Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigtskötselvårdstalletallmänthästvård
Läst 625 ggr
Lona
2020-10-23 12:52
0

Stalltips

Smarta lösningar och prylar i både stort och smått - vilka är era bästa "stalltips"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2020-10-23 13:12 av Lona
Lona
2020-10-29 14:59
0

Ett smart litet tips är att ha våtservetter för baby i ryktväskan.
På sommaren pysslar vi ofta om hästarna uppe vid hagen, då är servetterna toppen att använda till allt möjligt.
Rinniga ögon (givetvis inte i ögonen!), småsår, insektsbett, juver/skap, smutsiga prylar. 👍

Herveaux
2020-10-29 19:55
1

#1: Smart! Det ska jag sälja in till stallfolket. 😄

// Harley

Gronstedt
2020-11-04 08:43
2

#0: Efter att ha upptäckt att pålle är "kolikhäst" har jag lärt mig att trycka lätt på magen vid blindtarmen varje dag, i stället för att vänta på de uppenbara koliksymptomen.

Mjuk buk, lugn häst, regelbundet magbuller = inga problem. Hård buk och/eller tyst = dags att bli fundersam. Ilskna svansviftningar och/eller vevande bakfot = dags för promenad, extra dryck och eventuellt paraffin. Reaktion flera dagar i rad = dags för loppfrön och mer att dricka.

Därmed har vi sluppit veterinärräkningar i flera månader nu, och pålle har sluppit få något värre än ett måttligt magknip.

Lona
2020-11-06 20:27
0

#3: Bra tips! Vi har visserligen ingen utpräglad kolikhäst men efter att ha förlorat flera av mina medryttarhästar i tarmvred blir jag snabbt oroad vid minsta symtom som kan indikera magbekymmer.