Har du testat (Blocker) Tie Ring?
Panikhakar i all ära men det känns som att den här smarta mojängen är säkrare både för häst och människa om något skulle hända.
Har du en, eller testat en (Blocker) Tie Ring för uppbindning av häst?
På stallbacken har vi äntligen fått upp ett par hitching posts och chefen har beställt två st blocker tie rings till dem, så nyfiken på att testa.
Om du inte vet vad jag pratar om så kan du se hur en Blocker Tie Ring fungerar HÄR
…och den enklare modellen Tie Ring HÄR
Kort och gott är tanken att hästen kan dra sig loss om den får panik,
beroende på hur man trär repet i metallöglan blir det mer eller mindre motstånd för hästen när den drar i repet.
Hellre en häst som kommer lös än en häst som sliter tills rep/grimma/stolpe/häst går sönder. Helt klart.
// Harley
- Redigerat 2020-09-29 17:52 av Herveaux
Vi hade öglor av buntband i grimmorna på våra hästar med slittendenser i stallet, vi knäppte helt sonika karbinhaken i bundbandsöglan istället för direkt i grimman, av precis samma anledning.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#1: håller inte lika länge men en billig variant. Vi hade en hästbilder stallet som reste sig och slog runt utan att grimman gick sönder. Så efter det hade de flesta buntbandsöglor
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
På tal om panikhakar. Idag skulle jag använda den för sin funktion när en av de uppbundna unghästarna la i backen och höll på att slita av antingen grimma eller uppbindningen men stallchefen hade satt fast haken i grimman åt "fel" håll så när jag drog loss den så slog bygeln runt och klippte till mig på knogen. Ouch! Är rejält svullen och börjat bli tjusigt blå.
Vi ska snart montera tie ring's i våra hitching posts utanför stallet och om de funkar bra ska jag propagera för såna även inne i stallgången.
// Harley
- Redigerat 2020-10-12 19:16 av Herveaux