Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3209 ggr
CBA
0

Pålagringar

Om jag säger pålagringar i bakknän…..vad säger ni då ??

OBS! Ingen av Neywaz hästar har det så det är inte därför jag undrar !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

jag säger bara..hmm vad jobbigt..för ägare och häst.

Wanilj
0

Aj då!! Hur mkt… spridning… ålder?

CBA
0

Förklara mer ingående är ni snälla vad just pålagringar i bakknän ställer till med för hästen.

Hästen för övrigt är ett sto som ägaren är intresserad av att låna ut för avel…

Ålder, spridning vet jag inte…

Mvh CBA

Wanilj
0

Ahaaa.. ok:) Jag har nog rätt bra info här som jag kan skicka till dig efter att vi varit iväg på sjukan med pojken! Det kan ju vara mer eller mindre..vissa hästar kan gå rätt bra ändå.. vissa påverkas mkt och blir halta…etc etc…

Mvh Jasmine

Wanilj
0

Ta reda på hur hård belastning hästen utsatts för!!! Viktigt vid avel..

CBA
0

OK…..vad bra….för överallt där jag sökt på nätet har det stått om ond bråd död bokstavligen !

Mvh CBA

Linda
0

Lite osäker om det går via arv, sök via SVA /SLU de kanske vet

Vänligen/Linda

Wanilj
0

hmmm… jag har en bok hä men jag vet inte hur aktuell den är… det kommer ju nya rön hela tiden… jag ska tipsa om en duktig veterinär..

CBA
0

Jag har sökt massor på nätet men inte hittat nått…..jag sökte på SVA/SLU´s sidor men inget…..

Är det ärftligt ?

Mvh CBA

jo
0

Har en häst i stallet med benpålagringar fram, detta har han fått pga skada och för hård ridning, tyvärr så kan han inte gå som dressyr häst längre pga att han då belastar sina ben för hårt , annvänds numera som promenad häst och så länge som han går som det och man inte arbetar han för mycket så går det bra, han har dock inte ont och kan leva mycket länge med detta.

CBA
0

Det jag främst undrar är om det är ärftligt och om ett sto klarar gå som avelssto med pålagringar i bakknäna ?

Mvh CBA

jo
0

skulle jag nog kunna tro att hon orkar, men rådfråga en vet för säkerhets skull. Lycka till

Jenca
0

Vi har en låne häst som förmodligen kommer få pålagringar på knä fram.hon hade fått in en ond bakterie i knät,så de hade blitt så uttöjt att de kunde bli pålagringar.vet sa att hon kanske kunnde hålla i ett år högst till.Hon är oxo gammal.(22 år)

hjullan1
0

Pålagringar är inte ärftligt, så mycket vet jag. Det kommer av skador, olyckor ev. överansträngning. Ska du enbart använda den till avel bör du ta reda på hur stor belastning hästen klarar av om dräktigheten blir för mkt.

hjullan1
0

Jenca : Hålla ett år? Hur menar du då? Förstår inte resonemanget. Har den nyligen fått pålagringar ska man ju inte köra slut på den, utan låta det läka ut o sen se hur mkt träning hästen håller för. En häst behöver inte dö av pålagringar, frågan är bara om den håller för träning eller inte.

Jenca
0

#15 de va  vad vet. sa.men vi ska nog inte ha den hästen…det har vart mycke strul….