Blöta täcken!
Hej, jag skulle behöva lite tips på bästa sättet att torka täcken. Själv har jag ett uppvärmt rum till mina, men det kan ändå ta dagar för vissa att torka ordentligt. De har flera ombyten vardera, men i detta j****a väder skulle de igentligen behöva fyrdubbel uppsättning. Och då kommer vi behöva bygga ut täckesrummet för att få plats.
Så har ni några smarta tips (som helst inte drar fööör mycket ström) så skriv gärna ner dem.
Kan ju passa på att efterlysa regntäcken stl 135 0ch 145 också. Behöver till tre 135-hästar och en 145-häst.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
hm, vi hänger upp täckena i pannrummet, där är det varmt och gott ! :)
så om du har ett sånt så…
om hästarna inte är klaffs blöta rakt igenom så brukar mina få ha det på sig ett tag så det torkar.jag har ingenstans att hänga upp dom så det kan torka…

samma som #2
mina täcken har ännu inte regnat igenom så hästen är ju torr på andra sidan. då får de stå med täcket inne några timmar på kvällen. hinner de inte torka ändå så får jag göra nån nödlösning med andra täcken
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

vi har ingen stans att häng upp täckena som är våta (där de ä varmt).så dom brukar hänga ute i ladan.Fast det tar lång tid för täckena att torka…
Ta det våta täcket o häng med våtaste sidan utåt, efter 12 tim vänd på det och häng med den från början torraste sidan utåt… då luftar ma nigenom hela täcket.
Ett anant alternativ är att skaffa en avfuktare som man kopplar in när man hänger upp täcket, tänk bara p åatt avfuktarna måste tömmas på vatten emd jämna mellanrum….. rusta hade en bra variant för en 8-900 för nått år sedan…. fyunka skitbra att torka täcken med.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag hänger in det i sadelkammaren. Har två krokar som det hänger slätt på. Brukar torka på ett dygn ev två om det är riktigt blött. Men jag har alltid täcken att byta med.

Jag har lite det problemet nu, är van att ha stor jäkla hall med varmluft för täcken med plats för 60täcken eller nått, står nu i stall med 15täckeshängare och 30hästar så det är klart det är kö på dem…
Gör som flera andra, är det inte riktigt blött får det ligga på och torka på hästen, är det blött så det riskerar att gå egenom om det ligger kvar så tar jag av det och hänger upp det på boxen, växlar med andra regntäcken till det att det finns plats i torkrummet.

Tack för tipsen. Tror jag skall testa luftavfuktare. Låter som en smart lösning.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#8, den drar inte mycket mer el än en vanlig fläkt, enda är att istället för att blåsa runt fuktig luft så suger den åt sig fukten i luften och blåser ut torr luft.
Ofta i grovtvättstugor har de både avfuktare och fläkt i torkrummet.
att ha ett täckesrum är en dröm när jag bor på gård i framtiden…. ha en liten boa med "klubbrum" med kyl, frys, micro och en liten TV samt en bäddsoffa, grovtvättstuga samt stort torkrum, så man både kan torka mattor och hästtäcken (kanske itne samtidigt :P) kanske en bastu i anslutning också..? så att alla farliga "eldelar" är i ett hus som finns en bit från stall o boningshus fall det börjar brinna.
hmmm… uppvärmd spolspilta had eitne vart dumt heller….. varmt vatten och så man kan stänga om sig så man slipper frysa fingrarna av sig vitnertid om man måste spola benen på hästen.

Vi har inget torkrum utan hänger lite överallt i stallet. En stalldel med tre boxar står tom så vi hänger över boxdörrar, i taket och över skottkärror. Ställde kupévärmaren på blåsning mot några av täckena
Folk hänger ju på boxväggarna ghä rmed, tycker det är fantastiskt att mi nhäst låter täckena va…. ^^