Kalla på flocken?
När ni vill att hela hästflocken ska komma till er, vad har ni för teknik då?
Visslar, ropar på flockledaren, kular/jojkar, skramlar med havrehink?
// Harley
Här är det lite olika beroende på vilket gäng man vill ha fatt på.
Hos ett par kan man ropa på ledaren så drar h*n med sig resten av gänget eller så kan man ropa på dem en och en så kommer de i samlad trupp.
Är det rutin på inkallning, tex vid intag för natten så brukar det räcka med att vissla till så de ser en så kommer de marscherande.
// Harley
Två av tre är riktiga klisterlappar så det räcker att de får syn på oss så kommer de marcherande, och tar med sig ledarstoet, som inte gärna kommer på inkallning. Har de inte sett oss ropar vi bara "hästarna!", så kommer de.
På kvällen kommer de för det mesta om man ropar, de vill in och få käk.
Vi behöver egentligen aldrig få tag på hela flocken, skulle det behövas så ropar jag på de hästar som brukar komma på "inkallning" så hänger resten på.
På våren går de i den vanliga stallhagen halva dagen, vid lunch släpper vi upp dem till en hage där de får beta lite. Det vet ju de rutinerade hästarna så de brukar komma kutandes så fort de ser någon som kanske kan tänkas öppna grinden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ibland behövs det att vi kallar in dem vid intag (eller fodring, om de får mat ute), om de glömt av tiden och står långt uppe i hagen. Då behöver man bara skrika "MAAAGICAAA" vilket är en av stona i stohagen. Då jädrar blir det fart på allihopa, även de som inte står i hennes hage. Vi brukar skratta åt det, för alla hästarna har på sitt sätt kopplat Magicas namn till "nu ska vi in"! 😁 Enkelt sätt att få in 20 hästar med hjälp av en häst som funkar på inkallning haha