Skriva av mig, tacksam för input
Hej! Ursäkta på förhand för luddigt inlägg, behöver skriva av mig..
Har sedan nåt år tillbaka varit skötare åt en jättefin och trevlig häst. Min ridvana är lång men har haft några uppehåll genom åren. Mycket längesen jag red på ridskola så allt vad paddockridning är har jag glömt. Personligen är jag inte noga med fart och fläkt, jag älskar att umgås med häst och rida ut i natur i lugn och ro. Men det har liksom inte blivit som jag tänkte tyvärr, det känns som att jag har mycket mer ansvar än jag tänkt i stallet och väldigt mycket av min lediga tid efter jobbet går åt till stallet. Det finns en enda ridväg och den är jättetråkig för både mig och hästen. I paddocken så rider jag mest runt runt för jag kan ingenting och hästen har bra mycket mer kompetens än jag så jag vet att jag tråkar ut honom.
Jag har även själv lite hälsoproblem som kommer och går och de dagar jag inte kan åka känns som att jag gör ägaren besviken, det känns som att mycket av motionen för hästen hänger på mig och jag känner inte att jag kan leverera. Jag var öppen med min kompetens från början.
Såklart så förstod jag att det låg ansvar i det hela men nu tilldelas jag även uppgifter i själva stallet med andras hästar (som alla ägare ska dela på men mycket läggs på mina dagar) och det är inget jag är bekväm med, alla hästarna är inte så snälla och jag känner inte att jag kan ge dom vad dom behöver i hantering då jag själv är osäker på sådana hästar.
Jag längtar efter att få börja vuxenridskola istället, få instruktioner, inspiration, lite ridglädje. Gemenskap och att få komma vidare, känna att jag gör något.
Det låter så tarvligt bara att säga "Jag har tröttnat på att vara er skötare, jag vill gå på ridskola istället" så jag vet inte hur jag tar mig ur detta på ett snyggt sätt.. Jag hatar att göra folk besvikna men nu de senaste månaderna så rider jag för hästens och deras skull, inte för min skull alls. Jag kan vara på dåligt humör hela dagar innan jag ska åka dit så jag förstår att jag måste sluta med det..
Det känns som sagt fel bara då jag inte är trött på hästar och ridning, bara att behöva regelbundet ställa upp i en situation som jag känner är mer än vad jag har kunskap och ork till. En gång i veckan på ridskola med lite pauser för ledigheter då och då känns bäst för mig, där någon annan kan tala om för mig vad vi ska rida idag.
Tack om någon orkar läsa och kan ge goda råd på hur jag ska formulera mig, är tacksam för tips!
Jag tycker du förklarar det väldigt bra. Kan du inte göra det för dem också? Att du inte får ut det du vill av det och att du förstår att alla måste hjälpas åt, men att du därför behöver hitta en annan lösning för dig.
Först: deras eventuella besvikelse är inte ditt ansvar, och inte ditt problem. Du måste tänka på dig själv i första hand.
Jag skulle helt enkelt bara meddela att jag vill sluta. Att ridningen av deras häst inte ger dig det du behöver just nu för att kunna utvecklas på det vis du vill.
Du beskriver ditt tänk tydligt. Håller med övriga om att du behöver prata med dem om det.
Skulle det fungera att ta med ”din” sköthäst till en ridskola för en ridlektion en gång i veckan? Då kan du få mer inspiration och lite hjälp med olika saker att träna på.
#3: Jag funderade på det och inser mer och mer att jag bara känner mig färdig med att vara hästskötare, jag har bara så svårt att "säga upp" det för att jag är osäker på hur jag ska formulera mig och det känns aldrig som rätt tidpunkt.. Men det var ett bra tips, tack!
#2: Tack, det känns egentligen bäst. Jag är rätt säker på att jag krånglar till detta i onödan, och ju längre jag väntar desto värre blir det ju såklart :/
Det är inte lika stor sak för dem som för dig. Tänk på det.
#5: Ja, jag tror du gör det onödigt svårt för dig själv.
Situationen just nu ger dig inte det du behöver för att utvecklas som du vill. Alltså finns det ingen anledning för dig att fortsätta. Det handlar ju inte om att det är något fel på hästen egentligen, bara att han inte är rätt *för dig * just nu.
- Redigerat 2020-09-09 17:25 av Ljungåsen
hej
Förstår det kan sägas svårt att "säga upp".
men tänker om du berättar (antingen säg eller skriver, föredrar själv skriva) att det inte känns som att du kommer dit du vill, att det är för mkt /svårt och att du vill ha mer stöd osv i stallet och därav inte känner för att fortsätta i stallet.
Hade en period när jag red många olika hästar, och behövde välja mellan två för tiden fanns ej för båda. skrev då till ägaren att då jag inte kände tiden fanns osv, så kommer jag ej kunna fortsätta rida. att jag tyckte om hästen mkt men ja.
hon svarade att hon förstod och att det bara var att hojta till om jag ville komma tillbaka dit och rida.