Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 251 ggr
SSK
0

Ångest och ridskolor

Hej allihopa!
Jag har ganska svårt att hantera stress samt större grupper av människor, alltså kan jag få ångest av ”jobbiga” situationer för mig.
Jag har gått på ridskola i runt 1 år nu och det funkade inte med den miljön. Älskar verkligen hästar och det känns tråkigt att behöva sluta, men just ridskole miljön funkar inte för mig som sagt.
Jag bor även i Stockholm så det finns inte så många ridskolor med mindre klasser.
Vet någon vad det finns för alternativ? Typ om det finns privatpersoner som hade kunnat ha lektioner med en (mot betalning såklart) eller hur folk med samma problem hanterar ridskolan : )

Lona
0

Jag har ingen koll på just Stockholm men åtminstone i Göteborg så finns det några ridskolor med inriktning på mindre grupper.
En del räknas väl inte som "ridskolor" egentligen men har ridlektioner på antingen privathästar eller någon form av mindre verksamhet.
Sen går det förmodligen att få kontakt med någon privatperson som ställer upp med sin häst och kanske ger lektioner mot viss ersättning, en del av kostnaden kanske går att "betala" genom att du hjälper till i stallet (vilket är ett suveränt sätt att lära sig häst på).
Jag vet också ett par instruktörer som har lektioner vid sidan av på egna hästar, jag förmodar att de pengarna går direkt ner i fickan.

Det kostar förmodligen lite mer än på en vanlig ridskola men inte nödvändigtvis.
Viktigt att kolla då är hästarnas utbildningsnivå och även temperamentet på dem. Att ha rätt mentalitet för att gå lektioner är inte något självklart och naturligtvis skall hästarna funka för den typen av verksamhet.
Inga olater som att de sticker, stegrar sig eller har andra dumheter för sig - de ska vara trygga att sitta på!
En annan sak är den som håller i lektionerna, vad har personen för utbildning och egen erfarenhet? "Klickar det" mellan er? En bra instruktör är guld värd, det behöver inte nödvändigtvis vara en som har höga meriter utan där pedagogiken är bra och man funkar ihop.

Försäkring! En seriös ridskola har täckande försäkringar, kolla hur det funkar där du rider. Det gäller både skador på hästarna, materiella skador och inte minst dig själv.
Rider du hos en privatperson så se till att ha en olycksfallsförsäkring som täcker hästar och ridsport. Jag tror att de flesta försäkringar gör det men inte alla.

Lättaste sättet att hitta någon form av lämpliga lektioner är nog via Facebook. Det finns garanterat grupper med liknande inriktning som gäller för just Stockholm.
Jag kan tänka mig att det finns ett större utbud om man även kikar på tex islandshästar, western, akademisk ridkonst och så vidare, dvs inte bara vanlig "engelsk ridning".

En annan väg att gå är om du kan få komma och hjälpa till i något stall, utan krav på ridning. Det finns alltid sysslor som även någon som inte har större hästvana kan utföra, så kanske du gradvis kan lära dig mer och så småningom även få lämpliga kontakter för att rida. Om inte annat så är det alltid bra att kunna så mycket häst som möjligt, det har man nytta av även uppe på hästryggen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ulvelin007
1

Stora skuggans 4H har grupper om 4 där man varierar med uterink. Lungt och inte så mycket folk

Caf_Roy
0

Har för mig att det ska finnas ett ställe på Färingsö som har riktat in sig på väldigt små grupper och privatlektioner och främst vänder sig mot vuxna ryttare.
Minns inte vad dom heter men borde inte vara så svårt att googla fram.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"