kan tipsa 😊
Det är inte alltid de mest kända hopptränarna som är de bästa. ❤️

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Ellen_
0

#1 jaa planen är att trappa ner igen. Tränaren sa att det skulle vara markarbete vilket var därför vi började med att vara med. Grejen var att han var den tränaren en i stallet fixade med så han skulle komma ut. Alla andra i stallet uppskattar honom massor och pratar gott om honom men jag känner mig väldigt ”blottad” av honom vilket gör att jag mår dåligt. När jag ökade en långsida för att hon fortfarande jobbar med att samla galoppen och vi skulle på långväg till hindret så berättade han för hela gruppen hur fel jag gjorde och att man inte ska öka farten för att det ska gå bättre att hoppa. Vilket inte alls var vad jag gjorde, tog tillbaka henne och kom i lagom tempo men ökade just på transportsträckan för att hon skulle orka eftersom hon är lite svag i bakbenen än.
Vi finns i Östergötland🥰

Sedan är hon nu utbildad rätt vilket är vad jag istället fokuserat på 1,5året. Hon är lyhörd, känslig och lyssnar oerhört bra på alla hjälper och hon jobbas varje dag med allt möjligt som tömkörning, longering, promenad, Uteritt och pass på banan. Så det är inte det att hon är fel skolad. Har fått mycket hjälp och hon är enligt mig och övriga i stallet rätt skolad. Problemet gäller bara vid hoppning och tror det är att det behövs rutin men vet inte hur jag ska få rutin när jag är rädd och det känner hon ju såklart av😅

• Redigerat 2020-12-07 22:06 av Ellen_
Maleficum
3

Jag skulle nog titta efter en annan tränare!

Jag blev själv hopprädd (från klar himmel, trilla inte av eller nåt men från ena hopplektionen till den andra blev jag helt plötsligt superrädd) och försökte "dölja" det och kämpa på men det var först när vi fick en ny ridlärare (som för övrigt själv är hopprädd) som det börja gå bättre!

Hon hjälpte mig massor genom att vara förstående och uppmuntrande samt att jag alltid fick de snällaste hästarna i stallet under hopplektionerna och nu har jag inga problem att hoppa med de unga orutinerade eller "busiga" hästarna! Tog extra lång tid för mig att komma över rädslan eftersom vi inte har hopplektioner så ofta på min ridskola men med rätt tränare så blir det mycket lättare!

Även om det kan kännas svårt så ska man inte vara rädd för att tala om att man tycker det är läskigt! Jag tror nog de allra flesta ryttare nån gång i livet känt sig rädd för något och känner igen sig! Och om de inte förstår eller försöker förlöjliga rädslan är dem inget att ha!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
5

Om en tränare inte respekterar dig eller på något annat sätt är dum, byt tränare.
Om du känner att hästen är trött och du vill avsluta när det går bra, låt dig inte övertalas av någon annan. Du känner hästen bäst och det är du som rider, dom kan inte tvinga dig att hoppa!
Om du känner att det går för fort fram och riskerar ditt självförtroende, säg ifrån och gör det inte. Ingen vettig tränare skulle riskera din framgång genom att stressa dig.

Det är jättekul att säljaren är engagerad i er, men det är inte hennes tävlingskarriär det handlar om. Är planen hon tagit fram för stressig för dig behöver du säga det. Jag lovar att hon kommer förstå! Det är precis lika viktigt att träna på samspel och förtroende som på dom andra sakerna, för att lyckas inne på banan behöver ni kunna lita på varandra.

Sen skulle jag tipsa dig att testa en annan gren ett tag också för att få lite distans till hoppningen och bygga upp er relation. Bäst för er då skulle jag säga vore WE, det är som dressyr fast i en hinderbana och speeden är som omhoppning men utan hopphinder (okej, det finns ett hopphinder i WE, men det är max 50cm). Lydnad, förtroende, samarbete, snabba svängar och hög fart. Perfekt gren att kombinera med hoppning, ni kommer bli grymma på omhoppning! Plus att de flesta hinder kräver ganska mycket samling vilket du sa att hon var lite svag på, så det blir en extra bonus! De flesta hästar är så engagerade att göra hindren att de inte ens tänker på att det är jobbigt.
Dessutom är det färre som tävlar WE än hoppning, så man behöver inte ha hästar för miljoner för att vinna även större tävlingar. Så att tex vinna SM är inte ett ouppnåeligt mål ens för en hobbyryttare om man väljer att satsa!

