Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettutrustning
Läst 463 ggr
Zelmabus
0

Sadel/hemförsäkring

Undrar om någon vet om en sadel som är trasig samt produktionsfel på kan gå på ens hemförsäkring/drulle.

Det som är det allvarliga felet på sadlen är att bossorna är olika stora, detta har jag ej sett själv (tillägg, jag har aldrig studerat sadeln).
Men då v fästerna Där sadelgjordsstropparna fäster gått sönder skulle jag lämna in sadlen till en sadelmakare som visade mig.
Redan inna frågade han mig om jag satt mer åt vänster, om hästen har svårare i höger. Ja hästen puttar ofta över mig till vänster sittben och är stelare i höger. Då visade han mig skillnaden.

Då sadlen är över 3 år (köpt ny av mig från företag) så går det ej nu att reklamera, men undrar om någon vet om man kan ta sånt på ens hemförsäkring?

Lona
0

Nej, det går inte på din hemförsäkring tyvärr.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

trolldalen
1

Nej går inte på en hemförsäkring.
Är sadeln omstoppningsbar? då är det dax att åtgärda den. Vad rekommenderade sadelmakaren dig att göra för åtgärd?
Är det en dyrare eller billig sadel. Stor skillnad på kvalitet på sadlar

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Zelmabus
0

#2: sadelmakaren sa att man kan aldrig få det 100 % eftersom bossorna är olika stora, men man kan stoppa för att få det bättre och ev rida med kil under påmden mindre sidan.
Det skulle gå på ca 5000kr (med sadelgjordsstropparna).

Sadlen i frågan låg på 14000 kr ny

Caf_Roy
0

Har du kontaktat företaget som tillverkade den och förklarat problemet med storleksskillnaden? Är ju rimligt att dom inte godtar skador som produktionsfel efter 3 år, men att den är tillverkad med fel proportioner är inte något som kan uppkomma med användning. Förklara problemet, att sadelmakaren säger att det bara går att åtgärda med en kil på ena sidan och att du förstår att garantin egentligen har gått ut men att vara tvungen att kompensera med en kil på grund av ett produktionsfel inte var vad du förväntade dig när du köpte en sadel för så mycket pengar och fråga om det finns något de kan göra för att lösa det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

• Redigerat 2020-10-14 16:06 av Caf_Roy
Zelmabus
0

#4: Har kontaktat käll***st och de bryr sig inte alls. Hon menar att det kanske kan bli så med åren men hon visste inte. Kan få skicka ner sadlen och få den "lagad" av deras sadelmakare för egen kostnad.