Ryggproblem?
Ååh, nu har jag hittat en häst. Men, det ska ju alltid vara ett MEN.
Hästen var bitsk vid sadling, slog med svansen, skakade med huvudet och rusade samt stannade på hinder… ryggont. Det är självklart inte helt säkert, men mycket tyder ju på just det.
Om det är pga dåligt anpassad sadel, hur länge ska det ha pågått för att ge permanent skada? Går det att ”komma över”? Går något sådant att se på röntgen, kan vet annars se om det är ”för skadat”? Kan det gett sådan skada att den inte kommer kunna hoppa de höjder längre? Osv. Hur går man vidare? Eller kan det vara något helt annat?
Det finns verkligen två sidor för mig. Jag känner mig dels helt dum som ens fortsätter och visar intresse. En annan är ju helt på, tror liksom att en ny sadel och bra ridning ska kunna ”lösa allt”.
Att tillägga är att hon inte rusade när jag red henne, men hon stannade någon gång. Detta kan nog vara pga jag blev osäker då hon hade stannat mkt innan jag satt upp. Men piskade och flängde med huvudet.
#0: Det är ju inte lätt att ha någon uppfattning om över nätet … Om du vill gå vidare med denna häst, börja med en grundlig genomgång hos en duktig hästkiropraktor. Se till att få rygg och ben röntgade, få tänderna kollade och få sadel och huvudlag kollade av någon sakkunnig. Sedan vet du vad du har att jobba med.
Så svårt. Hade låtit veterinären göra en en besiktning och lägga extra fokus på ryggen, så du får ett bättre utgångsläge.
Kan vara så mycket mer än en dåligt inpassad sadel som spökar.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Du kan ju säga att du är intresserad om hon blir bra i ryggen, det är upp till säljaren att ta hjälp av veterinär för att få henne frisk till försäljning. Alternativt om ägaren inte har möjlighet att ha kvar henne under rehabiliteringen kan du erbjuda dig att ta hem henne på foder tills ni vet om hon blir bra. Skriv då i avtalet att säljaren bekostar undersökningar, behandling och medicin, att du ska ha full insyn och få ta del av alla journaler och att du får köpa henne för en bestämd summa (förslagsvis lägre än ursprungspriset eftersom du lägger ner tid och stallhyra på rehabiliteringen) om hon blir frisk, så inte du tar hand om henne till hon blir frisk bara för att dom sen tar tillbaka henne och säljer till någon annan.
Men oavsett bör du inte betala pengar för henne innan du vet att hon blir frisk nog att använda till det du tänkt.
Om säljaren har henne kvar för att se om hon blir frisk med vila eller något (om det tex skulle vara sadeln borde ju det räcka) före veterinärbesiktning bör du be om ett blodprov för att vara säker på att hon inte fått smärtstillande innan.
Oavsett hur du går till väga bör veterinärbesiktning ske av en ordentligt kunnig veterinär som du väljer och du bör röntga ryggen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"