Sammanfattning: stå upp för dig själv och låt inte andras mål för dig gå före dina behov och drömmar!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
0

Jag var också hopprädd ett tag, antagligen inte lika mycket som du men ändå.
Jag försökte att jobba på mig själv bara först, men det gjorde bara att jag blev bättre på att trycka ner den. Nyckeln som gjorde det som tidigare var en läskig klump i magen till positivt pirr var när jag kände att jag verkligen kunde lita på hästen. När jag kunde känna vad han tänkte och lita till 100% på att han lyssnade på mig och att vi gjorde det tillsammans.
Efter det var vi ostoppbara och jag var aldrig rädd för något vi gjorde tillsammans igen! Så investera i att bygga er relation, det är utan tvekan bästa sättet att bli av med ridrädsla enligt mig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Bjallstal
1

#2: menade just skolad i hoppningen. Så hon kan taxera till hinderna rätt själv då du slipper känna dig stressade över fel avstånd etc som du nämnde i första inlägget.
Försök hitta någon som är bra på bommar, eller hitta övningar själv(hippson, Ridely etc) som ni kan träna på själva. Börja med bommar på marken innan du lägger upp dem lite(ej hinder men upphöjda) och ta det där ifrån. Jobba med rytm och avstånd så du slipper tänka så mycket på den biten. Finns färdiga avståndstabeller att gå efter innan du lär dig hur långa just din ponnys galoppsprång är.
Tränaren du närmade alla andra är så glad för, hade jag skippat helt. Hem kanske är grym på sitt, men att just hens tillvägagångssätt inte passar dig. Är mycket personkemi som ska till mellan tränare och elev med.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
1

#6: kommer även hjälp henne massor med att bli stark. Bommar är fortfarande väldigt underskattat

Amephyst
1

Jag tycker att du ska börja med att byta tränare. Det låter som om hans sätt att lära ut inte går överens med ditt sätt att lära, och så kan det vara. Även om de andra i stallet tycker om den här tränaren så behöver inte det betyda att han kan träna alla ryttare. Vi har en dressyrtränare i mitt stall som är väldigt populär, men jag rider mycket hellre för ridlärarna. Som det låter nu är kombinationen med din häst, dig och tränaren katastrofal. Sedan kan jag också fundera över rimligheten i att ni skulle markarbeta, men tränaren höjde hindren till en meter… 😶

Som nämnts tidigare i #4 låter det också som en bra tanke att komplettera med en annan gren, och WE låter som en bra kombination med hoppningen, men jag är inte så insatt i den grenen tyvärr.

Sedan kan jag nog känna att du kommer att klara dig med din häst om du får rätt tränare som förstår dig och dina utmaningar. Du säger att du blir nervös om hindren är högre än 70, vilket för min del visar på att du ändå vågar ganska mycket och kommer kunna komma över det här så länge du får rätt stöttning. När jag var som mest hopprädd skakade benen bara jag såg ett hinder och jag kom knappt över 40 med stallets snällaste storhäst, och du tycker att 60-70 på ponny är helt okej om jag förstått dig rätt. Nu hoppar jag runt 80 med självförtroende och har jättekul helt plötsligt. Jag är helt säker på att du kommer att få tillbaka glädjen i att hoppa högt igen, bara du är beredd på att låta det ta lite tid. Men som sagt, det viktigaste för att du ska våga hoppa högt igen är en duktig tränare som passar för både dig och din ponny. Om du har tillgång till en transport kan du också åka någon annanstans för att träna om du hittar en bra tränare där.