Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: övrigtbeteendeallmänt
Läst 288 ggr
Lona
1

Pratar ni med era hästar?

(Fråga delvis inspirerad av tråd på Star Stable)
Pratar ni med era hästar?
Nu menar jag inte specifika kommandon/beröm etc utan mer allmänt prat.

Jag babblar nog mer eller mindre hela tiden, "Nu kratsar vi hovarna, oj, har du en sten här? Vart tycker du att vi ska gå idag? Bla bla bla". 😁
Förutom när jag rider i paddocken eller möjligen tömkör, då pratar jag med mig själv. 🙄
"Bra där, lite mer stöd på yttertygeln och lägg en volt vid B".

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

Jag brukar prata med dem, oftast tala om vad jag tänkt göra typ "Nu ska vi borsta", eller "Dags för sadling". Eller typ fråga saker som "Kan du flytta dig lite?". Sen brukar jag väl även uppmärksamma hästens humör som att säga "Vad glad man kan se ut" eller "Är du lite grinig idag". Eller om den reagerar på nåt och tex blir tjurig när man borstar brukar det bli något i stil med " Jag vet att du inte gillar det men man måste bli ren där så du inte får skav" (om det tex är där sadeln ska ligga).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

• Redigerat 2020-11-19 20:36 av Maleficum
Herveaux
1

Oh ja. Massor! Skönt att höra att jag inte är den enda.
Tycker inte de andra i stallet pratar spec ofta med hästarna alls så jag började nästan tro att jag gjorde något fel i att prata så mycket. 😳

// Harley

Maleficum
0

#2: Pratar nästan med alla djuren när jag ska göra något med dem (de flesta djur lär sig nog förstå mer än vad vi kan tro) så de vet vad de kan förvänta sig ska hända. Och såklart säga massor av gånger vad söta och fina dem är ;)

De enda jag väl inte pratar speciellt mycket med är väl akvariedjuren, men det händer det också :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjallstal
0

Konstant 😂 bästa samtalen även om man inte får direkta svar.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Kcat
0

Jag pratar alltid med Chelsea. Jag har inte många vänner, egen vakt visserligen. Men Chelsea lyssnar alltid och finns alltid där för mig. Jag små pratar med henne och hon svarar, prata gör hon inte men hennes blick och kroppspråk säger mer än tusen ord.

Amephyst
1

Jag pratar massor med både mina egna hästar och ridskolans hästar. Och jag pratar om allt mellan himmel och jord! Det kan vara allt ifrån att säga hej, till att berätta hur söta de är, eller berätta för stallets oroligaste pojk att läktaren fortfarande inte är farlig.
Med mina egna pratar jag om sånt också, men jag kan även använda dem lite som terapeuter, berätta om någonting gått dåligt eller om jag inte mår bra. Framför allt nordsvensken har en tendens att alltid göra något skumt om jag är upprörd så att jag inte kan låta bli att le i slutändan. Helt fantastiska djur! 😍