Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1618 ggr
Mkarlsson
0

beteende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tjenare :) min häst nickar kraftigt med huvudet när man borstar honom .. jag kollade på tänderna ochdå hade en del av en tand gått av.. (ska ta ut en "tandläkare", men det konstiga är att han inte gör så när han är i hagen och sånt,, utan bara när man borstar honom .. vad håller han på med ? //Amanda

Mkarlsson
0

nån?

bubbelbubbel
0

hm. han kanske trivs med att du borstar honom ?
nej jag vet faktiskt inte…

gejsa
0

Att han nickar på huvudet har inget med tanden att göra. Troligtvis är han irriterad och vill ut igen. Kanske lite osäker på att stå själv inne i stallet? Det är en olat som går att få bort om du säger till varje gång han håller på och så fort han slutar så berömmer du.

Mkarlsson
0

ok tack Glad          vill ha många kommentarer så fortsätt o skriv :D

Mkarlsson
0

putt

steffy
0

0# kan inte svara på frågan, menjag har en annan fråga. hur hög är hästen? och hur ång är du?. du ser liten ut tycker jag.

jen
0

min häst kan bli lite irriterad vid borstningen vid pälssättning/fällning. kanske samma med din?

jag ger shy feeder eller nått annat b-vitamin då. även linfröolja kan hjälpa har jag hört

Dior
0

Hade ett eng. fullblodsto för ett tag sen som var gudasnäll. Men just vid rykt och täckespåklädnad grinade hon så att hon gnisslade tänder. Av hennes förra ägare fick vi höra att hon helt enkelt var håröm (???) och av en annan att hon (hästen) trodde att hon skulle bli riden, ville inte detta pga att hon hade ont i ryggen (detta vissta inte vi innan) men faktiskt blev det bättre efter ryggbehandling då hon hade ont pga för trång sadel vid visningen för oss hos förra ägaren. En tredje trodde huvudvärk pga av ryggvärken (???) men, som sagt det blev faktiskt bättre efter massage och vila med daglig rykt. Jag kan tyvär inte få fram bilder just nu men kolla ryggen och.. Hur gamal är din häst? Har han/hon gått hårt sista tiden? Kan han/hon tycka sig behöva pause? Kolla även tränset, så det inte spänner onödigt mycket över öronen, eller att någon liten tagg ligger under sadeln. Trist at djur inte kunde tala själva, då de beter sig på liknande sätt vid så många orsaker. Men nu har du fått mina tips till vad det kan vara. Hoppas du kommer på honom o vad det är. Lycka till/Therese

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Mkarlsson
0

tacktack.. han har slutat att göra så nu, men ett tag så verkade det faktiskt som om han hade lite ont i ryggen, inte nu längre..

8# han är 23 år men pigg som en lärka (och fräsh o sådär).. han rids 5-6 ggr i veckan…

6# Hästen är 155 cm och jag är omkring 150 cm så det är inte så stor skillnad. vrf undrar du ? det är familjehäst så det är därför han är lite större än vad det skulle vart om det bara var jag som hade häst…

men nu när detta är ur världen så kanske ngn kan ta bort/låsa tråden…Glad

SofiaGenne
0

Det är inte så att han är kicklig ;)?  vet ngn häst som är kittlig som skakar lite irriterat när man borstar  :P

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Believer
0

#9. Varför ta bort/låsa tråden?

Mkarlsson
0

11# vet inte,, kom på att det kanske finns flera som har samma problem så det kan jue va kvar :P

Hoppsan
0

Var med om EXAKT samma sak när jag fick min ponny. Hon nickade alltid med huvudet när man borstade henne, speciellt när man borstade halsen.

Jag tror att (i mitt fall) hade hon tidigare förknippat rykten med ngt obehagligt och stressigt, hennes förra ägare hade många hästar och kanske inte så mycket tid att borsta. Så jag borstade på och tog det försiktigt på halsen i början och nu ÄLSKAR hon att bli borstad och står och halvsover istället.

Mitt tips är att vara lugn vid rykten och göra det så trevligt som möjligt för din häst, så tror jag att beteendet kommer att försvinna snart!