Dags för häst igen!
Så, har gått snart 8 år sedan jag sålde min sista ponny, har sedan dess haft foderhäst ett år. Annars har jag bara pysslat med min systers ponnys, men nu så, bokade upp den tomma boxen i stallet igår och ska börja kika runt efter en ny kompis nu.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#0: Vad spännande! 😀
// Harley
Kul! Lycka till!
Vad roligt! Vilken typ av häst söker du?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Blir troligen en treåring storhäst😊 Hittade en via kontakter idag som egentligen inte skulle säljas, men som vi kan få köpa ändå. 😊
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#4: Spännande! Ibland så snubblar man över Hästen innan man ens har börjat leta. Hoppas att det blir nåt nu! 👍
Jodå, har jag tur så kommer hon redan nästa vecka. Samma hingstlinje som min systers ponny 😊
Håller tummarna, rapportera gärna hur det går! 👍😃
Hon dansade igenom besktningen igår, och sätts på lastbil på måndag 😊
Så från och med igår är hon fullt försäkrad och klar, så skulle något hända under transporten så täcks det av vår försäkring.
#8, Åh, vad roligt, grattis! Ska hon åka långt?
Vi ser fram emot rapporter och bilder så småningom! 👍
#9: från Irland så tar 4-5 dagar med alla stopp för vila och så för hästarna, svensk uppfödare som bott 50/50 i Sverige och på Irland i över 30 år, men som pga Corona hyr ut gården i Sverige och är enbart bosatt på Irland.
#11: Jag tror jag vart lite kär i båda två… 😍
// Harley
#13: Stilig tjej!
#14: ja helt kört min typ av häst 😂 varit ute och skurat boxen idag så nu ska den får torka innan den ska strös upp om någon dag.
Spännande!
Inatt kom hon äntligen. Lastbilen fick punktering på vägen så vi körde ner och lastade om där istället för att vänta in honom hemma.
Jag som haft så mycket fördomar om transportörer fick verkligen äta upp det. Så bra chaufför som handskades med hästarna fantastiskt, stor fin lastbil med mycket strö, hönät samt glada och välmående hästar.
Hon var nervös och ängslig men han fick snabbt och enkelt lastat henne så vi kunde få hem henne så fort som möjligt.
Landade hemma i stallet vid 2-tiden hon fick komma in i boxen, sitt hö sedan släckte vi och lämnade dem ifred.
Åkte ut i hagen till ponnysarna imorse och det var helt utan dramatik. Sedan kvarkan förra vintern, trots alla försiktigthetsåtgärder, så struntade vi i karantänbox etc. Fick det till stallet helt ”oprovocerat” eller vad man ska kalla det.
Hon ska få läka lite mentalt(uppsliten från sin flock hemma på Irland) innan vi börjar med mer saker än Visitera och klappa henne lite och ta in och ut.
Nu ska hon bara få ett namn med. Uppfödaren registrerar inte namn på sina hästar(unnamed står det i passet) innan han rider in dem och ser vad de har för personlighet. Tar gärna emot förslag och ska man spegla stammen så gärna Diamond, Clover och/eller Hill med i det 😊
#17: "Lucky clover" var ett namn som ploppade upp i huvudet, så kan hon kallas "Lucky".
Ska se vad tankeverksamheten kan komponera ihop, återkommer med fler förslag.
// Harley
Hon skulle dessutom vara ”liten”, ca 160 cm hög, vilket ofta verkar betyda 155 cm i Sverige, men hon är ca 165 cm hög kom vi fram till igår. Ska försöka komma ihåg att ta med tumstock och vattenpass ut i stallet idag så vi kan mäta. Jag är ca 172 cm lång
#20: Hur mycket var hon tränad innan? Det är så spännande att sätta igång dem från scratch, så att säga.
Vilken lyckträff det verkar ha blivit! 👍
#21: väldigt välhanterad och jobbad från marken. Även haft sadel på tidigare vid ett fåtal tillfällen.😊 vi har fortfarande tät kontakt med hennes uppfödare.
Vi har gått från hänga till sitta rätt fort, men korta stunder. Hon viftar lite med öronen och sedan slappnar hon av direkt. Otroligt cool och lätt unghäst. Blev verkad förra veckan och det tog inte hopslagen lång tid alls, hon var supersnäll.
Behöver byta ut sadeln, för framskuren för hennes bogblad och lite trång i bommen. Fungerar till nu när bara Elsa på ca 40 kg sitter pp henne fem minuter, men den ska bytas ut asap. Väntar in tid från sadelutprovaren bara 😊
Idag satt jag på henne själv för första gången. Köpte sadel till henne i fredags och Elsa har fortsatt att sitta på henne. Blev en Prestige Versaille, låg verkligen helt perfekt.
Idag tog vi ut båda hästarna i paddocken, Elsa på sin ponny och sedan jag på Arwen. Tänkte att det är tryggt med kompisen som dessutom kan agera lite dragplåster och underlätta det här med att lära sig gå fram för skänkeln.
Vi sitter inte på henne långa stunder, idag blev det fem minuter i skritt, samt några travsteg när hon tyckte tyckte att hon landade för långt efter Charlie. Hon är så cool, när hon spände av efter ca 2-4 varv i paddocken så tog vi bara ett till innan jag hoppade av och tog in henne och Elsa red vidare ut i skogen.
Funderar lite på hur mycket vitare hon kommer bli, är så stickelhårig som på bilden på stora partier av kroppen och blir vitare för var dag. Helsystern är skimmel med fuxinslag.
