Känslig häst?
Hästen jag rider som står i galoppträning är väldigt känslig i munnen. Jag har ridit henne i grimma och i halsring och det har gått bra. Men nu säger tränaren att jag måste rida med bett. När jag rider med bett måste jag ha martingal, för hon slår med huvudet. Har någon förslag på milda bett?
- Redigerat 2020-09-12 21:16 av jossse
om något skulle hända är grimma inte det säkraste, och tränaren har ett ansvar över de som rider dens hästar.
Nu kom jag inte på vad just detta huvudlag kallades, men syrran red med det på en av travtränarens hästar.
var typ som ett bettlöst, men anpassat åt att rida travhäst. Är några år sen
men var iaf som två tyglar om jag minns rätt, där ena verkade som typ när man rid m vanligt bettlöst/grimma(inte alls min starka sida det här)
å den andra tygeln var mer "vasst" ( inte vasst vasst men hoppas du förstår)
att kunna ta tillbaka om han ex var påväg att sticka att kunna stanna han innan.
hur är du på handen?
en stark hand m milt bett eller en mjuk hand på "skarpare" bett stor skillnad.
vad går hon m för bett i löpen?
Hur är hon om du rid m bett men har "lösa" tyglar?
gjorde så med min häst när jag började rida han, han var het å upp m huuvdet å hit å dit och fick som ingen kontakt alls m han. så gjorde så att jag lärdehan att när jag "släpper" tyglarna är det "lugnt" och han ska slappna av å vi börjar om på noll. kan göra så nu ibland om han e pigg Elle ofokuserad eller hit å dit.
så låt jag han trava på m lång tygel, visst om han ökar tempot men så får han gå så en stund tills vi börjar om.