Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 97 ggr
ShalaTang
0

Hur ofta ska man ta tempen?

Undrar lite kring hur ofta ni tar tempen på era hästar?
Har en vännina som tar varje dag men undrar om det inte är lite onödigt?

Gronstedt
1

#0: Varje dag alla dagar tycker jag känns onödigt på en "vanlig" häst. Jag kan förstå om man gör det på en häst som har en sjukdom annat grundproblem, på en häst som tränas hårt och förväntas prestera maximalt varje dag, eller kanske på ett dräktigt sto.

Jag tar vilotempen några dagar i rad på en ny häst, för att lär mig vad som är normalt för just den hästen. Sedan kan jag ta efter arbete några dagar i rad, eller om något har ändrats drastiskt i hästens liv.

Men annars kollar jag bara om hästen verkar annorlunda på något sätt.

Lona
0

Jag kollar vilotempen emellanåt bara för att veta vad som är normaltemp för just den individen, annars brukar det bara vara om hästen inte är helt ok.
Vi var rädda för kvarka i stallet tidigare i höstas, då tempade vi förstås alla hästarna varje dag, de flesta gjorde det två ggr/dagligen.

Som #1, skrev, hästar som av någon anledning har ökad risk för sjukdom tempar vi oftare men inte på ren rutin.
Kanske ska tillägga att jag står i ett privatstall, det är upp till var och en om och när de vill kolla tempen på sin häst, utom vid specifika omständigheter som med kvarkan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com