Smittberedskap i stallet
Efter att ha haft två hästar med eventuell kvarka (smittsam infektion i luftvägarna, kan bli riktigt illa) för ett tag sedan i stallet så insåg vi hur dålig kunskap och beredskap vi hade för detta.
Inga rutiner alls, vare sig för att förebygga smitta eller för att ta hand om eventuella smittade hästar. Många hade dålig koll på var man kunde hitta bra, tillförlitlig information och vad som egentligen gällde.
Självklara saker som att INTE träffa eller rida med hästar från andra stall där bekräftad smitta fanns var tydligen inte självklart för alla.
Så - har ni någon beredskap / rutiner för att förebygga eller hantera smitta i ert stall?
Om inte, ta en funderare på vad som kan vara lämpligt hos just er och, om det är ett stall med flera olika hästägare, se till att ALLA är informerade och införstådda med reglerna! Viktigt där är förstås också att hästägarna ser till att även medryttare, skötare och andra som besöker stallet vet vad som gäller.
Bra information om olika sjukdomar kan man bland annat få på Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA), www.sva.se
De brukar även vara snabba på att svara på mail, sva@sva.se
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi var väldigt noga med allt sådant i vårt stall, men lyckades på något vänster fortfarande få kvarka förra vintern. Ensamma om det i vårt område och inga nya hästar/människor i stallet. Visst vi var iväg på tävlingar men hälsade inte på eller var närmre andra hästar än 1-2 hästlängder som man brukar vara. Två av sju hästar blev lindrigt sjuka, men ingen större fara. Allt storskurades med Virkon i februari när karantänen var slut.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Sen kan man fascineras över hur andra i området reagerade 🤦♀️
Varken vi eller hästarna lämnade gården sedan första symptom och tills att karantänen(startar efter att sista hästen friskförklaras) var över, så skulle det läggas ut bilder på gården och häxjakten var igång. 🤦♀️
Skulle någon av deras hästar hosta till så ringde dem och skällde på oss trots att stallet låg 1,5 km bort och vi inte träffat dem sedan flera månader innan kvarkan
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Men jisses!
I vårt fall så var det grannstallet som hade kvarka. Jag tycker helt klart att SVAs förslag att vid smitta "dela upp" markerna runt stallen så att stall A rider i ett visst område och stall B i ett annat - eller att stallet som har smitta håller sig helt för sig själva.
Där skulle tex en Facebook- eller Messengergrupp vara en tillgång, den skulle även kunna användas för information när det är älgjakt, militärövningar, stöldligor som härjar och liknande. En grupp som INTE alla har tillgång till utan kanske stallägarna/stallansvariga i områden för att undvika alltför mycket tjafs.
Grannstallet där det var konstaterad kvarka hade visserligen inte haft symtom på några veckor MEN var inte förklarat smittfritt när ett par tjejer från vårt stall red tillsammans med sina kompisar i "kvarkastallet". Jädrigt oansvarigt, tanken hade inte ens fallit mig in!
En vecka senare insjuknade en av våra hästar med feber och snor, sedan ytterligare en. Det var tack och lov inte kvarka men det var ju bara ren tur. Vi har dessutom ett antal hästar på 25+ , visserligen är de fräscha för sin ålder men kvarka är inte att leka med.
Grannstallet har sedan visat sig ha minst en häst som är tyst smittbärare, dvs hon bär på smittan men har inga symtom.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Helt galet. Det är ju just precis det att slut-karantänen startar efter att sista häst blivit friskförklarad av veterinär. Efter det så ska stallet fortfarande vara stängt i x antal veckor.
Här ligger inte gårdarnas hagar intill, utan mellan våra hagar och närmsta grannen är det ca 100 meter. Vi ligger lite högre upp än de andra som ligger på rad.
Vi är i ett så pass litet stall att isolering är svårt oavsett. Här lämnade ingen häst gården, även om vi inte ens skulle passera intill andra hästar, just av hänsyn. De friska hästarna reds i paddocken eller på slingan runt hagarna(bara vi som har tillgång till den).
Vi är bara fyra hästägare och då var det sju hästar totalt.