Vad har föräldrarna för färg/er? Att en av dem är skimmel är ju uppenbart mtp att helsystern är det men för övrigt?
Hur ljus är Arwen på huvudet och benen?
Min förra medryttarhäst var någon form av stickelhårig fux, framför allt på rumpan. Islänningar har ju dock alla möjliga färger och kombinationer.
Väldigt mycket skimmel bakåt, de tog in rätt mycket spanska hästar långt bak i tiden.
Mamma är fux (morfar skimmel) och pappa är skimmel. Läste inne på ett ID-forum att man ofta är för snabba med att registrera de som fuxar, många blir väldigt vita med åren. Är duktig på engelska med alla specifika häst-fackord är inte min starka sida 😂
Hon har vita halvstrumpor fram och rejäl bläs som börjat ”blöda” vitt från den ut i det fuxfärgade. Mycket vitt i svans och lite i manen med.
Rent allmänt så är de rätt kassa på att skriva rätt färger i en del länder. Med andra ord kan de gott ha missat att ett föl har en skimmelgen och kommer att bli helt vit.
Vet du om Arwens mamma är fux eller kan hon ha skimlat av efter registreringen?
Om hon fortfarande är fux så har hon ingen skimmelgen men det har ju Arwens pappa så hon kan ha fått en därifrån.
Sen finns det ju någon form av "vita märken" som jag tusan inte kan komma ihåg vad de heter. Bland annat så ger det vita strimmor i svansen och kan nog även ge lite stickelhår? Det är alltså inte en skimmel utan något annat. Har ingen aning om vilka raser det förekommer hos men irländska sporthästar (heter de så på svenska?) är väl inte en homogen ras?
"Roan" är i alla fall det som kallas kostantskimmel här (eller färgväxlare, men det är nog mest hos islänningar där växlingarna blir tydligare). Det är en helt annan typ av skimmel som dessutom syns med en gång.
("Vanlig" skimmel heter rätt och slätt "grey".)
Intressant, det här - det går ju att gentesta henne men det är mer spännande att se hur färgen utvecklas! 😁
Skrev och öde ut bilderna i en grupp för ID och IDSH. Tog en print på svaren, så jo hon kommer troligen bli skimmel, men det kan ta mååånga år 😂
Vet tyvärr inte mycket om hennes mamma, har inte frågat uppfödaren mycket om henne. Morfar är skimmel och mormor fux. Vet bara att det är vanligt att de registreras för tidigt innan anlagen syns. Och få rättar färgen i passet.
#28: nej men precis, både Irish Draught och Irländska sporthästar är väldigt uppblandade raser. Den sistnämnda är ofta Irish Draught blandningar, gärna med lättare halvblodsraser eller fullblod. Försökt läsa in mig massa på rasen 😂 men det är så my let som är nytt för mig
Kan det vara ticking du tänker på? De skrev lite ang det.
- Redigerat 2020-10-27 21:32 av Bjallstal
Fick precis ett väldigt bra och utförligt svar inne i en ID grupp
There are several ways horses will grey out. Some horses can hold their base color a long time before increasing numbers of white hairs will make them look grey. There are also some color modifying genes that have dispersed white hairs within their coat…those often don't increase in number over time. Your horse has two grey parents so has an increased chance that the base color…chestnut…will be modified by the grey gene. Any one grey gene inherited gives a 50% chance the horse will go grey in time. Of yours inherited a grey modifier from both parents there is a 100% chance they would grey. The pattern they grey in at this time is not predictable…we haven't detangled that genetic information yet. Some like your horse just gently change over time from their base color to their final grey color. Some go black first and dapple…one of my mares was born 3rd and looked black by her second shed and then had a black mane and tail and legs an dark dapples to now at 15 years old to be mostly white. But she was born a red chestnut. Some are born almost white already…they were greying in utero. All different but all greyed in the end.
Intressant! Den grundläggande färggenetiken är ju en sak men sen finns det så många variationer och gener som inte är kartlagda än. Ska bli kul att följa hennes "färgutveckling"! Dela gärna med dig om du hittar fler bra svar, jag tycker att det är roligt med både genetik rent allmänt och färger. 👍
#34: Hon ser så trevlig ut!
Väljer bort paddocken så mycket som möjligt. Hon bara fastnar vid staketet till hagen där hennes stora kärlek går 😂 han hänger in över staketet.
Hon är så totalt obrydd på allt vi stöter på när vi är ute. Dessutom med framåtbjudningen hon får i skogen så får hon en så fin och trevlig trav.
Planen har varit att lösa grundinridningen själv(gjort det mycket tidigare) och sedan lämna iväg henne för mer utbildning.
Funderar dock på om det för hennes skull är bättre att köra dit med henne 1-3 gånger i veckan några veckor i stöten. Ligger knappt 10 minuter bort och hon har precis landat här. Känns så dumt att slita upp henne igen och lämna bort henne en månad. Innan hon får sin första längre viloperiod.
Tar gärna emot synpunkter och idéer kring detta. 😊
Jag har ju inte bråttom med henne. Har inte tester som hon ska matchas till.
Planen är att jag ska fortsätta rida henne för unghästutbildaren framöver med. Min syster tränar för hennes chef där, så vi är där varje vecka oavsett 😂
Chefen sitter inte på så gröna hästar själv (inte sina egna gröna heller) sedan hon fick barn. Utan det gör hennes anställda som är utbildad för det. 😊