Kastrering?
När anser ni att de är rätt tid att kastrera en unghingst?
har läst allt från 8 mån till 1,5års ålder.
Vad anser ni? När bör det göras?
finns det för och nackdelar att göra det vid en viss ålder eller är det individuellt/rasmässigt?
På hästgården (uppfödning) där jag jobbar brukar hingstföl kastreras runt 13-14mån ålder. Stallägaren är själv veterinär och kastrerar dem ute på unghingstbetet (hennes grabbar får åka till en närliggande gård som också har ett par unghingstar varje år) så får de går där med sina killkompisar resten av betstiden och läka ihop i lugn och ro.
Fördelen med att vara ute på betet är att det är renare än inne i ett stall och att de tvingas röra på sig när flocken vandrar så det blir hela tiden en bra blodcirkulation för såret.
Det brukar vara i slutet av aug eller början/mitten av september när bollarna ryker så det inte är så mycket flygfän längre.
Enda skillnaden jag känner till med att kastrera tidigt/sent är att om man kastrerar tidigt så kommer hästen bli högre än vad den skulle bli som hingst då testosteronet hjälper till att sluta tillväxtzonerna i skelettet.
// Harley
Jasså? Intressant att de blir högre vid en tidigare kastrering, de va nått nytt :D
Kan dom bli mer bräckliga i skelettet om man tar dom tidigt? Tänker om dedär tillväxtzonerna inte sluts att de kanske håller sämre..?
#2: Det har jag inte hört. Bara att växtzonerna sluts långsammare på valack.
// Harley