Vem bör höra av sig
Om en hästägare och en medryttare har överenskommelse att medryttaren ska rida x antal dagar i veckan, men de har flexibla dagar som ska vara bestämt för kommande vecka senast söndagen veckan innan, vem anser ni bör höra av sig om dagar?
Hästägaren?
Medryttaren?
Båda?
(Jag är en av parterna och det är alltid jag som måste höra av mig om dagar, så undrar bara vad ni andra tycker, om det finns någon som alltid bör vara den som hör av sig först eller inte)
Om inget annat avtalats så är det medryttaren, skulle jag säga. Som hästägare är man ju tvungen att ta alla dagar som medryttaren inte har, så medryttaren bör informera så att ägaren vet hur det ser ut för kommande vecka, och eventuellt kan komma med invändningar.
Om endera parten har specifika önskemål, till exempel om ägaren ska vara borta en viss dag och vill att medryttaren ska ta den dagen, så bör ju det kommuniceras snarast.
Det är lite olika, tycker jag. Det beror ju också på vem (hästägaren eller medryttaren) som så att säga vill ha specifika dagar. Ägaren till min nuvarande medryttarhäst brukar höra av sig och fråga om jag kan ta de dagar som hon inte kan men jag kan lika gärna messa henne och fråga hur det ser ut framöver.
Då kanske man skall tillägga att jag inte betalar något och att det är lite underförstått att jag tar de dagar som ägaren inte kan. Jag är mestadels ledig på dagarna så om jag har några dagars framförhållning så kan jag anpassa mig efter vilka dagar jag behövs i stallet.
Med andra hästar så har det nog oftast varit ägaren som hört av sig men det är inget jag har reflekterat över.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är hästägaren, medryttaren har hittills aldrig själv skrivit om inte jag frågar hur hen kan nästa vecka, och oftast svarar hen först på måndag em. Och då är det "jag kan bara x dag samt x dag, kan jag ta det?".Det var medryttaren som ville ha flexibla dagar.
Så denna vecka testar jag med att ej skicka och vänta och se.
Förra v visste jag inte innan onsdag vilka dagar hen tänkte ta, känns nästa jobbigt att jaga en person hela tiden.
#3 Om ni har kommit överens att det ska vara bestämt senast på söndagen veckan innan, så håll hårt på det. Visa att du menar det när du säger det, och godta inte förslaget om hen svarar mycket senare. Alltså om det är något som du vill ska följas.
Om hen kommer med senare i veckan så kan du kanske svara något i stil med "Förlåt. Trodde du inte ville ha någon dag denna veckan då du inte svarat." eller "Du kan ta dag xx och yy (ta dagar som passa dig att hen ska ut), de andra ska jag ut."
Du kan ju också försöka vara övertydlig i det smset som du frågar om vilka dagar hen vill ha, att du vill ha svar "senast söndag kl xx" eller när du nu vill ha svar senast, och att om hen inte sagt tills dess så är det antingen så att hen inte får några dagar eller att du bestämmer vilka dagar hen ska ut/har att välja på den veckan. Du har rätten att kunna planera din stallvecka så att den passar dig, och inte bara följa vad din medryttare kan och vill. 😊
Sen är det ju superb om du också är tydlig med vad du känner kring att du inte får svar från hen. Säg att det inte funkar för dig att få svar så sent. Och sen håller du hårt på "deadlinen" du ger hen 😄 Hoppas det löser sig!
#4: ja denna v hörde hon av sig på onsdag, men gav förlag på dagar som passade mig ändå.
Men hoppas som sagt på lite bättre kommunikation och att det inte bara blir så att det är jag som jagar henne.
Vanligtvis är det den med minst flexibilitet som bör höra av sig eftersom det är den personen som har informationen så att säga.
Jag skulle testa att sätta fasta dagar men att om medryttaren hör av sig senast veckan innan går det att byta.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"