Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1111 ggr
lisette
0

lämna kvar ensam

måste vänja brago vid att vara kvar ensam i stallet/hagen. nu har dom ju fått en till kompis i hagen så jag hoppas att det går lättare att rida ut själv nu.

men annars, hur lär man hästen att vara ensam kvar i stallet? jag måste börja rida calippo ordentligt nu och enda alternativet om brago är själv är att lämna honom i stallet.

hur har ni gjort?

lisette
0

idag har vi förresten satt på strömmen i hagen. den har inte varit på innan så brago har stått och haft repet i munnen. idag fick han sig en pilla så han låter nog staketet vara hädanefter…

Faxlin
0

haha, det brukar kunna hjälpa till att hålla dem kvar i hagen. Annars är det ett bra sätt att vänja dem med att man lämnar den ena kvar i stallet när man rider ut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Så gjorde min gamlings förra ägare. Lämnade kvar ensam i stallet. I slutet innan vi fick honom så hade hon skaffat sig två körhästar. När hon då körde ut så var hon tvungen (enl henne) att ta in gobban i stallet. Bara för det får han panik i stallet om han släpps in själv i en box. Ville inte ens stå själv i gången på flera år. Om du kan, så ha den i hagen i stället. Så får den springa runt där tills den tröttnar. Den kommer att lära sig att ni snart kommer tillbaka. Stallet ska vara en trygghet och där ska dom känna sig lugna. Står dom instängda själva så varken ser dom eller hör något.

lisette
0

tänk om han går igenom statket då? han är ju inte mer än en meter i mankhöjd. han kan lätt smita under om han vill. vill helst inte att han ska springa rundor ensam i byn och ingen som ka nta in honom

gejsa
0

En tråd till kanske. *ler*

Faxlin
0

Självklart måste man först vänja hästen på ett trevligt sätt att det inte är farligt att bli lämnad ensam i stallet. Det kan om man lyckas lära hästen det på rätt sätt vara det allra säkraste sättet.
Nu har vi inte det problemet i vårat stall nu, men vi har haft det tidigare. Det ordnade sig med lite hö i boxen medans jag gick och tömde dyngkärran och sådant. Vi började små korta stunder, precis som när man vänjer en hundvalp att vara ensam.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

På sommaren så tar jag hem min häst och en till hem till mig. Eftersom jag oftast rider ensam så blir en häst själv ofta. Den andra hästen som stod med min förra sommaren klarade sig bra själv, ropade lite och sprang några rundor. Reddie, han kom iblande efter genom staketet, skrev och sprang som en dåre runt runt. Hon som ägde den andra hästen red aldrig så Reddie var inte van att gå själv så de få gånger som jag red iväg på den andra hästen blev Reddie som galen. men jag hoppas att det blir bättre i sommar då jag har "mina egna" hästar hemma. Det blir oftare som Reddie får gå själv så han vänjer sig kanske då han ser att vi kommer tillbaka. Får börja med korta turer.

gejsa
0

Ja, det är bättre att dom får springa i hagen än sno runt i boxen. Spelade ingen roll hur mycket mat eller godsaker min häst fick i boxen. Han sprang bara runt i boxen och sket överallt och gnäggade. Det gick inte att lugna honom.

reddie
0

Nej, samma för mig. Spelar ingen roll vad man mutar med i boxen, han snurrar runt runt och sparkar och slår i boxväggen

Believer
0

Hehe, med Kiara är det helt tvärtom. När jag rider ut med Lucky (och ifall de andra 2 hästarna i hagen oxå är ute på ridtur) så får Kiara stå i boxen. Om hon står i hagen själv blir hon tokig, men i boxen är hon lugn! =P

mazze
0

Det bästa är ju att testa o se vad som passar individen. Jag skulle börja med att prova med boxen först medans den andra finns kvar i hagen. Om nu Calippo kan vara själv i hagen förståsOskyldig. Så han inte får panik när ni är ute.

lisette
0

#8 har märkt att han får lite panik och snor rundor i boxen och skiter överallt som du skrev. höet är inte ett dugg intressant.

#11 calippo tycker inte heller om att stå själv. som gammal ridskolehäst har han nog inte stått själv ngr längre stunder… *suck*

Tinka
0

Med Nicole gjorde vi så att vi tog korta fem tio minuters stunder, hon sprang runt i boxen och skrek. Nu har hon varit ensam i en halv timme utanproblem står och tuggar på hö, gnäggar nån enstaka gång. Lika i hagen. Dom lär sig fort.

lisette
0

då hade du någon som höll koll på henne va? mitt problem är ju att jag är ensam. min sambo vågar inte lägga sig i om brago reser sig och försöker komma ut..

fisa-lisa
0

Isa gick inte att lämna ensam i hagen förut, gick för den delen inte att ha henne själv någonstans innan inte ens med en människa i andra änden av grimskaftet.( hispig häst)  Vi har tränat mycket ledarskapsträning med henne och det har hjälpt. sen lämnade vi henne i hagen och gick iväg med de andra hästarna först bara utanför hagen, sen längre och längre. Vi hade ström på. Nu lämnar vi henne själv. Hon springer bara ett varv och sen lugnar hon sig.

Tummelisa
0

# 15 Jag tycker det låter som du har ett tänkande med sunt förnuft och har tränat helt rätt. Man ska låta det ta tid. Det är oftast inget man gör på en vecka och så är det viktigt att sluta när det går bra och fortsätta en annan dag. Avsluta alltid träning när det går som bäst och låt hästen ha en positiv förnimmelse av det ni tränar och tjata inte.

Tinka
0

14 vi stod utanför stalldörren och tjuvkikade in emellanåt, hihi. och När hon var i hagen stod vi inne i stallet. Ja vi var två, maken och jag. Nu är jag själv, det var dom första gångerna vi var två, just i fall att hon skulle få för sig att resa sig eller hoppa eller nåt annat dumt.

lisette
0

igår lämnade jag brago med flickan ute i hagen och tog in calippo. han tyckte inte alls om att vara ensam i stallet… sen tog vi en liten ridtur. han gnäggade väldigt ofta… men det verkade inte som om brago saknat oss när vi kom tillbaks. de stod borta i ett hörn i hagen, men galopperade mot oss. calippo blev jätteglad.