Första tävlingen!
Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar.
Min start är ca kl 09.00, det är första klassen för dagen och jag är andra starten i min klass (och för dagen). När skulle ni vara på plats då? Lär ju behöva rida fram lite innan jag går banan, sen gå banan och sen hoppa fram. Eller hur ska man tänka?
Bedömning A:0/A:0 innebär, om jag förstått rätt en grundomgång, är man felfri fortsätter man direkt till omhoppningen? Får man en ny startsignal eller fortsätter man direkt?
Vi brukar försöka vara framme minst en timme innan. Tidigare om det är utomhus på gräs och vi ska hinna brodda. 😊 Är lite olika också beroende på vad man har för häst och hur mycket man vill hinna rida fram.
Banan brukar vara öppen hela timmen innan dagens första start. Funktionärer är ofta på plats 8:00 när tävlingen börjar 9:00 och då brukar banan vara öppen. Så om du vill gå innan du rider fram eller rida fram lite innan är upp till dig. Men håll koll på tiden bara så inget moment blir för stressigt. 😊
Det är ingen ny startsignal, utan är du felfri när du passerar mål efter grundomgången så är det starten för omhoppningen. Det är liksom bara att tuta och köra efter sista hindret(när du passerat mållinjen).
Lycka till, klapp om din häst och ha roligt! Det är det viktigaste ! ❤️
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Tänk på att alla vaccinationer på ponnyn/hästen måste ligga inlagda på Tdb, och att kolla om ni landar i vaccinationskontrollen så ni kommer ihåg att ta med passet med vaccinationerna då 😊
Det brukar läggas ut i Equipe på fredagskvällen. Där hittar du också ryttarmeddelandet och annan viktig information, så som anläggningsakiss och banskiss
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…