Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 187 ggr
Herveaux
0

Hur är körfolk?

Vi har väl alla en egen bild av hur en "typisk" dressyr-, hopp- eller westernryttare är. Men vad är er bild av en "typisk" kusk?
Då menar jag inte bara travkuskar utan folk som mer eller mindre seriöst och ambitiöst ägnar sig åt någon av de många discipliner som ryms under 'körning' eller som bara är ute och nöjesåker då och då.

// Harley

Gronstedt
3

#0: Körfolk är bra, de flesta. I alla fall där jag hänger, bland folk som tävlar bruks, precision, skog och maraton eller som arbetskör sina hästar.

En bra körhäst måste vara väl miljötränad och trygg med sin människa och människan måste känna hästen utan och innan. Det borgar för att det är bra hästfolk som blir bra kuskar.

Körfolk ställer upp med tips och hjälp, lånar ut grejor när det trasslar till sig och finns till hands för varandra och varandras hästar, även när konkurrensen om tävlingspoängen är knivskarp.

Men knepigt folk finns förstås överallt.

Herveaux
0

#1: Härligt att höra! Gjorde mig än mer sugen på att prova på att köra. 🤩

// Harley

Gronstedt
0

#2: Ja, gör det! Beroende på var du finns så kan du hitta rasföreningar som sysslar med brukskörning, det är en gren som har det mesta. Kolla på JUF.se om det är något på gång där du bor!

I år har det inte varit så många och så lätt tillgängliga evenemang pga pandemisituationen, men annars brukar intresserade vara välkomna!

Herveaux
0

Åhå, tack för tipset! Jag utgår från Knivsta strax söder om Uppsala (knappt 6 mil norr om Stockholm).
JUF.se here I come!

Jo jag hart hört dressyr- och hopptjejernas klagan i stallet om inställda tävlingar och liknande under året. Bara hålla tummarna för 2021.

// Harley