Mockning - yay or nay?
Vad tycker du om mockningen i stallet?
Rogivande pyssel eller nödvändigt ont?
// Harley
Jag tycker oftast att det är ganska så trevligt att pyssla med. Meditativt och bra, gratis, styrketräning. 4 dagar i veckan mockar jag 7 boxar + lösdriftens ligghall och 1 dag i veckan mockar jag 11 boxar + lösdriftens ligghall.
// Harley
Tycker det kan vara rätt meditativt men är lite beroende på botten strö huruvida jag gillar det eller inte :P
Dock så har jag haft stora problem med ork och energi senaste åren vilket tyvärr gör det väldigt jobbigt med fysiska saker och då är det inte riktigt lika trevligt :(
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Beror helt på strö och om det ska vara bädd eller inte 😁
Har ju jobbat i lite olika stall samt egen häst så testat lite olika varianter 😁
Tycker det kan vara ganska trevligt att bara pyssla i stallet med mocka och smörja utrustning.
Mocka halm är ett stort NAY
En välskött box med spån eller halmpellets? YAAAAY!! 🥳
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Gillade det när jag höll på med hästar. Jag var alltid först på plats så fick jobba i lugn och ro på morgonen, och brukade lyssna på musik medan jag jobbade. 🙂
Åh, hade helt förträngt att mocka i halm! Visst är en fräsch, nyhalmad box betydligt mer inbjudande än en med spån eller torv, men att mocka den - nej tack! Eller ännu värre, en box med både halm och annat strö. 😆
Annars tycker jag att det är rätt mysigt att mocka, både att stå och göra det ensam eller om det är någon som pysslar i grannboxarna.
Mindre kul på vintern när det fryser och man får stå och hacka loss skiten - efter att ha puttat undan halmen som ligger ovanpå för värmens skull.
Hästarna trivs jättebra men det har sina nackdelar med uteboxar!
Strö spelar inte så stor roll, tycker att det delvis beror på vilken häst det är. Just nu har "mina" hästar torv blandat med spånpellets, blir rätt bra faktiskt och fryser heller inte lika lätt som ren torv.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Oftast går alla hästar ute året om så mockar bara i hagarna och vi hjälps åt, så brukar bara ta 2-3 kärror en gång i veckan. Alldeles lagom för mig, jag får ont i händerna/fingrarna efter en stund =/ Men annars tycker jag att det är helt okej att mocka, jag går och tänker på saker eller bara njuter av tystnaden eller fågelkvittret.
#2: Oh ja, där sa du nåt. Bottenmaterialet är verkligen avgörande för hur rofylld städningen är.
I "mitt" stall kör vi halmpellets, en valack (skitgris…) får blandad torv/halmpellets och den utebox som används (vi har två) + lösdriften får halm.
Jag gillar torv, tycker man enkelt bara får med sig snusket, halmpellets funkar fint men halm. Jag avskyr att mocka i halm. Blä. Blir mest frustrerad att jag aldrig verkar få till den där tekniken de andra har. 😫
Stackare! Jag vet bara hur attans tungt det kan vara mornar då man sovit riktigt dåligt. Ugh…
#3: Hm, i mitt stall tar vi ut all skit och kiss varje dag, kallas det för växelbädd? 🤔
Håller helt med dina Nay och yay!
#4: Samma här! Radion står alltid på och de stackars stallkatterna får lyssna på mig småsjunga om de är i närheten. 😋
#5: Gah, den kombon är inte bannlyst i stallet, men vi undviker det så långt det går då vi alla avskyr att mocka i den blandningen. 😀
Usch ja, man få ladda upp med lite svordomar så brukar et gå vägen till slut. Även när det är fastfruset. 😈
#6: Vad smidigt! Eller hur, perfekt tillfälle att gå och fundera eller filosofera.
// Harley
#7 Visst är det härligt? 😁
Använde dock freestyle och hörlurar då de aldrig spelade något på radion jag ville höra på. 🙃
Mockar två boxar med halm dagligen samt hagen på 1,2 ha 😂
Syrrans ponny är en dröm att mocka till, bajsar och kissar enbart i ett hörn.
Min treåring är en ordentlig gris och jag är glad om det bara blir en toppad kärra som åker ut från hennes box 😂
Rätt mysigt men när Arwen grisat rejält blir det nay 😂
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#8: Åh, jag skulle också vilja ha hörlurar ibland men det är ofta annat folk på gården som ropar på mig och jag kan vara nog så inne i min egen bubbla även utan lurar. 😅
#9: Vilka kontraster! 😄 Skönt att den ena är renlig iaf så du inte behöver brottas med två skitgrisar. I mitt stall har vi också hela skalan, från ett par boxar där man nästan kan mocka i blindo då man vet att i det hörnet ligger skiten och häromkring brukar det finnas en kissfläck, klart. Medans ett par andra boxar tittar man in, samlar kraft och börjar jobba sig igenom röran.
// Harley
#10 Förstår precis. ^^
#10: Vi har en häst på ridskolan där man måste gå över i boxen bredvid och mocka för han ställer sig upp med svansen vid väggen mellan boxarna och bajsar :P Som tur är är den boxen tom så det är ingen stackare som får stå i extra mycket bajs :P Dock lite jobbigt då väggarna och gallret emellan boxarna inte ser så trevligt ut med massa insmetat bajs.
En av de bättre sakerna också när ridskolan fick nytt stall för 3-4 år sen är att det blev automatisk gödselränna under boxarna så man bara öppnar en lucka i boxen när man ska mocka! Så smidigt! Gör det också väldigt enkelt att bara kasta ut bajs från boxen hos den häst man ska/har ridit på lektionen.
#12: Aha! En sån har vi också i stallet, fast hon trycker upp rumpan mot ett fönster (med galler för) så inne hos henne får man först lyfta upp det svintunga gallret för att sen fippla in grepen under och peta ner alla kluttarna i kärran. 😁 Som tur är är hon en renlig tjej i övrigt.
WOW! Det låter ju suveränt! Jag är inte alls avis… Inte ett dugg…
// Harley
#13: Det är toppen! Ända tills det blir stopp i den eller annat krångel :P Då blir det ännu svårare att mocka eftersom det inte finns någon ramp upp till containern så då måste han som kör traktorn komma med skopan så man kan tömma skottkärran i den.
#14: Oh…just ja… Teknik är fantastiskt tills den börjar krångla. 😆
// Harley
Vad gött med gödselränna - så länge det funkar, som sagt.
Flóa prickade vattenhinken rätt ofta, det hjälpte inte att vi flyttade den och satte den där hon inte brukade bajsa. Av någon anledning så var det nästan alltid på mina dagar hon gjorde detta, inte när ägaren hade henne. Extra mysigt på vintern, att hacka loss frusen isbajsglass ur hinken.😝
#16: Hon ville väl bara vara bussig och ge dig ytterligare tillfälle till träning av både styrka och tålamod. :p
#17: Förmodligen 😁
#16: Åh nej! Jag tycker det är lagom mysigt 🤢 att gräva ur hästskit i uppvärmd vattenkopp… (Koppen blir såklart ordentligt rengjord efter "utgrävningen".)
Tror ändå jag föredrar det framför din frusna version. 😄
// Harley
#18: De är härliga på det viset.
Kommer ihåg en gång, när jag hade hästen stående i gången och precis hade mockat ur hans box så att allt var rent och bra, så välte han på hela skottkärran och man var tillbaka på ruta ett igen. xD