Med lr utan sadel?
Vad är egentligen farligast? Är det farligare att rida utan sadel?
Och vad föredrar du? Rida med lr utan sadel.

det beror ju på hur man ser det. om man har riktigt kass balans är det ju farligare utan sadel ;)
men om man ser det så här, om du ramlar av när du rider barbacka flyger du "bara" av, inget att fastna i. Med en sadel kan du fastna med foten i stigbygeln och släpas med efter hästen. så jag skulle nog anse att det är farligare att rida med sadel =P fast å andra sidan kanske du flyger av flera gånger när du rider barbacka, och då är chansen större att du ramlar illa. hmm. svår fråga =P

hehe, jo balansen kan ju vara ett plus ;) Satt också å fundera på det där med att man kan fasta i sadeln å så men det är en svår fråga.

För min del så är sadeln 1000 ggr säkrare ;)

Sadel känns mer stabilt att rida i, men det är 100 gånger roligare att rida barbacka speciellt om man har en häst som e lite runt om magen :)

Jag föredrar helt klart sadel…tycker inte man kan rida ordenligt utan….
Säger ungefär som Beliver och Linn. Har man bra balans så är det ju egentligen säkrare att rida barbacka, eftersom man kan fastna om man ramlar av när man rider i sadel. Men sen så är det ju stabilare och så med sadel. Svåååårt :9

Och jag säger detsamma som Believer, Linn och Joytick :)
Jag föredrar nog sadeln, man får ett bättre grepp och kan koncentrera sig på sin ridning mer än att bara ha koll på balansen hela tiden.

vi har en tjock häst (nu när han går på betet) så han är nog oxå rätt stabil att rida barbacka på
. hihhihihi

Det beror helt på hur man ser det. Visst är det lättare att rida med sadel. Men om man har tillräckligt bra balans ska det inte göra ngn skillnad att rida med eller utan sadel. Rider du utan så är du närmare hästen och kan på så sätt göra mindre hjälper vilket är snällare för hästen. Och har du sadel så kan du ju fastna i stigbygeln om du så skulle trilla av. Vad som är bäst för hästen vet jag faktiskt inte. En sadel som ligger som den ska, ska aldrig skava eller bilda tryckskador på hästens rygg. Jag tror faktiskt att en sadel som ligger rätt fördelar ryttarens vikt bättre än om ryttaren skulle sitta rakt på hästens rygg. En svår fråga helt enkelt…
MVH Fredrika

jag tycker det är lättare att rida utan sadel när man väl lärt känna hästen.. roligare oxå.. minsta lilla hjälp och hästen reagerar =)

en dålig sadel som ligger illa ska man aldrig använda! håller med dom ovan att det varierar mkt.. sen måste det va skönt för hästen å slippa sadelgjorden ibland.. plus att du tränar din balans bra. fått mkt bättre balans av att rida så mkt barbacka som jag gjort.
håller INTE med om att man inte kan rida ordentligt utan sadel! visst är det lite svårare att sitta emot och samla, men det går! plus att hästen lyssnar på mindre hjälper om man har koll på kroppen.
Det beror på vilken häst det gäller.. Skulle aldrig i livet få för mig att sätta mig barbacka på herr knäpphäst som slänger av sina ryttare.. Inte än i alla fall.. ^^ Men om jag får träna lite med honom så kanske jag kan våga mig upp.. :P
Den bruna, töltande lilla hårbollen i hagen hoppar jag helst av allt upp på utan både sadel och träns.. ^^ Grimma och grimskaft ska det vara!! ;)
Väldigt ofta jag inte orkar hålla på med att spänna sadelgjorden på fru tjockis så då är det skönare att vara utan sadel.. :P Och hon hatar sadelgjorden så det är nog skönare för henne med.. ;)
barback!!! helt klart! Dels så tränar man balansen samtididigt och tycker själv att man känner hästens musklar mycket lättare och hur den arbetar.
När vi rider in våra ponnys gör vi det ALLTID barbacka! skulle någonting hända så att man åker av så gör man det utan risken att fastna i stigbyglar m.m.

Det är INTE bra för hästens rygg att rida barbacka för mycket. Däremot kan det vara bra för ryttarens egen skull för att träna balans och sits. Men det gör jag hellre utan stigbyglar.