Fråga ang foder
Då jag inte är någon expert alls på det här så frågar jag er.
Det är så att jag rider på en relativt stor ridskola, ca 40 hästar/ponnyer. Hästarna/ponnyerna går i genomsnitt 3 lektioner varje dag med olika ryttare, varje lektion är 40 min lång.
När jag var mindre så bekymrade jag mig inte alls över hur hästarna hade det, men nu har vissa saker börjat verka lite underliga. Hästarna som rids så pass mycket äter alla grundkraft, alltså inget korn, betfor eller liknande. Hästarna har heller ingen salt/mineralsten. På sommaren får dom lite extrasalt i maten, men det är sällan. Också äter som hösilage, olika mycket beroende på storleken.
Jag tycker att detta verkar lite underligt, kan det här vekligen uppfylla alla hästarnas energibehov?'
Tacksam för svar!
Kan också nämna en underlig sak som hände när jag och mina kompisar var på ridläger där i somras.
Vi hade varit på långritt, ridit säkert 3 mil i varmt väder. Vi kom tillbak och skötte om hästarna, lät dom dricka osv innan vi skulle leda iväg dom till betet där dom tillbringade natten. Ridläraren säger att vi ska tränsa hästarna och jag och en kompis frågar om hästarna inte ska få kraft, efter ett ganska jobbigt arbetet. Till våran stora förvåning så får vi svaret
- Nej, det är bara till för utseendets skulle
Underligt alltså..
Skumt. Tyvärr så kan jag inte heller alls mycket om foder, så jag puttar.
hur verkar hästarna i hullet?
ibland när man har ett bra grovfoder (i detta fall hösilage) så är det inte säkert att krafftfoder behövs.
men saltsten tycker jag det borde finnas .

Ja, tyvärr så är det så där i många ridskolor. Dom får precis samma foderstat allihop fast mindre hö när det är mindre hästar. Men dom verkar ju fungera på det så……
Det är ju iaf bättre med mycket och bra hösilage/hö än att hålla på och dutta med en massa kraftfoder i olika mängder. Och sånt har ju inte ridskolor tid med heller.
Jag tror att många hästägare tycker att hästarna behöver mycket kraftfoder när vi i själva verket inte rider så hårt så det behövs.

Det är samma på ridskolan där jag hade Japp och praktiserade för inte sålängesen.
Dem äter också krafft grund, 1 kilo om dagen? Och 6 kg hösilage typ. Alldeles förlite, många var alldeles försmala.
Men dem försökte få det att gå runt, och ge mer mat till hästarna hade dem inte råd med.
Om man har ett bra hösilage och ger en tillräcklig mängd så behövs det väldigt lite kraftfoder vanligtvis… Ibland ingenting alls och fodrar man 40 hästar har man inte tid att stå och dutta med olika fodersorter.
Men saltsten borde dem absolut få!
Hö och Krafft Grund räcker bra till ridskolehästarna. Att gå tre fyrtiominuterspass om dan är inte så mycket för en häst faktisk. Däremot en häst som tävlar trav eller fälttävlan t.ex kan behöva ett energirikare foder som t.ex krafft sport . Krafft Grund är ett fullfoder som innehåller allt vad hästen behöver , så varför komplettera med annat ?

#7# Vad som hästen behöver vet du ju inte förrens du har analyserat höet. Så skriva att dom som tävlar behöver kraft grund etc är ju helt fel.
Men har du ett bra grovfoder så behövs kanske inte så mycket annat. Beroende på ridningen, ålder på häst, lättfödd/svårfödd osv.
Intressant…
#8 Läs ordentligt ! Jag skriver att hästar som tävlar t.ex trav och fälttävlan kan behöva ett energirikare foder som krafft sport. I regel räcker Grunden bra till ridskolehästar som bara går några lektioner vilket inte på långa vägar är lika ansträngande. Självklart är det bra att analysera höt, och har man ett jättebra hö så kanske man ej behöver ge något krafoder alls.

#10# Läs ordentligt själv.
Jag har läst en gång till men vill ändå svara dig samma sak. Klart att hästen kanske behöver energirikare foder men att skriva en sort är dumt. För det får man räkna ut när man analyserat höet. VAD man behöver då allltså.
#1. Vad är syftet med att ge hästen kraftfoder efter ridning?
#11 Vad menar du egentligen ? Detta handlar om ridskolehästar och inga högpresterande hästar. Ridskolehästar klarar sig i regel på Grund, och det var ju det som denna tråd handlade om .

#13# Men herregud nu är du där igen med att typ ridskolehästar inte behöver mer än grund. Jag har skrivit det tusentals gånger och jag antar att jag måste skriva det lika många gånger till. Det beror alldeles på höets värden vad hästarna behöver.
#14jag tror inte det är någon ide att diskutera med dig eftersom du inte verkar veta skiillnaden på dom olika krafft produkterna.

#15# Men du är ju alldeles för mycket. Det är ju du som inte fattar något om hur man gör en foderstat. Du kan inte göra en foderstat ordentligt utan hövärden. Och då ser man vad man behöver lägga till. Men troligtvis vet du inte hur man gör.
Nej ! Jag vet inte mycket om foderstater, har bara sysslat med det i drygt tjugo år. Men lite vet jag iallafall !

#17# Spelar ingen roll hur länge du har sysslat med det. För du verkar inte fatta det iaf. Slutresonerat med dig. Tycker inte du verkar veta något om jag ska vara ärlig.
Det spelar ju ingen roll ifall man vet skillnaden på de olika Krafftprodukterna om man inte vet vad höet innehåller i näringsväg. Och detta oavsett om man fodrat hästar i ett halvår eller ett halvt sekel!
OM höet har lågt proteininnehåll så duger varken Krafft Grund eller K. Sport för att fullständigt komplettera detta, och då varken till ridskolehästar, hobbyhästar eller tävlingshästar.
Faktum är att det är samma behov av energi och protein i förhållande till varandra för såväl sällskapshästar som högpresterande tävlinghästar. Ökad prestation ger ökat energibehov OCH ökat proteinbehov.
Med ett bra grovfoder kan man täcka 100% av hästens behov av energi och proteiner, om man ger rätt mängd.
Jag har själv ett digivande fullblodssto (finns det något som har större behov än så?) som klarar HELA sitt näringsbehov på fri tillgång till hösilage, med högt proteininnehåll. Jag är väldigt tacksam att jag slipper köpa kraftfoder à 8-10 kr/kg och i stället kan ge hösilage för 1 kr/kg…. Detta hade jag dock inte vetat om att jag kunder göra om jag inte hade haft tillgång till grovfoderanalys, som berättar för mig vad hösilaget innehåller…

TACK ANNA! Det ju just det jag menat hela tiden men hon fattade det inte. Vet inte om jag skriver så himla dåligt eller om hon inte ville fatta vad jag menade.
Som Geisa skriver så är det beroende på höets innehåll om man behöver tillsätta nått eller ej.
Sen kan det förståss ibland bero på vad den enskilda hästen behöver. En del behöver ju högre kvot än andra…

#21# Precis! Som jag skrev i #8#