Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 279 ggr
EllenDN
1

Dags för häst igen, need help

Nu är det dags igen. Förhoppningsvis får jag ta hem en ny sötnos inom kort.

Jag sitter och håller på att försöka räkna ut alla kostnader . Vet att allt är olika för alla såklart, men vilka typer av kostnader betalar ni? Ni får gärna säga hur mycket ni betalar och hur ofta också , så jag får lite referensramar!

Här är listan på det jag skrivit upp hittills

Avmaskning

Skoning:

Försäkring

Boxunderlag

Grovfoder

Kraftfoder

Veterinär

Tandkoll

Vaccin

Extra vet vid fall av olycka elr likn

Träning

Tävling

Transport hyra

Transport bensin

Utrustning

Stallhyra

Herveaux
1

Du får nog mer träffsäkra referenspriser om du skriver i vilken del av landet du bor eller vilken som är din närmsta större stad. Priserna strax utanför Stockholm och Alingsås kan skilja en del. 😊

// Harley

EllenDN
0

Ja jo det kanske är sant. Jag bor i centrala Uppsala

s8x2n6
0

Vid ett stall nära Arland, Sigtuna:

Avmaskning:
Träckprov ca 75 kr, 2 ggr/år. Om hästen har mask så avmaskning 300-400 kr.

Skoning:
1200-2200 kr/gång, var 6e-8e vecka, beroende på häst. Detta gäller för skor runt om. Dyrare på vintern med brodd. Dyrare med varmskoning om man ska ha det.

Försäkring
Beror på hästens ras, ålder och tidigare sjukdomar/skador. Tror t.ex. Agria har en sida där de visar vad det kan kosta när du först skrivit in lite info. Tips är att kolla där.

Boxunderlag, grovfoder + kraftfoder
Ingick i stallhyra.

Veterinär
Beror helt på vad det är för nåt. Bokad tid, akut? Allt från 500 kr och uppåt mot hundra tusentals om du är olyckligt lottad. :)

Tandkoll
1000-5000 kr 1 gång om året. Ibland 2 eller 3, beror på hästen. Men 1 gång/år är standard.

Vaccin
500-1000 1 gång/året. Beror på om du har ett eller flera vaccin, och på hur många års intervaller de är.

Extra vet vid fall av olycka elr likn
4000+. Akuta fall tenderar kosta mer och beroende på situation kan det bli riktigt dyrt.

Träning
300-700 kr/gång.

Tävling
Ingen vetskap, aldrig tävlat.

Transport hyra + transport bensin
Några hundringar, inte så illa.

Utrustning
Träns 200-2000. Finns säkert dyrare också.
Sadel 1000-50 000. Finns säkert dyrare också.
Benskydd 100-2500.
Schabrak 50-1000. Finns säkert dyrare också.

Stallhyra
3400 för halm. 3700 för spån/torv. Ingår: fodringar, in- och utsläpp, 1 täcke på och av, foder (hö, havre, betfor, mineraler), boxunderlägg. Mockning går att få för 100 kr/dag. På stallet finns två ridbanor och ett litet ridhus. Kallhyra på sommaren (bete) är 1100.

s8x2n6
0

Tips är att också räkna in bensinen (om du har och tar bil) till stallet. Även det blir en kostnad i det hela. Jag betalade ca 1000 kr/månad för bensinen till stallet. Allt som allt blev det la 5000-6000 kr/månad, med lite mer utgifter vissa månader och lite mindre andra.