Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 617 ggr
Faxlin
0

Ny lag?? Kanske!

Ett lagförslag är det i alla fall. Att ingen häst ska få gå ensam längre. Vad tycker ni om det?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elin
0

kalas bra!!
En lag som borde satts in för länge länge sen

/Elin

reddie
0

Bland det bästa dom kommit på  på länge

gejsa
0

Helt rätt! Men det borde stå att om någon häst inte kan gå i samma hage så ska dom åtminstonde få ha en kompis i en hage bredvid. Aldrig ska en häst behöva stå ensam dygnet runt. Det är djurplågeri eftersom dom är flockdjur.

Faxlin
0

Ja, det finns mycket positivt med denna lag, men även vissa negativa aspekter. Om de inte utformar lagen rätt så kan man få problem med en häst som på grund av skada måste stå ensam.
Men annars är jag helt för, hästar är flockdjur och ska ha sällskap. och det av hästar inte getter eller kaniner.

Audiatur et altera pars

nallebjörn
0

Som alla andra lagar så kommer det inte att följas. Som någon skrev måste man ju kanske dela vissa hästar. Lite vett får man själv ha helt enkelt.

__iE
0

tkr som elin: Kalas bra ;P

jen
0

jag tycker det är en självklarhet för  alla hästar med sällskap och tycker det är bra om förslaget går igenom

Faxlin
0

Vet att de i Gästrikland letade runt i en hel dag tills de faktiskt kunde konstatera att i hela gästrikland lyckades de hitta 2 ensamma hästar.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

#8# Det var ju bra. Men missade säkert några. Dom kan ju inte ha åkt precis överallt. Det är ju oftast dom små ställena som aldrig varit stall förut som har en ensam häst. Tex gjort om garaget till stall så man bara har plats för en häst. Dom får också oftast stå i en liten hage året om för dom har tagit en bit från tomten.

E_hjo
0

hoppas, hoppas att det blir en lag! tycker så synd om de stackars ensamma hästarna!

bebbe
0

Nu har ju jag inget sådant problem, men det är en bra lag, tänk om den kunde överföras på människor oxå, tänker på alla gammlingar som sitter ensamma hela dagarna i sina hem.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Ja, bebbe det var en fin tanke. Vet sedan jag jobbade på ålderdoms hem att det fanns de med fem sex barn och massor med barnbarn men de fick då aldrig besök.
Skrämmande vad lite vi människor bryr oss om varandra ibland.

Audiatur et altera pars

jen
0

#11 ja, jag håller med! likadant med att gamligarna borde få komma ut en promenad varje dag (även DET borde lagstadgas)

PimTheGreat
0

Det tycker jag också ska bli en lag, men jag har för mig jag läste det någonstans att de hade det på gång att det skulle bli lag på det……

Kiara
0

Jag måste bara påpeka att lagen kommer att säga att det ska finnas minst två hästar i ett stall inte tvinga någon att ha två hästar i samma hage. Då skulle inte många kunna hålla hingst.

Vet ni att 25 % av alla hästar idag står en stall med bara en häst, man kan ju undra om dom som har dessa hästar ska ha häst överhuvudtagetLedsen

lisette
0

#11 hehe så sa min granne kerstin oxå. :D

CBA
0

#15 Det var det jag tänkte på oxå…hur sjutton har de tänk att man ska kunna ha hingst då ??

Det är en bra lag men kanske inte helt genomtänkt Fundersam

Jag har själv inte läst det men har de satt en liten paragraf för just hingstar ??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

sandi
0

Det måste alltså vara en till häst? Inte tex en get?

gejsa
0

Ja, en häst till.

lisette
0

grannen sa att om man höll på med hästen väldigt mkt så kanske kanske det vägde upp att man hade bara en häst… hon hade hört det på radion… undrar om det stämmer.?

sandi
0

Ok. Det kan bli jobbigt för dom som bara har en häst med andra ord..

lisette
0

företrädelsevis…

Kiara
0

#22 förlåt men ska inte djurskyddslagen se till hästens bästa och inte människansGenerad

Det finns undersökningar som har gjorts på hästar, där hästar som är ensamma aldrig sover djupt, dom sover inte mycket men behöver djupsömnen en då. En häst behöver en annan häst som är vaken och håller vakt för att kunna sova. För mig är det själkart att en häst ska få den möjligheten och ett värdigt liv. Det är frivilligt att äga en häst men det är inte frivilligt att vara häst det föds man till. Det är vår skyldighet att ge hästen ett bra liv.

sandi
0

#24 Jo det är klart, jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Jag menade att dom som bara har en häst får det lite jobbigt, dom måste ju försöka flytta hästen till ett annat stall med fler hästar eller skaffa en till häst eller nåt. Men självklart är det ju bra för hästarna. Glad

Kiara
0

#25 Ja, kanske att det blir lite jobbigare eller så kan hästägarna gå ihop två och två och dela på jobbet

sandi
0

#26 Ja så kan man också lösa det =)

Anna-hfg
0

visst är det bra att tänka på djurens bästa men de som bara har råd att ha en häst/har plats till en häst, då?

Lag för att gamla ska komma ut borde också finnas! Myndigheterna bryr sig mer om djur än människor, de lägger ju ner fasligt många ålderdomshem fast det är många äldre som hellre bott på en hem än vara hemma själva.

Terrierlina
0

Jag som har haft hingst tycker synd om de som skulle ha behövt ha sin häst med min. Det hade inte gått, han hade slagit ihjäl den andra hästen….

Kiara
0

#29 det är att det ska vara minst två hästar i ett stall inte två hästar i en hage. Just nu, har jag två hästar hemma en hingst och hans brunstiga mamma, jag tror aldrig en lag kommer tvinga mig att sätta dom i samma hage.

CBA
0

#30 Aha….det var ju för väl att dom inte menade att man MÅSTE ha en hingst ihop med en annan häst i samma hage. Visst, vissa hingstar kanske fungerar att ha ihop med någon annan, en valack tex.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.