Hästrelaterad drömsemester?
Har ni någon drömsemester som inkluderar hästar?
Min drömresa vore en ridresa på New Zealand där de spelade in Sagan om Ringen-filmerna. Det är förstås inte samma hästar längre men det vore helt fatastiskt; hisnande vacker natur, hästar och förknippat med LOTR.
En som är lite rimligare är en riktig ridsemester i Island, inte bara en dagstur.
Gudarnas häst på en näst intill magisk ö!
(Foto från "De heta källornas dal", Island 2010)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
I minst en av Fem-böckerna jag läste när jag var liten gav sig Fem-gänget iväg med häst och husvagn. Där och då bestämde jag mig att DET skulle jag också göra! Någon gång blir det kanske verklighet?
Men jag tror det kräver mer planering i dagens Sverige än det gjorde i ett fantasiidylliskt mellankrigs-England.
#1: Ja, det kräver nog en del, det var dock en familj i stallet som kopplade hästtransporten efter husbilen och så åkte de iväg på semester. Misstänker dock att de planerade rätt mycket ändå…
Men en egen hästsemester behöver inte vara så knepigt. Det finns färdiga "semesterpaket" vid ridleder med planerade stopp längs vägen där man kan övernatta. På vissa ställen ingår transport av ens packning från ena gården till den andra. Det finns i Halland och jag övernattade (utan häst) på ett sånt ställe i Skåne för några år sedan.
Runt sjön Skagern har det också funnits en sån ridled med gårdar som har övernattning.
Vill man hålla sig på hemmaplan kan man förstås kolla med ställen på lagom avstånd, vi red runt på Hisingen en helg med dagslånga etapper + övernattning i hagar vi lånade.
(Ett par red dessutom iväg till fastlandet, jag vägrade rida över Angeredsbron!)
Oh, vilken härlig bild! 🥰
Jag hänger på #1 med hästdragen husvagn eller liknande.
Har en romantisk dröm om att köpa en gammal cirkusvagn och bosätta mig i så vore ju grymt om den kunde anpassas att ta sig fram med äkta hästkrafter (speciellt då jag själv saknar körkort).
Annars så vore det fantastiskt att få rida i Skottland eller Irlands fina natur, helst då de dagar då vädergudarna är på gott humör så man inte blir dränkt eller vindpinad konstant.
// Harley
Ahaaa! Jag min dumskalle kopplade inte det där med husvagnssemester med häst, jag tänkte på bil, husvagn och hästtransport för att resa runt, lite krångligt… 😆😂 Drar på sig dumstruten
#4: App, app, bort med tassarna, den där dumstruten har jag ensamrätt till på den här sajten! 😊
// Harley
#5: 😆😎
#4: Ja, det var ju hästen/hästarna som skulle stå för dragkraften 😊.
#7: Ja, vilken härlig semester det skulle kunna bli!
#9: Naaaw, sötnosen! Ser framför mig hur h*n kommer dragandes med en liten lekstuga på släp. 🧡
// Harley
Jag hade en dröm om att åka till Island och rida över hela ön, men jag har omvärderat den drömmen. Jag red islandshäst i fyra timmar (här i Sverige) en gång, och efter bara två timmar kände jag mig färdig… 🙄